آماده‌سازی زیرساخت کالابرگ الکترونیکی زمان‌بر است

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد کالابرگ الکترونیکی نیاز به زیرساخت دارد، که توسط دولت در حال انجام است، اما این اقدام بزرگ زمان‌بر بوده و باید به دولت فرصت دهیم.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ حذف ارز ترجیحی مشروط به ارائه کالابرگ الکترونیکی و تعیین قیمت کالاها براساس قیمت شهریور ۱۴۰۰ شد.

وی با بیان اینکه قرار است مبنای قیمت کالاهایی که با کالابرگ الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود براساس قیمت شهریورماه سال گذشته باشد، ادامه داد: مابه‌التفاوت قیمت‌ها توسط دولت به فروشنده پرداخت می‌شود، شبیه این اقدامات در کشورهای اروپایی نیز اتفاق افتاده است.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌ها ۳۰ درصد تمام اقلام از گندم و دارو گرفته تا روغن خوراکی قاچاق می‌شد و فساد و رانت را به همراه داشت. از این‌رو باید مانند کشورهای پیشرفته دنیا به سمت پرداخت مستقیم یارانه به مردم برویم.

وی اضافه کرد: باید یارانه به صورت مستقیم به مردم پرداخت شود نه اینکه به واردکننده داده شود، زیرا پرداخت یارانه به واسطه‌ها تنها رانت و فساد در کشور را به همراه دارد و غیرقابل رصد است. کشورهای پیشرفته دنیا و حتی کشورهای نفت‌خیز بزرگ مانند آمریکا و روسیه به پرداخت مستقیم یارانه به مردم روی آوردند.

ابوترابی گفت: ایجاد کالابرگ الکترونیکی نیاز به زیرساخت دارد که توسط دولت در حال انجام است، اما این اقدام بزرگ زمان‌بر است و باید به دولت فرصت دهیم. بهترین شیوه همین بود که یارانه به صورت مستقیم به مردم تعلق بگیرد و در عین حال شیوه‌ای است که می‌تواند کمترین تورم را ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: از آن جایی که کالاهای اساسی به کشورهای همسایه قاچاق می‌شد و جنگ روسیه و اوکراین صورت گرفت، دولت ناچار شد به صورت ضرب‌العجل ارز ترجیحی را انجام حذف کند، این عجله باعث شد خدشه‌ای در قانون ایجاد شود و کالابرگ تهیه نشود.

به گفته نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، در آینده نزدیک ظرف یک یا دو ماه پیش رو زیرساخت کالابرگ الکترونیکی ایجاد می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این در حالی است که در گام نخست تصمیم‌گیری برای یارانه دارو و نان اقدامات حائز اهمیت است.

کد خبر 595970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.