تلاش برای ایجاد جنین‌های مصنوعی برای پیوند عضو

محققان در حال ایجاد نسخه‌های جنینی از انسان برای برداشت بافت‌ها و استفاده در درمان‌های پیوندی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

تلاش برای ایجاد جنین‌های مصنوعی برای پیوند بعضو

هفته گذشته گزارشی از دانشمندان مبنی بر اینکه جنین موش را بدون استفاده از اسپرم یا سلول تخمک و فقط با سلول‌های بنیادی که از پوست گرفته می‌شود، ایجاد می‌کنند، منتشر شد. اکنون همان محققان در حال ایجاد نسخه‌های جنینی از انسان برای برداشت بافت‌ها و استفاده در درمان‌های پیوندی هستند.

"هانا" در حال حاضر روی تکثیر این فناوری با سلول‌های انسانی کار می‌کند. وی می‌گوید که امیدوار است در نهایت بتواند مدل‌های مصنوعی از جنین‌های انسانی را معادل دوران بارداری ۴۰ تا ۵۰ روزه تولید کند.

وی گفت: ما جنین را بهترین چاپگر زیستی سه‌بعدی می‌دانیم. این بهترین راه برای ساخت اندام‌ها و بافت مناسب است.

داروی گیاهی سم‌زدای بدن

یونس حیدری پژوهشگر طب سنتی گفت: یکی از داروهای گیاهی مفید برای سم زدایی بدن زیره سبز است که استفاده از آن به همراه غذا یا به صورت دم‌نوش توصیه می‌شود. استفاده از ترکیب آویشن، سیر و جوز هندی در غذا برای سم‌زدایی معده بسیار مفید بوده و دارای طبع گرم است.

وی افزود: داروی گیاهی گنه گنه دارای خواص دارویی بی‌شماری بوده و یک سم‌زدای مفید برای کل بدن است، مصرف دو گرم آن به همراه عسل در هنگام صبح و به صورت ناشتا بسیار مفید است.

سوءتغذیه در کمین ایرانی‌ها

احمد اسماعیل‌زاده مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اخیراً با اشاره به گرانی مواد خوراکی گفته است: گزارش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، متأسفانه به دلیل گرانی لبنیات، مصرف مواد لبنی به ویژه شیر طی دو سه ماه اخیر کاهش چشمگیری داشته است. حتی افرادی هم که محدوده مصرف چشمگیری داشته‌اند، مصرف خود را کاهش داده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر کاهش مصرف لبنیات تداوم پیدا کند کمبود کلسیم، کمبود پروتئین و مواد مغذی در کودکان دارای سوء‌تغذیه به ویژه در استان‌های کم‌برخوردار به نحو قابل‌توجهی خود را در قالب پوکی استخوان، کوتاه‌قدی و بیماری‌هایی از این دست خود نشان خواهد داد. این در حالی است که کودکان بین پنج تا ۱۲ سال نیاز مبرمی به دریافت کلسیم و مواد لبنی مانند شیر، ماست دارند.

ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به زوج‌های نابارور

صادقی‌تبار با اشاره به خدمات درمانی جامع در مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‎سینا جهاد دانشگاهی گفت: زوج‌ها با اطمینان خاطر می‌توانند صفر تا صد فرآیند درمانی خود را تنها در این مرکز و بدون نیاز به مراجعه به هر مرکز درمانی دیگر انجام دهند. یکی از مزایایی جمع‌کردن و ارائه تمام خدمات تشخیصی و درمانی مورد نیازِ زوج‌های نابارور در یک مرکز، کاهش قابل توجه هزینه‌های بیماران است.

آیا ویتامین C به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند؟

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. این ویتامین محلول در آب باید روزانه از طریق غذا و مکمل‌ها مصرف شود، زیرا بدن قادر به ذخیره آن به اندازه کافی نیست. ویتامین C به کنترل عفونت‌ها و التیام زخم‌ها کمک می‌کند و وجود آن برای تولید کلاژن ضروری است. هر نوع میوه و سبزیجاتی منبع مناسبی از ویتامین C است، فلفل دلمه‌ای، پرتقال و لیمو سرشار از این نوع ویتامین هستند.

ویتامین C عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد، اما هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند این نوع ویتامین قادر است سرماخوردگی معمولی را درمان کند. زمانی که کووید _۱۹ به یک بیماری همه‌گیر تبدیل شد، مردم بدون مشورت با پزشک شروع به مصرف مکمل‌های ویتامین C بدون نسخه پزشک کردند، زیرا مردم تصور می‌کردند که مصرف این نوع ویتامین مانع بروز بیماری می‌شود یا به درمان آن کمک می‌کند.

تأثیر پیاده‌روی در کنترل قند خون

فواید پیاده‌روی ساده یک موضوع غیر قابل انکار است؛ یکی از مزایای این ورزش پس از خوردن غذا، کنترل قند خون است. نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله Sports Medicine نشان می‌دهد که پیاده‌روی پس از غذا در مقایسه با نشستن طولانی‌مدت به بهبود سلامت قلب و کنترل سطح قند خون و انسولین کمک شایانی می‌کند.

به گفته محققان نشستن طولانی‌مدت با پیامدهای منفی برای سلامتی همراه است به طوری که بر متابولیک و سلامت قلب تأثیر منفی می‌گذارد. دوره‌های کوتاه متناوب ایستادن در مقایسه با نشستن طولانی‌مدت به میزان قابل‌توجهی باعث کاهش گلوکز پس از مصرف غذا می‌شود، اما تأثیر زیادی بر سطح انسولین پس از غذا ندارد.

به گفته محققان برخی افراد به دلیل شغل خود مجبورند مدت زمان طولانی پشت میز بنشینند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به مشکلات مربوط به قند خون قرار دارند؛ بنابراین به این گروه از افراد توصیه می‌شود روزانه حداقل چند دقیقه پیاده‌روی کنند تا سطح قند خون کنترل شود.

کد خبر 595264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.