چقدر وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد؟

بانک مرکزی از پرداخت ۵۸۴ هزار فقره تسهیلات ازدواج و فرزندآوری به میزان ۵۶۶ هزار میلیارد ریال به متقاضیان توسط نظام بانکی کشور از ابتدای سال تا امروز خبر داد و اعلام کرد: نظام بانکی در یک ماه و نیم گذشته ۱۳ هزار میلیارد ریال وام ودیعه مسکن پرداخت کرده است.

به گزارش ایمنا از بانک مرکزی، در تاریخ ششم تیرماه امسال و با ابلاغ شیوه نامه مربوط به بانک‌های عامل، تاکنون ۱۳ هزار میلیارد ریال به ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است که این میزان نشان دهنده رشد ۵۱ درصدی نسبت به ۱۰ مردادماه امسال است؛ همچنین تاکنون با معرفی وزارت راه و شهرسازی برای ۴۷ هزار نفر به منظور دریافت تسهیلات ودیعه مسکن در بانک‌های عامل پرونده تشکیل شده است.

برای حمایت از جوانی جمعیت، از زمان ابلاغ شیوه نامه مربوطه (۳۱ فروردین ماه امسال) تاکنون به ۲۴۱ هزار نفر از متقاضیان به میزان ۹۶ هزار میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه فرزندآوری پرداخت شده است؛ ضمن آنکه در همین راستا و به منظور تسهیل تأمین هزینه‌های ازدواج جوانان از ابتدای سال تاکنون به ۳۴۳ هزار نفر به مبلغ ۴۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان اعطا شده است.

امکان ثبت شکایات در خصوص تسهیلات فرزندآوری و ازدواج

متقاضیان دریافت تسهیلات فرزندآوری، ازدواج و ودیعه مسکن که در خصوص دریافت این دسته از تسهیلات اعتراض دارند می‌توانند نسبت به ثبت شکایات از طریق «سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات» بانک مرکزی با مراجعه به آدرس https://crm.cbi.ir و با انتخاب گزینه «ثبت درخواست» و تکمیل موارد درخواستی شکایت خود را ثبت کنند.

پس از ثبت شکایت، هم وطنان گرامی می‌توانند با استفاده از کد رهگیری دریافت شده، روند رسیدگی به شکایت مطرح شده را در بخش «پیگیری درخواست» مشاهده کنند.

تاکید می‌شود، با توجه به مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال جاری، بانک مرکزی علی‌رغم محدودیت منابع قرض‌الحسنه شبکه بانکی، بر اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری و همچنین لزوم تسریع و تسهیل آن تأکید داشته است.

گفتنی است، تسهیلات فرزندآوری براساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از یک فروردین ۱۴۰۰ به بعد و در داخل ایران متولد شده‌اند تعلق می‌گیرد.

مبلغ تسهیلات مذکور برای فرزند اول مبلغ ۲۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت سه سال، فرزند دوم مبلغ ۴۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت چهار سال، فرزند سوم مبلغ ۶۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت پنج سال، فرزند چهارم مبلغ ۸۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت شش سال و فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت هفت سال است.

تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می‌شود. متقاضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ یک فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به بعد و حداکثر تا دو سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام کنند. پرداخت این تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه انجام می‌شود.

همچنین براساس تبصره ذیل بند (ت) تبصره (۴) ماده (۱) قانون، تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد. (نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است).

کد خبر 595337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.