رشد و توسعه اقتصاد شهر در محور چهارباغ

پیاده‌راه‌سازی چهارباغ می‌تواند طرح موفقی باشد؛ روند اقتصادی‌شدن این خیابان به‌تازگی آغاز شده است و باید به احیای چهارباغ به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری برای اصفهان نگاه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به وجود جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در نواحی شهری، شهرها مقاصد گردشگری مهمی هستند و گردشگری شهری به ویژه اگر پایدار باشد، یکی از مهم‌ترین اجزای گردشگری بوده که در حال رشد است. گردشگری شهری با ایجاد فرصت‌های برای اشتغال و کسب درآمد برای ساکنان محلی و توسعه ساختارهای زیربنایی امکان توسعه پایدار و یکپارچه شهری را فراهم می‌کند.

مراکز شهری رابطه متقابلی با کارکردهای فرهنگی و هنری، گذراندن اوقات فراغت و گردشگری دارد و به عنوان مجموعه‌های غنی شهری شناخته می‌شود. همچنین امروزه حرکت سواره بر فضاها و معابر شهری افزایش قابل توجهی داشته و نیاز انسان‌های پیاده‌رو به این فضاها را تحت تأثیر قرار داده است به نحوی که ارزش و جاذبه‌های اجتماعی و فرهنگی فضاهای شهری کاهش یافته است.

پیاده‌محوری، یکی از مؤثرترین و بهترین روش‌هایی است که مشکلات مراکز تاریخی و تجاری شهرها را رفع خواهد کرد. این روش ابتدا توسط کشورهای اروپایی و سپس ایالات اجرایی شد و امروزه حتی به عنوان یک شیوه شهرسازی با عنوان شهرسازی پیاده‌مدار برای ایجاد شرایط مطلوب اقتصادی به کار گرفته می‌شود. با توجه به این موضوع، مسئله گسترش فضاهای پیاده و ساماندهی آن مورد توجه قرار گرفته که گام مثبتی در کاهش آلودگی هوا، تنش و ناامنی، ارتقای کیفیت محیط و تسهیل گذران اوقات فراغت و رونق گردشگری و اقتصاد شهری است.

در اصفهان نیز با هدف ایجاد رونق اقتصادی و کاهش آلودگی هوا، پیاده‌راه‌سازی خیابان‌ها و محورهای تاریخی در دستور کار قرار گرفت که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پیاده‌راه‌سازی خیابان چهارباغ اشاره کرد.

چهارباغ هنوز ظرفیت‌هایی برای توسعه دارد

اسدالله عدالت‌پناه، رئیس جامعه حرفه‌ای میهمان‌پذیران استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در ابتدای پیاده‌راه‌شدن چهارباغ، هتل‌های این خیابان با آسیب اقتصادی مواجه شد اما با رونق گرفتن گردشگری، این آسیب‌ها نیز رفع شده است و می‌توان شاهد رونق اقتصاد در این حوزه بود.

وی افزود: پس از اجرای طرح، این خیابان زیبایی بیشتری به خود گرفته است و مسافران و گردشگران از پیاده‌راه‌شدن آن، ابراز رضایت می‌کنند.

رئیس جامعه حرفه‌ای میهمان‌پذیران استان اصفهان گفت: چهارباغ هنوز هم ظرفیت‌های بسیاری برای گسترش دارد، ازجمله می‌توان به ایجاد تفریحات سالم و برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و هنرهایی که با فضای تاریخی چهارباغ همخوانی داشته باشد، اشاره کرد.

عدالت‌پناه درخصوص وضعیت فعلی خیابان چهارباغ تصریح کرد: همشهریان اصفهانی نیز جزو افرادی هستند که در این خیابان تجمع می‌کنند و قدم می‌زنند؛ همین موضوع منجربه افزایش تقاضا در زمینه تغذیه شده است. مسافران بسیار از وجود این خیابان راضی هستند و از زیبایی آن لذت می‌برند.

وی ادامه داد: اگر آب رودخانه زاینده‌رود جاری می‌بود، می‌توانستیم ظرفیت‌های گردشگری بیشتری در چهارباغ ایجاد کنیم و حتی درشکه‌چی‌های میدان نقش‌جهان در این خیابان نیز فعال شوند.

رشد و توسعه اقتصاد شهر در محور چهارباغ

با پیاده‌راه‌شدن چهارباغ، فروش واحدهای صنفی رونق گرفته است

محمود رنجبر رئیس اتحادیه فروشندگان آبمیوه، بستنی و کافی‌شاپ اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ازآنجاکه آبمیوه و بستنی جزو اقلام غذایی گروه سه قرار دارد، قیمت‌گذاری آن باید براساس عرضه و تقاضا باشد؛ البته قبلاً هم تقریباً قیمت‌گذاری بر همین روال انجام می‌گرفت.

وی افزود: اخیراً به اتحادیه اعلام شد که لازم است قیمت خاصی برای هر محصولی اعلام شود، بنابراین براساس وزن مشخص، قیمت خاصی از سوی اتحادیه به واحدهای صنفی اعلام شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آبمیوه، بستنی و کافی‌شاپ اصفهان در رابطه با میزان فعالیت کسبه چهارباغ عباسی گفت: از این لحاظ که رفت و آمد بیشتری در این خیابان انجام می‌شود، به‌ویژه پس از اقدامات شهرداری برای پیاده‌راه‌سازی و تغییرات مبلمان آن، رونق واحدهای صنفی آبمیوه و بستنی هم بیشتر شده است.

رنجبر اضافه کرد: در هر واحد صنفی، رعایت نکات بهداشتی و ارتکاب هر نوع تخلفی، از سوی ارگان‌های مربوطه مانند بازرسان رسمی و مردمی اتحادیه، اتاق اصناف و سازمان صمت بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا فراوانی چنین واحدهایی در این خیابان باعث تخریب چهره سنتی چهارباغ شده است، توضیح داد: همه شهرهای تاریخی در اغلب کشورهای دنیا دارای یک خیابان مانند چهارباغ با تعداد فراوانی از فروشگاه‌های مواد غذایی هستند، به‌طوری‌که این نوع از مغازه‌ها جزو لاینفک یک خیابان و محل گردشگری محسوب می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آبمیوه، بستنی و کافی‌شاپ اصفهان خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات انجام گرفته توسط شهرداری برای چهارباغ عباسی باعث رونق کسب و کار واحدهای صنفی مربوط به اتحادیه ما شده است، اما می‌توان با اجرای برنامه‌های جذاب و نشاط‌آور در همین محل، این خیابان را از لحاظ گردشگری رونق بخشید و شرایط شکوفایی اقتصادی بیشتری را فراهم آورد.

رشد و توسعه اقتصاد شهر در محور چهارباغ

اقدامات فراوان شهرداری برای رونق گردشگری چهارباغ

ابراهیم خطابخش رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شرایط دریافت مجوز واحدهای صنفی پوشاک در چهارباغ مانند دیگر مناطق است، ازلحاظ پرداخت مالیات هم مانند دیگر مناطق امتیازی خاص شامل آن‌ها نمی‌شود.

وی افزود: به دلیل رفت‌وآمد زیاد و اینکه مغازه‌های این خیابان در نقطه دید همگانی قرار دارد بازرسی‌های مکرر توسط اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و اماکن انجام می‌گیرد و با واحدهای فاقد پروانه و مجوز هم برخوردهای لازم می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک اصفهان در سال‌های اخیر شهرداری اقدامات زیادی برای رونق گردشگری این خیابان انجام داده است. به‌عنوان‌مثال پیاده‌راه کردن چهارباغ عاملی جهت رجوع گردشگران بیشتر به این خیابان و استفاده تفریحی مردم از آن شده است ولی در برابر، بهتر است برای رونق کسب‌وکارهای این محل هم کاری انجام شود.

خطابخش در رابطه با راهکارهای بهبود شرایط اقتصادی چهارباغ خاطرنشان کرد: بازیابی چهره سنتی و قدیمی چهارباغ تقریباً ناممکن است، با توجه به اقداماتی که شهرداری برای این محل انجام داده است درخواست داریم مجوز بازسازی پاساژها و مغازه‌های فرسوده این خیابان صادر شود تا هم چهره‌ای زیباتر پیدا کند و هم کمکی به کسبه این محل شود.

وی اظهار کرد: مساحتی که یک فرد به‌طور پیاده در این خیابان طی می‌کند با وجود فروشگاه‌ها و مغازه‌های بازسازی‌شده و کف‌سازی انجام شده، بسیار جذاب‌تر جلوه خواهد کرد و این‌گونه بقیه اقدامات شهرداری هم زیرسوال نمی‌رود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک اصفهان با اشاره به بی‌رونقی و رکود واحدهای صنفی پوشاک در چهارباغ عباسی اصفهان گفت: بیشتر مغازه‌های این خیابان متعلق به فروش اقلام خوراکی شده است.

کد خبر 596482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.