مردم نوش‌آباد چگونه محرم را گرامی می‌دارند؟

شهردار نوش‌آباد از ثبت ملی آئین جریده‌برداری خبر داد و گفت: جریده‌شویی و جریده‌برداری در شب‌ها و روزهای خاص از ایام محرم به ویژه شب تاسوعا و عاشورا اجرا و در شب ششم محرم هر سال جریده از محل حسینیه حضرت قاسم بن الحسن (ع) به خانه تاریخی مرحوم مقصودی انتقال داده می‌شود.

احمد شاه‌بالایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروز هشتم محرم از ثبت میراث فرهنگی ناملموس شهر نوش آباد رونمایی شد.

وی افزود: امروز شهرداری نوش‌آباد تفاهم‌نامه ۱۰ ساله با اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان امضا کرد.

شهردار نوش آباد این تفاهم‌نامه را راهکاری برای همکاری دو طرفه جهت توسعه گردشگری شهر عنوان و خاطرنشان کرد: اقتصاد نوش آباد با گردشگری گره خورده است و با توجه به ظرفیت شهر زیرزمینی و دارا بودن آئین‌های مذهبی، می‌توان علاوه بر گردشگری توریست گردشگری مذهبی را نیز توسعه داد.

شاه‌بالایی تاکید کرد: این شهر با وجود هیئت‌های مذهبی با آئین و رسوم مختلف، پتانسیل‌های گردشگری زیادی دارد.

وی تصریح کرد: وجود شهر زیرزمینی در این منطقه فرصت مغتنمی است. از سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود تا برای جذب بیشتر توریسم به منطقه هزینه کنند تا در بلند مدت نتایج خوبی حوزه را گردشگری شاهد باشیم.

شهردار نوش‌آباد گفت: جریده‌شویی و جریده‌برداری شهر نوش‌آباد در شب‌ها و روزهای خاص از ایام محرم به ویژه شب تاسوعا و عاشورا اجرا شده و در شب ششم محرم هر سال جریده از محل حسینیه حضرت قاسم بن الحسن (ع) به خانه تاریخی مرحوم مقصودی انتقال داده می‌شود.

به گزارش ایمنا، صبح روز ششم محرم بانوان نوش‌آبادی، از محله‌های مختلف حضور یافته و با قرائت قرآن، زیارت عاشورا و عرفه به ذکر می‌پردازند و ادوات و پارچه‌های جریده را شسته و تمیز می‌کنند. در پایان مراسم، صاحب‌خانه پارچه‌های تمیز شده را به علم آویزان و تزئینات دیگری را اضافه می‌کند. در ادامه این مراسم، کشکول زرین جریده با گرد آجر ساییده، تمیز و با سرکه صیقل داده می‌شود.

کد خبر 594362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.