بازگشت حس بویایی بیشتر بیماران کرونایی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حس بویایی یا چشایی ۸۹ درصد بیماران در عرض کمتر از دو سال بهبود پیدا کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی زمان بازگشت حس بویایی بیماران کرونایی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، تقریباً ۱۷۰ بیمار مبتلا به کووید که همگی حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده بودند، مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حس بویایی یا چشایی در ۸۹ درصد موارد بازگشته است. در اکثر موارد، این حواس نسبتاً زود بازیابی شده است؛ فقط ۱۱ درصد افراد گزارش کردند که از دست دادن حس بویایی یا چشایی آن‌ها بیش از شش ماه طول کشیده است.

در طول دو سال، تنها ۲.۵ درصد بیماران گزارش کردند که حس بویایی و چشایی آن‌ها هنوز بازنگشته است، ۹ درصد دیگر اعلام کردند که این حواس بهبود یافته است، اما این بهبودی به صورت کامل نبوده است. در این مطالعه حدود ۹ نفر از ۱۰ بیمار این حواس را ظرف دو سال پس از ابتلا به کووید به دست آوردند.

به گفته محققان از آنجایی که کووید -۱۹ به سیستم‌های مختلف بدن آسیب می‌زند، بیماران نمی‌توانند انتظار داشته باشند که همه علائم به راحتی حس بویایی و چشایی بهبود پیدا کنند. در مطالعه انجام شده تقریباً ۱۹ درصد بیماران اعلام کردند که پس از گذشت دو سال از ابتلا به کووید -۱۹ با خستگی مواجه هستند و ۱۱ درصد نیز تنگی نفس را گزارش کردند. در مجموع ۲۸ درصد بیماران اعلام کردند که حداقل با یک علامت دائمی کووید طولانی مواجه هستند.

کد خبر 596107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.