اعمال قوانین ۶۰ سال پیش در حوزه صنایع‌دستی کشور

رئیس سابق اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: قانون ۶۰ سال پیش برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی اعمال می‌شود که تجارت (B۲B) را به صفر رسانده است.

عباس شیردل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اجرای قانون پیمان ارزی در دولت‌های گذشته باعث شد که راه تجارت (B۲B) به صفر برسد ضمن اینکه اعمال قوانین سخت بر سر راه صادرات صنایع‌دستی، بسیاری از هنرمندان را راهی دیگر کشورها کرده است.

وی افزود: قانون «پیمان ارزی» به تعهد انتقال ارز حاصل از صدور کالا به کشور گفته می‌شود که این تعهد طبق سندی رسمی موسوم به «پیمان‌نامه ارزی» عرضه شده و طبق آن صادرکننده کالا می‌پذیرد که ارز به‌دست‌آمده از فروش کالا در خارج را در مدت معینی به کشور انتقال دهد و آن را بر اساس مقررات ارزی و نرخ تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی به یکی از بانک‌های مجاز بفروشد و واریزنامه پیمان ارزی دریافت کند.

وضع قوانین دست‌وپاگیر در حوزه صنایع‌دستی

رئیس سابق اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان تصریح کرد: با اجرای این قانون و مسدود شدن مسیر صادرات صنایع‌دستی، هنرمندان زیادی یا حرفه خود را کنار گذاشتند یا مهاجرت کردند که در چند سال اخیر تعداد زیادی از هنرمندان از ایران خارج شدند. زیرا نه‌تنها از خود آن‌ها بلکه از هنر آن‌ها نیز استقبال شده است.

وی با اشاره به اینکه قانون پیمان ارزی در حالی برای صنایع‌دستی اجرایی شده که دولت در هیچ دوره‌ای برای صنایع‌دستی نه ارزی اختصاص داده و نه در آموزش آن نقش داشته است و اجرای این قانون برای صنایع‌دستی هیچ دلیل و توجیه منطقی ندارد، اضافه کرد: قانون پیمان ارزی» مشمول کالاهایی می‌شود که ارزبری داشته باشد به این معنا که دولت برای تهیه مواد اولیه و تولید آن، ارز اختصاص دهد.

شیردل تأکید کرد: اگرچه تحریم‌ها مشمول صنایع‌دستی نمی‌شود اما اجرای قانون پیمان ارزی، بسیاری از هنرهای صنایع‌دستی منسوخ شده است و یک قانون اشتباه سبب انباشت صنایع‌دستی در گمرک شده و تولید را با مشکل مواجه کرده است.

عزمی در دولتمردان برای حل مشکلات صنایع‌دستی نیست

وی افزود: منع قانونی خروج محصولات نقره از کشور در حالی اجرایی می‌شود که کشورهای رقیب چون ترکیه و چین با تسهیل روند خرید و معامله صنایع‌دستی از ایران پیشی گرفته‌اند. منع قانون خروج نقره در حالی مطرح شده است که بانک مرکزی نقره را پشتوانه کشور می‌داند و نقره خام صادر نمی‌شود. ما خواهان تسهیل مسیر صادرات محصولات نقره هستیم.

رئیس سابق اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان با تأکید بر اینکه در صنایع‌دستی درجا می‌زنیم و اگر شاهد اصلاح قانون نباشیم، آینده اسفناکی را برای صنایع‌دستی خواهیم داشت، گفت: صنایع‌دستی در اولویت دولتمردان نیست و حل مشکل تولیدکنندگان و صادرکنندگان دغدغه نمایندگان مجلس نیست و تا زمانی که نگاه دولتمردان به درآمدزایی از مسیر نفت باشد، پرداختن به صنایع‌دستی و گردشگری در حاشیه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه یک‌سوم صنایع‌دستی جهان در اصفهان قرار دارد و اصفهان نودوچهارمین شهر خلاق جهان است، تصریح کرد: بر اساس آمار میراث فرهنگی یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تولیدکننده صنایع‌دستی داریم که با قانون پیمان ارزی تعداد آن‌ها به ۳۰۰ هزار نفر تقلیل یافته و صنایع‌دستی جزو شغل دوم آن‌ها قرار گرفته است که با حذف این قانون به شغل اصلی خود روی می‌آورند.

شیردل ادامه داد: همچنین در حوزه فرش دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تولیدکننده داریم که اکنون تعداد آن‌ها به ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

کد خبر 595488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.