چگونه عدالت و فراگیری در شهرها تقویت می‌شود؟

کتاب راهنمای جدیدی توسط شورای بین‌المللی ابتکارات محیطی محلی (ICLEI) برای کمک به مدیران شهرها جهت ایجاد و گسترش بیشتر عدالت در جوامع منتشر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شورای بین‌المللی ابتکارات محیطی محلی (ICLEI) در پروژه «ائتلاف تحول شهری» با همکاری شهرهای مختلف جهان در نگارش دستاوردهای عدالت اجتماعی برنامه‌های پایداری محلی در سه جبهه دسترسی، مشارکت و فرصت‌ها همکاری کرده است. برای هر کدام از ابعاد موضوع، ابزارها و توصیه‌هایی جهت اجرا و همچنین شاخص‌هایی برای نظارت پیشرفت تدوین شده است و در کنار آن بهترین شیوه‌های انجام شده توسط شهرهای شبکه ICLEI برای یادگیری و الگوبرداری مشخص شده است. کتاب شورای بین‌المللی ابتکارات محیطی محلی با عنوان «راهنما جهت تحول عادلانه: ابزارهای محلی برای برنامه‌های پایدار منصفانه و فراگیر» در یازدهمین نشست مجمع جهانی شهری (WUF11) طی یک دوره آموزشی اختصاصی در مورد ابزارهای محلی برای یک تحول همه‌شمول منتشر شده است.

هدف این کتاب راهنما ارائه بینش و توصیه‌هایی است که با بهترین شیوه‌ها، منابع و ابزارها برای مدیران شهرها به تصویر کشیده شده‌اند تا درک بهتر از معنای عدالت اجتماعی برای برنامه‌های پایداری در سطح محلی داشته باشند. برای این منظور، عدالت اجتماعی در سه بعد تعریف می‌شود:

دسترسی: در محیط‌های شهری، برخی شهروندان به این دلیل که در قسمت خاصی از شهر زندگی می‌کنند، یا به دلیل عوامل جمعیت‌شناختی مانند سن، جنسیت، نژاد، زبان یا به دلیل نداشتن استطاعت مالی دسترسی محدودی به منابع، خدمات و زیرساخت‌ها دارند. برای حصول اطمینان از اینکه هیچ فرد یا گروهی در شهر نادیده گرفته نمی‌شود، دولت‌های محلی می‌توانند دسترسی فراگیر با راهکارهایی از جمله شناسایی شکاف‌های دسترسی، اجرای اقدامات حمایتی هدفمند برای افراد نیازمند و همچنین اولویت‌بندی برنامه‌ریزی شهری فراگیر جهت اطمینان از اینکه زیرساخت‌های فیزیکی در خدمت همه کاربران است را تقویت کنند.

چگونه عدالت و فراگیری در شهرها تقویت می‌شود؟

مشارکت: این بعد به جنبه مدیریتی طرح‌های عدالت‌محور اشاره دارد و تأکید آن هم بر ایفای نقش شهروندان و مشارکت نظرهایی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند تا اطمینان حاصل شود کسی فراموش نمی‌شود. هرچه برنامه‌های بیشتری با ارجحیت شهروندان انجام شود و به صورت هدفمند، گروه‌های مختلف مشارکت کنند، نیازهای منطقه بیشتر برآورده می‌شود و تأثیرات بلندمدت بیشتری ایجاد می‌کنند؛ این امر را می‌توان با در اولویت قرار دادن همکاری با عوامل محلی و یا توانمندسازی انجمن‌های اجتماعی موجود تضمین کرد که در حال حاضر در زمینه پایداری فعال هستند.

فرصت‌ها: قرنطینه و رکود اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ در کنار رشد اتوماسیون و الکترونیکی شدن، چشم‌انداز بسیار نامطمئنی برای بازارهای کار در کل مناطق جهان ایجاد کرده است. جنبش «دوباره بهتر بسازید» از همه دولت‌ها می‌خواهد که سرمایه‌گذاری در پایداری را در اولویت قرار دهند تا مشاغل آینده را فراهم کنند.

با این حال، همه مشاغل پایدار عادلانه ایجاد و توزیع نمی‌شوند؛ برای ایجاد چشم‌انداز منصفانه برای همه، دولت‌های محلی می‌توانند افزایش تنوع در اشتغال در مؤسسات دولتی، آموزش دورنمای شغلی، برنامه‌های حمایتی و تقویتی و تنوع بخشیدن به بازار کار محلی را هدف قرار دهند.

برای هر بعد، دستورالعمل راهنما ابزارها و راهکارهای عملی برای دولت‌های محلی فراهم کرده است و تا تحقق یافتن اقدامات زیر از آن‌ها حمایت می‌کند:

- خطرات و فرصت‌های اجتماعی مرتبط با برنامه‌ها و ابتکارات پایداری در سطح محلی را به تصویر بکشند.

- در مورد جنبه‌های برابری مهم که باید در هنگام طراحی برنامه‌های پایداری در نظر گرفته شوند، بیاموزند و از ابزارهای سیاسی مشخص برای حمایت از برابری اجتماعی در چنین برنامه‌هایی استفاده کنند.

- شاخص‌های مناسب برای نظارت بر اثرات اجتماعی در طول زمان به شیوه‌ای جامع شناسایی شوند.

چگونه عدالت و فراگیری در شهرها تقویت می‌شود؟

کد خبر 594211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.