قیمت جهانی غلات کاهش می‌یابد؟

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد امروز سه محموله جدید غلات از اوکراین خارج شد که این آغاز یک سری چرخه‌های عرضه منظم به بازارهای جهانی پس از توافق بین‌المللی امضا شده در ماه ژوئیه در استانبول است.

به گزارش ایمنا، حدود دو هفته پیش بود که توافق از سرگیری صادرات غلات دریای سیاه در ترکیه امضا شود تا به این طریق زمینه برای صادرات غلات کی‌یف، فراهم شود. براساس توافق صورت گرفته، اوکراینی‌ها کشتی‌های حامل غلات را به خارج از بنادر اودسا، یوژنه، و چورنومورسک هدایت خواهند کرد و یک مرکز فرماندهی مشترک هم با حضور مقامات اوکراین، روسیه، ترکیه، و سازمان ملل متحد در استانبول برای نظارت بر حرکت محموله‌ها ایجاد خواهد شد.

این کشتی‌ها در آب‌های ترکیه حرکت خواهند کرد تا توسط نمایندگان این گروه چهارجانبه بررسی شوند. سپس به حرکت خود برای تحویل محموله‌های بسیار مورد نیاز غلات به بنادر مختلف در سراسر دنیا ادامه می‌دهند و پیش از بازگشت به اوکراین توسط همان تیم مشترک بازرسی خواهند شد. با جنگ میان اوکراین و روسیه بازار جهانی شاهد کاهش و افزایش شدید غلات در دنیا بود مشکلی که نگرانی‌های بسیاری برای تأمین غلات به وجود آورد، مشکلی که با توجه به توافق صورت گرفته زمینه عبور از آن فراهم شده است.

ترک سه کشتی غلات از اوکراین

وزارت دفاع ترکیه تأئید کرد که سه کشتی جدید حامل غلات اوکراین برای رسیدن به بازارهای جهانی و بر اساس توافق استانبول اوکراین را ترک کرده است.

حال به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که سه محموله جدید غلات روز جمعه از اوکراین خارج شد که این آغاز یک سری چرخه‌های عرضه منظم به بازارهای جهانی پس از توافق بین‌المللی امضا شده در ماه ژوئیه در استانبول ترکیه است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه کشتی بارگیری شده با ذرت و با نام‌های Navistar Rogaine و Polarent عازم ایرلند، انگلیس و ترکیه خواهند بود.

به گفته نمایندگان مرکز هماهنگی مشترک، همه کشتی‌ها بررسی خواهند شد. این کشتی‌ها تحت نظارت مرکز هماهنگی مشترک ایجاد شده در استانبول بر اساس توافقنامه بین‌المللی که در تاریخ ۲۲ ژوئیه در استانبول به امضا رسیده است، حرکت می‌کنند.

وزارت دفاع ترکیه دوشنبه گذشته از حرکت اولین کشتی غلات از بندر اودسا اوکراین خبر داد و مسیری را به سمت شمال غربی دریای سیاه طی کرد.

در ۲۲ ژوئیه گذشته توافقنامه‌های چند جانبه در مورد رفع محدودیت‌های عرضه محصولات روسیه برای صادرات و کمک روسیه در صادرات غلات اوکراین امضا شد.

این توافقنامه که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در استانبول امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراینی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا است.

منبع: اقتصاد نیوز

کد خبر 594115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.