۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
چرا ذهن خسته می‌شود؟

انجام امور روزمره اغلب به خستگی افراد منجر می‌شود که فکر کردن به انجام کامل آن‌ها می‌تواند میزان خستگی را تشدید کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خواندن یک مقاله طولانی، نوشتن یک گزارش و انجام مداوم امور مشابه دیگر نظیر ترجمه می‌تواند ذهن افراد را بسیار خسته کند و مانع از انجام صحیح دیگر کارهای روزمره آن‌ها شود. تحقیقاتی که اخیراً در این زمینه انجام شده حاکی است که چنانچه افراد حین انجام اموری که با ذهن ارتباط زیادی دارد، مشغله‌های فکری مربوط به کار را نیز داشته باشند، خستگی خود را به مراتب بیشتر احساس می‌کنند.

در واقع، فکر کردن به انجام درست امور به سهم خود می‌تواند خستگی ذهن افراد را دوچندان کند و به تولید فرآورده‌های جانبی سمی در قشر جلوی مغز شود. همین رویداد، قدرت فرد را در تصمیم‌گیری تغییر می‌دهد و باعث می‌شود فرد گزینه‌های راحت‌تر و سریع‌تری را در هنگام خستگی ذهن برای پیشبرد امور خود انتخاب کند.

قشر جلوی پیشانی بخشی از مغز به حساب می‌آید که مسئولیت تصمیم‌گیری‌های مهم و حل چالش‌های ذهنی افراد را به عهده دارد و تولید مواد سمی بر اثر خستگی در آن می‌تواند سایر اعمال افراد را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

پیش از این، برخی از محققان فرانسوی استدلال کرده بودند که خستگی نوعی توهم ذهنی به شمار می‌رود که فرد را با توقف انجام امور ضروری خود و گرایش به انجام فعالیت‌های رضایت‌بخش‌تر سوق می‌دهد. با این حال، پژوهش‌های جدید توسط گروه دیگری از محققان اهل پاریس نشان داده است که انجام مداوم امور ذهنی می‌تواند از طریق تجمع مواد سمی به تغییر عملکرد افراد منجر شود و خستگی را برای آن‌ها جهت ادامه کار در پی داشته باشد.

در واقع، افرادی که بیش از شش ساعت از شبانه‌روز خود را به انجام کارهایی با بیشترین ارتباط با ذهن سپری می‌کنند، اغلب در تصمیم‌گیری‌های دیگر خود دچار مشکل می‌شوند و ساده‌ترین و سریع‌ترین گزینه‌های پیش روی خود را انتخاب می‌کنند.

کد خبر 596518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.