طرح مجتمع تجاری منارجنبان، مورد تایید وزارت میراث فرهنگی است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارتخانه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، طرح مجتمع تجاری و اداری منارجنبان را با توجه به انطباق طرح با ضوابط این بنای ارزشمند تاریخی، تأیید کرده است.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قطعه زمینی واقع در غرب بنای منارجنبان، طی سالیان متمادی مورد بهره‌برداری‌های متنوع، متضاد با موقعیت محل و حتی سوءاستفاده، قرار می‌گرفت؛ به‌طوری که بخشی از آن سال‌ها به عنوان پارکینگ استفاده می‌شد، در حالی که قسمت غربی آن به محل دپوی نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های دورریز شهروندان و حتی معتادان بدل شده بود.

وی افزود: با توجه به موقعیت زمین غرب بنای منارجنبان و اهمیت این بنای تاریخی، طرح‌های متعددی برای اجرا و ساخت ابنیه در این زمین، مورد بررسی قرار گرفت، اما تمام آنها به دلیل رعایت نکردن مقررات و مصوبات مربوط به میراث فرهنگی و بنای تاریخی منارجنبان در شورای فنی استان رد می‌شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: سرانجام در طرح نهایی که ملاک عمل برای اجرا قرار گرفت، ضمن رعایت حریم مصوب تاریخی از نظر نقشه، مقطع و ارتفاع به گونه‌ای طراحی شد که با تاریخی بودن این محدوده سنخیت داشته باشد و اصالت و حس فضا را از بین نبرد.

وی با بیان اینکه طرح نهایی اجرای پروژه در زمین غرب بنای منارجنبان، توسط یکی از طراحان معمار حرفه‌ای و بنام اصفهان که مشرف به مسائل مرتبط با میراث و دارای تجربه کافی است، پس از انجام چندین اصلاح، ارائه شد، تاکید کرد: این طرح در شورای فنی میراث فرهنگی استان مصوب و جهت تأیید و مشورت به شورای فنی وزارت ارسال شده است.

مهدویان اظهار کرد: پس از بررسی‌های مختلف بر اساس روال قانونی در خردادماه ۱۳۹۹ دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، طرح مجتمع تجاری و اداری منارجنبان را با توجه به انطباق طرح با ضوابط این بنای ارزشمند تاریخی، تأیید کرده است و تمام عملیات خاکبرداری محدوده نیز بعد از عملیات اکتشاف و دریافت تاییدیه میراث، تحت نظارت ناظران اداره کل میراث فرهنگی انجام شده است.

وی گفت: برای زمین حدفاصل پروژه مذکور تا منارجنبان که در حال حاضر بایر و موجب نازیبایی بصری محل شده است و در سفر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، مورد انتقاد قرار گرفت، طرح فضای باز شهری تحت عنوان «باغ عرفا» طراحی شده است که با طی کردن مراحل تصویب و در راستای ارتقای فضای پیرامون بنای ارزشمند منارجنبان، اجرا خواهد شد.

کد خبر 594098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.