تعداد قابل توجهی از سمن‌ها راکد مانده‌اند/ لزوم افزایش فعالیت‌های اجتماعی در اصفهان

معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان تدوین و اجرای راهکارهایی برای خودکفایی سازمان‌های مردم نهاد را ضروری دانست و گفت: در غیر این صورت شرایط کنونی ادامه می‌یابد؛ تعداد قابل توجهی از سمن‌ها راکد مانده‌اند زیرا با مشکلات مالی و اقتصادی روبه‌رو هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا جان‌نثاری صبح امروز _یکشنبه بیست‌وسوم مردادماه_ در پنجاه‌ودومین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر چندین دستگاه اجرایی مرجع صدور مجوز برای سمن‌ها هستند. حوزه فعالیت و میزان کمک سازمان‌های مردم‌نهاد نیز متفاوت است اما این تعریف درستی است که سمن‌ها تشکل‌های مردمی خودگردان هستند که در حوزه مسئولیت خود فعالیت‌هایی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به واگذاری بعضی مأموریت‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی به تشکل‌های مردمی، افزود: در بعضی موارد نیز حاکمیت به سازمان‌های مردم‌نهاد وظیفه‌ای واگذار می‌کند یا در مسائل اجتماعی برای آنها جایگاهی تعریف می‌شود تا به عنوان مثال در بخش‌های محیط زیست، ورزش، بهداشت و درمان وظایفی انجام دهند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه سمن‌ها در همه حوزه‌ها آتش به اختیار نیستند و تحت ضوابطی عمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: در بخش‌هایی که سازمان‌های مردمی تحت ضوابطی عمل می‌کنند تا به حاکمیت کمک کنند، دستگاه‌های اجرای موظف هستند که نیازهای آنها را تأمین کنند. در این راستا سمن‌های حوزه بهداشت و درمان که خودکفایی آنها امکان پذیر نیست.

وی خودکفایی سازمان‌های مردمی را ضروری دانست و گفت: نکته دیگری که همزمان با ساماندهی سمن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید راهکارهایی برای خودکفایی این نهادها تدوین و اجرا شود در غیر این صورت شرایط کنونی ادامه می‌یابد که تعداد قابل توجهی از سمن‌ها شکل گرفتند اما راکد مانده‌اند زیرا با مشکلات مالی و اقتصادی روبه‌رو هستند.

زمان اجرای مصوبات از دست می‌رود

جان‌نثاری با اشاره به قوانین گوناگونی که در زمینه ورزش و جوانان تصویب می‌شود، تاکید کرد: سرفصل‌های خوبی در این قوانین مطرح شده است و دستور وزیر ورزش نیز این بود که مصوبات ۱۵ میلیاردی پیگیری شود اما همچنان زمان از دست می‌رود و پیشرفتی در اجرا ایجاد نشده است.

وی تشکیل دبیرخانه برای اجرای مصوبات حوزه ورزش و جوانان را ضروری دانست و ادامه داد: هر دو ماه یک بار جلساتی در این زمینه تشکیل می‌شود تا قوانین موجود در این بخش مرور شوند، در حالی که باید دبیرخانه فعالی وجود داشته باشد تا موضوعات را دنبال و نتیجه را اعلام کنند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان با تاکید بر لزوم پیگیری مصوبات ستاد ساماندهی امور جوانان گفت: نباید به کثرت مصوبه توجه کنیم بلکه می‌توان چند مورد را به شکل همزمان دنبال کرد تا در فاصله جلسات به نتیجه برسند و برگزاری این نشست‌ها نیز دستاوردهای عملی داشته باشد.

وی از آمادگی معاونت سیاسی برای کمک به پیگیری مصوبات خبر داد و تاکید کرد: امکان پیگیری مسائل از طریق سازمان اجتماعی وزارت کشور نیز وجود دارد اما باید این موارد در چرخه اجرا قرار گیرد و دنبال آن باشیم که تا اندازه ممکن امکاناتی در اختیار جوانان فعال در این زمینه قرار دهیم.

جان نثاری افزود: اطمینان داریم که اگر بودجه‌ای در اختیار جوانان فعال در سازمان‌های مردم نهاد قرار گیرد، ۱۰ برابر آن کار ارائه خواهند کرد پس باید با دید باز به این موضوع نگاه کنیم تا بتوانیم استان اصفهان را از نظر فعالیت‌های اجتماعی تکان دهیم.

کد خبر 596236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.