منابع و اختیار شورای شهر به مرور زمان کم می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: منابع و اختیار محدود شورا روزبه روز کمتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر امانی امروز_ یک‌شنبه بیست و دوم مردادماه _ در هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: وزارت کشور فکر کرده چیز خیلی مهمی کشف کرده و گفته معمولاً این طور است که شوراها برنامه پنج ساله برای شهرداری با شهردار منتخب خود تهیه می‌کنند و دو سال از برنامه را خودشان اجرا می‌کنند و سه سال بعد را به گردن شورای بعدی می‌اندازند که معمولاً شورای بعدی نگاه خوش بینانه‌ای به برنامه‌ای که دیگران تهیه کردند ندارد و دولت‌ها هم همین طوری هستند. گفتند یک کار جدید کنند و هر شورا خودش برنامه چهار ساله تهیه کند و خودش هم چهار سال است چهار ساله اجرا کند و مشکل برطرف می‌شود که اشتباه است. نقص برنامه در این نیست که کسی که تهیه کرده خودش مجری نیست، مشکل ضعف ساختاری در برنامه‌ها است؛ چه در برنامه کشور و چه در برنامه مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه منابع و اختیار محدود شورای اسلامی شهر روز به روز کم‌تر می‌شود، ادامه داد: نبودن مدیریت یکپارچه شهری و نحوه روابط بین مدیریت شهری با دولت و نهادهای حاکمیتی ضعف‌های ساختاری و خلأهای قانونی نحوه تنظیم برنامه در مدیریت شهری است و تا این موارد برطرف نشود حتی اگر بخواهیم یک برنامه دو ساله بنویسیم سرنوشت آن همین گزارش می‌شود و مطمئن باشید حتی در شورای اسلامی شهر بعدی اگر تهیه گزارش را به عهده معاون شورا یا به عهده کمیسیون برنامه و بودجه باشد فرقی نمی‌کند و نتیجه همان است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: وزارت کشور گفته ظرف سه ماه برنامه تهیه کنید؛ در حالی که برای تهیه برنامه اگر خیلی خوب کار کنیم تا اسفندماه به طول می‌انجامد. در این صورت دو سال از دوره‌مان گذشته و برنامه چهار ساله است و همان برنامه پنج ساله قبلی می‌شود. نمی‌خواهم کسانی که زحمت کشیدند و این اصول را تهیه کردند و کار خوبی انجام دادند را تخطئه کنم؛ بحث مبنایی دارم.

وی تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس گفته ۳۰ درصد احکام برنامه پنج ساله کشور اجرا شده و ۷۰ درصد آن اجرا نشده است. ما و کشور مثل هم هستیم و نماینده‌ای که در مجلس است مانند اعضا در شورای اسلامی شهر است و تفاوتی نمی‌کند که چه کسی برنامه را تهیه کند.

امانی افزود: پیشنهاد من این است که یک بودجه دو سالانه تهیه کنند. ما خلاف بودجه مصوب خودمان برنامه‌نویسی نمی‌کنیم و برنامه سال اول برنامه را که امسال می‌شود برابر بودجه امسال تهیه می‌کنیم. سال اول گذشت و بودجه سال دوم مصوب شده و سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ می‌ماند و یک بودجه دو سالانه بر مبنای منابع واقعی برنامه‌ای بنویسیم که بیش از ۵۰ درصد آن اجرا شود و برای اولین بار در دوره مدیریت شهری اتفاق خوبی شکل گیرد از شورایی که انقلابی و جهادی است و بیشتر رؤسای کمیسیون‌ها جوان هستند.

کد خبر 596403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.