۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
رخت عزا بر تن اصفهان

با فرارسیدن ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، شهر اصفهان یکپارچه سیاه‌پوش شده است و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این روزهای حزن‌انگیز بر مظلومیت سید و سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان به سوگ نشسته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهروندان اصفهان امروز (یکشنبه) مصادف با تاسوعای حسینی همراه و هم‌صدا با سایر شیعیان جهان ضمن حضور در حسینه‌ها و تکایا، همچنین با راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به تبعیت از پیشوا و امام سوم خود، ندای «هیهات منا الذله» را طنین‌انداز کردند.

در جای جای این شهر، مردم با توزیع نذری، عشق و ارادت خود را به این امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان ابراز می‌کنند و اقلیت‌های مذهبی اصفهان با حضور در مراسم عزاداری، ضمن ابراز همدردی با سایر هموطنان خود، قیام حسین بن علی (ع) برای آزادی خواهی و مقابله با ظلم و ستم را پاس می‌دارند.

همزمان با آغاز ماه محرم شاهد فضاسازی و آذین‌بندی شهر اصفهان از سوی شهرداری و هیئت‌های مذهبی شهر هستیم؛ البته سیاست اصلی شهرداری استفاده از ظرفیت و توان هیئت‌های مذهبی برای زنده نگهداشتن یاد محرم و برگزاری مراسم عزاداری است.

از جمله فعالیت‌های شهرداری اصفهان برای ایام سوگواری ماه محرم می‌توان به اقداماتی همچون دیوارنگاره ارگ جهان‌نما در راستای سیاه‌پوشی شهر، نصب ۷۵ المان پرچم در ۲۵ نقطه شهر از جمله چهارراه‌های اصلی و میادین و نصب ۱۳۵ المان عاشورایی اشاره کرد، همچنین نصب دوهزار پرچم در مسیر رینگ سوم ترافیکی شهر، نصب پنج‌هزار پرچم خیابانی در مناطق پانزده‌گانه و آذین‌بندی این مناطق با ریسه‌های نوری و پارچه‌ای برای ایام سوگواری ماه محرم توسط سازمان زیباسازی انجام شده است.

تعیین ۴۰۰ نقطه برای برپایی موکب در سطح شهر

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان از نصب ۱۰۰ هزار متر پرچم ریسه‌ای و حدود ۹ هزار پرچم میله‌ای ویژه ماه محرم در شهر خبر داده و می‌گوید: پرچم‌های نصب شده توسط شهرداری در مناطق پانزده‌گانه و ناژوان شامل ۱۸۰۰ پرچم سامورایی، ۶۱۰۰ پرچم میله‌ای، ۱۰۰ هزار متر پرچم ریسه‌ای، ۱۰۵۰ پرچم کتیبه‌ای و چهار عدد پرچم بزرگ بوده است.

وی با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی برای نصب داربست‌های تبلیغاتی، برپایی موکب‌ها و خیمه‌ها باید از شهرداری مجوز دریافت کنند، می‌افزاید: فرایند اعطای مجوز به صورت غیرحضوری است و با این اقدام رفت‌وآمد هیئت‌ها را به حداقل رساندیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه ۴۰۰ نقطه برای برپایی موکب به مناسبت عزاداری امام حسین (ع) در سطح شهر تعیین شده است، تاکید می‌کند: به منظور برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم عزاداری، جلسات متعددی با هیئت‌های مختلف برگزار شده و در راستای پیشگیری از هر پیشامدی با بهداری و نیروی انتظامی مذاکراتی صورت گرفته است و تذکرات لازم به هیئت‌ها داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری از هیچ‌گونه کمک و حمایتی به هیئت‌های مذهبی برای بهتر برگزار شدن مراسم عزاداری کوتاهی نخواهد کرد، ادامه می‌دهد: در صورتی که هیئت‌ها به بالابر و جرثقیل نیاز داشته باشند به آن‌ها کمک می‌شود و برای تسریع امور برای برپایی هرچه بهتر مراسم عزاداری و مشارکت بیشتر مردم حمایت همه‌جانبه صورت گرفته است.

بقایی با بیان اینکه فرایند دریافت مجوز برای برپایی موکب و داربست به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه میز خدمت انجام می‌شود، اظهار می‌کند: هئیت‌هایی که قصد نصب بنر یا برپایی موکب در سطح شهر را دارند، می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان به نشانی my.isfahan.ir وارد بخش میز خدمت شوند و درخواست خود را اعلام کنند.

البته در این ایام پاکبانان تلاشگر در کنار محل‌های برگزاری مراسم عزاداری، مشغول فعالیت و مراقبت از نظافت شهر هستند و گشت‌های کنترل نظارت شهرداری نیز حضور دارند تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.‌

همراهی و همدلی مدیریت شهری و مردم برای برگزاری سوگواره حسینی

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: مدیریت شهری تلاش می‌کند تا مردم را در برگزاری مراسم ایام شهادت امام حسین (ع) بسیج کند و این اتفاق در شهر اصفهان افتاده است در تمام مناطق خاص برخوردار، کم برخوردار، حاشیه و غیر حاشیه شهر انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: آحاد مردم که آزاده و آزاده خواه هستند برای امام حسین (ع) سوگواری می‌کنند؛ اقدامات مذهبی بی‌نظیری در این ایام برگزار می‌شود و مدیریت شهری به علت اعتقادات و انگیزه‌ای که دارد، در این دوره مدیریت شهری نسبت به این موضوع با حساسیت بیشتری برخورد کرده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: معتقد هستیم که در هر محله باید برای برپا داشتن مراسم سوگواری امام الحسین (ع) برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا شاهد برگزاری مراسم پرشوری در ایام محرم باشیم.

اصفهان بوی کربلا گرفته است

وی خاطرنشان می‌کند: مبنا بر این است شورای اسلامی شهر اصفهان کار مردم را به خود مردم بسپارد، برگزاری مراسم‌های سوگواری با توجه به اینکه جنبه مردمی در آن وجود دارد، تمام بضاعت و توان خود را صرف این کرده است که در اختیار مردم باشد.

نادرالاصلی تاکید می‌کند: مدیریت شهری تلاش می‌کند تا مردم را در برگزاری مراسم ایام شهادت امام حسین (ع) بسیج کند و این اتفاق و هم‌دلی در شهر اصفهان افتاده است و مربوط به مناطق خاص، برخوردار، کم برخوردار، حاشیه و غیر حاشیه شهر نیست و تمام شهر در سوگ سیدالشهدا (ع) حضور دارند، همچنین در مناطق کم برخوردار به شکل ویژه‌تر شاهد حضور مردم در این برنامه‌ها و مراسم‌ها هستیم.

تسهیلات ویژه اتوبوسرانی اصفهان به هیئت‌های مذهبی شهر

سید عباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به سرویس‌دهی این شرکت به هیئت‌های مذهبی شهر در شب‌های ماه محرم، می‌گوید: تعرفه هر دستگاه اتوبوس با ۸۰ درصد تخفیف تعرفه مصوب، مبلغ ۹۰ هزار تومان است.

وی تصریح می‌کند: شرکت اتوبوسرانی اصفهان همانند سال‌های گذشته خدمت‌رسانی به هیئت‌های مذهبی و عزاداران امام حسین (ع) را به‌صورت ویژه در دستور کار خود قرار داده است و کارکنان و ناوبران با عشق و ارادت نسبت به عزاداران حسینی به‌صورت ویژه و بعد از شیفت کاری خود اقدام به سرویس‌دهی به آنها می‌کنند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه می‌افزاید: هر ساله حدود ۱۸۰ هیئت مذهبی از شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان درخواست ارائه اتوبوس برای جابه‌جایی دسته‌جات عزاداری می‌کنند و اتوبوسرانی نیز به هریک از این هیئت‌ها، متناسب با درخواست خود و توان شرکت بین یک تا دو دستگاه اتوبوس اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه تعرفه هر دستگاه اتوبوس با ۸۰ درصد تخفیف تعرفه مصوب به مبلغ ۹۰ هزار تومان است، اظهار می‌کند: به‌منظور کمک به هیئت‌های مذهبی شهر، ۸۰ درصد تعرفه باقی مانده توسط شهرداری اصفهان پرداخت می‌شود؛ هر دستگاه اتوبوس در شب‌های ماه محرم همراه با راننده از ساعت ۸ تا ۲۴ نسبت به جابه‌جایی عزاداران اقدام می‌کند.

آماده‌باش آتش‌نشانی اصفهان در تاسوعا و عاشورای حسینی

آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تمام امکانات این سازمان در آماده باش کامل قرار دارد، اظهار می‌کند: در نقاطی از شهر که تعداد زیادی از شهروندان در مراسم عزاداری حضور دارند، خودروهای آتش‌نشانی مستقر می‌شود.

اصفهان بوی کربلا گرفته است

وی ادامه می‌دهد: در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ۲۵ خودروی آتش‌نشانی، دو دستگاه موتور سیکلت و ۶۰ نیروی آتش‌نشان در سطح شهر در کنار هیئت‌ها مستقر می‌شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه تمام امکانات این سازمان تا پایان روز عاشورا در آماده‌باش کامل قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: گاهی به‌خاطر چند لحظه دیر رسیدن آتش‌نشانان به محل مأموریت، خسارات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به حادثه‌دیدگان وارد می‌شود، لذا از رانندگان انتظار می‌رود هنگام شنیدن صدای آژیر خودروی‌های امدادی همچون آتش‌نشانی و آمبولانس، هرچه سریع‌تر مسیر را برای عبور آن‌ها باز کنند.

به گزارش ایمنا، در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) به‌ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا که در سطح خیابان‌های شهر بیشترین حجم عزاداری و توزیع نذری وجود دارد، انتظار می‌رود شهروندان هوای پاکبانان شهر را داشته باشند و از ریختن ظروف یکبارمصرف در سطح معابر خودداری کنند، چرا که رعایت نظافت و پرهیز از آلوده کردن شهر به هنگام استفاده از نذری و رعایت حال پاکبانان شهرداری در کنار برگزاری باشکوه عزای حسینی، می‌تواند فضای معنوی بیشتری را به مراسم ببخشد و شأن مراسم را حفظ کند.

کد خبر 594326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.