جریان عاشورا در راستای آگاهی مردم و تبیین وقایع آن رخ داد

امام جمعه موقت اصفهان جریان عاشورا را جهاد تبیین دانست و گفت: جریان عاشورا در راستای آگاه کردن مردم و تبیین وقایع و حوادث رخ داده در آن عصر رخ داد تا مردم بتوانند تصمیم درستی بگیرند.

حجت الاسلام احمد محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جهاد تبیین کارایی‌های مختلفی در ابعاد متفاوت دارد و تنها به بعد سیاسی محدود نمی‌شود. جهاد تبیین که از قرآن و معصومین سرچشمه گرفته و رهبر انقلاب نیز اهتمام ویژه‌ای به آن دارند در همه مسائل سیاسی و اجتماعی و دینی و دیگر مسائل لازم است، اگر از آن غافل شویم جامعه نمی‌تواند تجزیه و تحلیل درستی از وقایع داشته باشد.

وی با اشاره به مصیبت‌های واقعه عاشورا، افزود: در عاشورا شاهد این بودیم که با ترک جهاد تبیین توسط عده‌ای از مردم آن زمان، وقایع به خوبی تحلیل نشده و جامعه در جهل و نادانی باقی ماند.

امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر اینکه جهل تنها در مقابل علم نیست، خاطرنشان کرد: ممکن است جامعه‌ای در عرصه‌های علم، دانش و ابزار زندگی خودکفا باشند اما جاهل باشند زیرا مردم در جریانات و اتفاقات پیرامون خود نمی‌دانند چگونه عمل کنند و در جهالت باقی می‌مانند.

وی با بیان اینکه در زیارت اربعین امام حسین (ع) نیز به جهالت مردم آن زمان و اراده حضرت برای خارج کردن آنها از جهل اشاره شده است، تصریح کرد: موقعیت جامعه، ایمان، تقوا و امربه معرف و نهی از منکر نیز زوایای دیگر جهاد تبیین امام حسین (ع) است در روز عاشورا و روزهای منتهی به رسیدن قافله امام حسین (ع) به کربلا، خطبه‌های زیادی ایراد کردند که همگی روشنگرانه هستند، پس از عاشورا نیز خطبه‌های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در راستای جهاد تبیین اتفاق افتاد.

محمودی با اشاره به مؤثر بودن خطبه‌های اهل بیت در شام گفت: افرادی که در بدو ورود اهل بیت به شهر شام دست می‌زدند در انتهای خطبه به گریه افتادند، این قدرت تبیین آنها است و برای مثال امام سجاد (ع) در شام ناآشنا با امام علی (ع) از فضائل ایشان گفتند.

وی جریان عاشورا را جهاد تبیین دانست و گفت: شعارها و رجزهای شهدا در راستای روشنگری بود، آن نوجوان ۱۳ ساله که با بیان جمله‌ی امیری حسین و نعم الامیر ولایت و رهبری را معرفی می‌کند و اعتقاد خود را به رخ دشمنان می‌کشد تا کسی نگوید این نوجوان خودسرانه و بدون علم به میدان آمده است. د

امام جمعه موقت اصفهان تاکید کرد: جریان عاشورا در راستای آگاه کردن مردم و تبیین وقایع و حوادث رخ داده در آن عصر رخ داد تا مردم بتوانند تصمیم صحیحی اتخاذ کنند، اما به این زوایای جهاد تبیین کمتر پرداخته می‌شود.

کد خبر 594577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.