پیش از تدوین برنامه‌ها آسیب‌های موجود رفع  شود

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیش از تدوین برنامه پرداختن به آسیب‌های موجود مهم‌ترین گام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی پیرهادی امروز_ یک‌شنبه بیست و سوم مردادماه_ در جریان بررسی یک فوریت طرح سند الزامات تدوین برنامه چهارم شهرداری تهران، اظهار کرد: با توجه به اینکه لایحه الزامات تدوین برنامه چهار ساله شهر تهران اهمیت بسزایی در ارتقای کیفیت خدمات شهرداری و دستیابی به اهداف مدیریت شهری در قالب اسناد فرادستی دارد، لذا توجه به ارکان و فرایند تدوین برنامه باید با دقت و توجه بالایی در دستور کار شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران قرار گیرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که این برنامه به عنوان تجربه چهارم مدیریت شهری در تدوین سند برنامه شهر تهران است و به طبع، در این مدت چالش‌ها و آسیب‌های اجرایی و عملیاتی متفاوتی داشتند، از این رو مهم‌ترین گام پیش از تدوین برنامه پرداختن به این آسیب‌ها است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: به عنوان مثال در بعضی از حوزه‌ها علی‌رغم امکان نداشتن اجرا در یک حوزه یا پروژه خاص، آن پروژه در برنامه‌های آتی نیز تکرار شده است و عملکرد مناسبی نداشته است و در نتیجه یافتن نقاط ضعف و قوت و آسیب‌های اجرایی و عملیاتی در قالب یک گزارش، چشم‌انداز مناسبی از افق اجرایی و امکانات و نیازهای شهرداری تهران را پیش روی مشاوران و کارشناسان تدوین طرح باز می‌کند.

وی اضافه کرد: نکته بعدی از این جهت که برنامه پیش رو با توجه به شرایط فعلی و صرف زمانی حداقل چند ماه تا تدوین نهایی تصویب و ابلاغ، نیاز به زمان دارد و به جای برنامه چهار ساله، سه سال فرصت اجرای آن را داریم، لذا با لحاظ کردن محدودیت زمانی و ریالی و درآمدهای قطعی شهرداری تهران شایسته است به جای تمرکز بر محورها و اولویت‌های متعدد و متنوع تمرکز اصلی خود را بر روی رفع مسائل اصلی شهر قرار دهیم. در چنین شرایطی به جای تشتت و غیرواقعی شدن با رویکرد منطقی و عملیاتی و با درصد تحقق قابل قبول انجام می‌شود.

پیرهادی گفت: به منظور دستیابی به اولویت‌های محوری و مسائل اساسی شهر می‌توان از یک مکانیزم شفاف و علمی با حضور حوزه‌های نخبگانی صاحب نظر در حوزه مأموریت‌های شهرداری استفاده کرد با توجه به اینکه اولویت تدوین برنامه از پنج ساله به چهار ساله تغییر یافته است و بنا به پیشنهاد مجلس جهت سطح‌بندی زمانی برنامه‌ها به بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت خواهد بود، لذا پیشنهاد می‌شود در این راستا واژه «برنامه چهار ساله توسعه شهر تهران» به «برنامه پیشرفت چهار ساله شهر تهران» تغییر یابد. در میان اولویت‌های مطرح شده توجه به سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی به لحاظ محدودیت‌های منابع مالی باید در رأس اولویت‌های برنامه قرار گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر توجه ویژه به اتمام پروژه‌های نیمه تمام اولویت‌دار از اهمیت خاصی برخوردار است که باید در محور اولویت‌های اساسی قرار گیرد. یکی از چالش‌های اساسی در برنامه‌های سابق شهرداری تهران و به طبع اقبال پایین آنها در تحقق از هم گسیختگی سطوح و ارکان چشم‌اندازها، راهبردها و سیاست و برنامه‌های عملیاتی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در نتیجه برنامه برای مخاطب در سطوح مدیریتی و اجرایی ملموس و قابل درک نبوده است و به اصطلاح برنامه user friendly نیست، این برنامه‌ها به صورت کلیشه‌ای و تشریفاتی و تنها به منظور رفع تکلیف تدوین و در نهایت بایگانی می‌شود.

کد خبر 596405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.