چطور انتخاب رشته کنیم؟ | چگونه انتخاب رشته اصولی انجام دهیم

چطور انتخاب رشته کنیم؟ مهم‌ترین و سرنوشت ساز ترین مرحله پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، مرحله انتخاب رشته است.

چراکه هر کدام از کد رشته محل‌هایی که متقاضیان طی این مرحله در فرم انتخاب‌رشته خود درج می‌کنند، به طور مستقیم در آینده تحصیلی و شغلی آنها تاثیر می‌گذارد. بنابراین لازم است داوطلبان این مرحله را با دقت و حساسیت بالایی پشت سر بگذارند. اگر مایل هستید با یک انتخاب‌رشته اصولی و آگاهانه شانس قبولی بالایی داشته باشید اما نمی‌دانید چطور باید انتخاب رشته کنید، می‌توانید از مشاوران تحصیلی دانتل که دارای چندین سال سابقه در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری هستند، راهنمایی دریافت کنید.

چطور انتخاب رشته کنیم؟

یکی از سوالاتی که داوطلبان کنکور سراسری پس از اعلام نتایج اولیه و دریافت کارنامه اولیه با آن مواجه می‌شوند این است که چطور انتخاب رشته کنیم؟ انتخاب‌های درست و سنجیده طی این مرحله می‌تواند آینده تحصیلی، شغلی و اجتماعی خوبی را برای افراد فراهم کند.

لازم است داوطلبان بر اساس رتبه و ترازی که به دست آورده‌اند، انتخاب‌رشته ای آگاهانه، اصولی و البته واقع‌بینانه را انجام دهند. بنابراین لازم است برای اینکه یک انتخاب رشته صحیح داشته باشید، ابتدا شناخت خوبی از استعدادها و توانمندی‌های خود به دست آورید و سپس بر اساس همین استعداد و همینطور علاقه‌مندی هایی که دارید، اهداف خود را مشخص کنید.

حتماً بخوانید: انتخاب رشته کنکور

ارزیابی صحیح کارنامه

اولین ابزاری که در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد تا با استفاده از آن مراحل انتخاب رشته خود را تکمیل کنند، کارنامه اولیه کنکور سراسری است. در کارنامه اولیه کنکور سراسری در زیرگروه‌های مختلف، اطلاعات مرتبط با عملکرد داوطلب در جلسه آزمون درج گردیده است.

رتبه داوطلب در کارنامه اولیه در زیرگروه‌های مختلف، سهمیه و کشور محاسبه و درج شده است. رتبه درج شده در کارنامه ترتیب هر دانش آموز را نسبت به عملکردی که در جلسه آزمون داشته است، نشان می‌دهد.

لازم است زمانی که قصد دارید کد رشته محل‌های مورد علاقه خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته استخراج کنید، حتماً رتبه و تراز خود را مد نظر قرار دهید؛ چراکه این دو فاکتور هستند که تعیین می‌کنند آیا شما برای ورود به یک رشته در یک دانشگاه شانس قبولی دارید یا خیر. برای اطلاع از شانس قبولی خود می‌توانید از آخرین رتبه‌های نفرات قبولی در سال‌های گذشته استفاده کنید.

شناسایی رشته‌های موردنظر | چطور انتخاب رشته کنیم

اما قبل از اینکه بخواهید رشته‌های مورد نظر خود را از دفترچه استخراج کنید، حتماً باید هدفتان را برای آینده تحصیلی و شغلی خود تعیین کنید. برای این منظور در مورد آینده شغلی، درآمد رشته مورد نظر، امکان ادامه تحصیل و … رشته‌های مدنظر خود تحقیق کنید.

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از رشته دانشگاهی با دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، مشاوران تحصیلی و … مشورت کنید و در مورد آینده شغلی، محیط دانشگاهی، محیط کاری رشته مورد علاقه خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. حتی اگر به این افراد دسترسی ندارید، کافی است به سراغ کتاب‌های معرفی مشاغل بروید و یا در اینترنت جست و جو کنید. بهرحال باید اطلاعات بیشتری را در مورد رشته مورد علاقه‌تان کسب کنید؛

استخراج الویت ها و درج در فرم اینترنتی سازمان سنجش

پس از اینکه متوجه شدید هدف شما از انتخاب رشته چیست و مایل هستید کدام رشته‌ها را انتخاب کنید، حالا به سراغ دفترچه بروید و با در نظر گرفتن فاکتورهای مهم در انتخاب‌رشته شامل علاقه، هزینه تحصیل، کیفیت دانشگاه و اساتید هیات علمی، مسیر رفت آمد تا دانشگاه و.... الویت‌های خود را از آن استخراج نمایید.

شما در این مرحله مجاز هستید ۱۵۰ الویت از دانشگاه‌های سراسری که در آنها مجاز به انتخاب‌رشته شده‌اید را در فرم انتخاب‌رشته درج کنید. بنابراین انتخاب‌های خود را حداکثر در ۱۵۰ الویت استخراج نمایید و به ترتیب در الویت اول تا دوم درج نمایید.

برای اینکه فرم انتخاب‌رشته ای که تنظیم کرده‌اید با شانس بالایی برای شما همراه باشد، لازم است انتخاب‌های خود را در سه دسته خوش بینانه (شانس قبولی کم)، معقول و نرمال (شانس قبولی متوسط) و بدبینانه (شانس قبولی زیاد) دسته بندی کنید و سپس آنها را به همین ترتیب در فرم انتخاب‌رشته درج نمایید.

فراموش نکنید در الویت بندی کد رشته محل‌های مورد علاقه خود، هر انتخابی باید نسبت به انتخاب بعدی ارحج تر باشد و شما به قبولی در آن نسبت به مورد بعدیش راغب تر باشید.

حتماً بخوانید: ثبت نام کنکور

چگونه انتخاب رشته اصولی کنیم؟

پیش تر پیرامون نحوه انتخاب رشته توضیحاتی ارائه کردیم که می‌تواند به شما کمک کند با یک انتخاب‌رشته درست و اصولی به هدف خود نزدیک شوید. اما لازم است برای دریافت نتیجه بهتر، حتماً نکات زیر را نیز مدنظر قرار دهید:

  • حتماً در مورد انتخاب رشته با خانواده خود مشورت کنید و از نظرات آنها نیز استفاده نمایید.
  • انتخاب‌رشته سخت و پیچیده است که نیازمند دانش در این زمینه می‌باشد؛ بنابراین مشورت با مشاوران تحصیلی را از خود دریغ نکنید و حتماً از اطلاعات آنها کمک بگیرید.
  • هر کدام از رشته ممکن است دارای پذیرش متفاوتی نسبت به یکدیگر باشند، حتماً در مورد جایگاه علمی رشته‌ها و نوع پذیرش شامل پذیرش بومی و … اطلاعات کسب کنید.
  • تحصیل در برخی رشته‌ها خوب اما سخت است، بنابراین به توانمندی‌های خود توجه
  • به رتبه زیرگروه‌های زیرگروه آزمایشی خود توجه کنید.

اولین ابزار شما برای انتخاب‌رشته کنکور سراسری کارنامه، دومین ابزار دفترچه راهنما، سومین ابزار اطلاعات شما پیرامون رشته‌ها و دانشگاه‌ها و چهارمین ابزار نیز کمک خانواده و مشاوران است که برای یک انتخاب رشته درست و اصولی لازم است از تمامی آنها استفاده کنید.

مرکز مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته کنکور دانتل کو

هر کدام از انتخاب‌هایی که شما طی مرحله انتخاب رشته در فرم انتخاب رشته درج می‌کنید، می‌تواند آینده تحصیلی و شغلی شما را رقم بزند. بدیهی است انتخاب‌های درست و اصولی آینده‌ای روشن را برایتان در پی دارد و در مقابل انتخاب‌های اشتباه نیز می‌تواند پیامدهای منفی را در بر داشته باشد.

برای جلوگیری از بروز اشتباه در فرم انتخاب‌رشته، شما می‌توانید از تجربه مشاورین مجرب در زمینه انتخاب‌رشته بهره مند شوید. انتخاب رشته از اصول و قوانینی پیروی می‌کند که لازم است برای دریافت نتیجه قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر خود از آنها مطلع باشید.

مشاوران تحصیلی دانتل کو، سال‌ها در زمینه انتخاب‌رشته کنکور سراسری فعالیت داشته‌اند و شما می‌توانید با استفاده از تجربه آنها ضمن شناخت بهتر استعدادها و توانایی‌های خود، شناخت رشته‌های ارائه شده در زیرگروه مورد نظر، در نهایت نیز الویت‌های خود را به درستی در فرم انتخاب رشته درج نمایید.

در صورتی که مایل هستید برای دریافت مشاوره تخصصی با مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره دانتل در ارتباط باشید، می‌توانید از خدمات مشاوره تحصیلی دانتل تلفنی دانتل استفاده کنید و با مشاوران مجرب تحصیلی در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۰۶۶ تماس بگیرید.

کد خبر 595506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.