خطرات نوشیدن آب سرد برای سلامتی چیست؟

نوشیدن آب سرد خطر بروز یبوست، چاقی، گلودرد، کاهش ضربان قلب و بیماری‌های قلبی‌وعروقی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معمولاً مردم در روزهای گرم تابستان از نوشیدن آب سرد لذت می‌برند زیرا به‌نظر می‌رسد که این نوشیدنی باعث از بین رفتن عطش، خنکی و رفع تشنگی می‌شود، اما متخصصان معتقدند که آب سرد برای بدن مضر است و به سلامتی آسیب وارد می‌کند.

یکی از علل مهم برای دوری کردن از نوشیدن آب سرد این است که هضم غذا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا نوشیدن آب سرد عروق خونی را منقبض می‌کند و باعث بروز اختلال گردش خون در رگ‌ها می‌شود. همچنین آب سرد مانع جذب مواد مغذی در هنگام گوارش مواد غذایی می‌شود؛ زمانی که بدن در حال هضم غذا است و آب سرد به صورت ناگهانی وارد بدن می‌شود، انرژی زیادی مصرف می‌شود تا دمای بدن پایین بیاید.

یبوست

آب سرد فرآیند هضم غذا را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ حتی گاهی اوقات باعث منقبض شدن روده‌ها می‌شود، در این صورت خطر ابتلاء به یبوست افزایش پیدا می‌کند. آب سرد باعث سفت شدن مواد غذایی می‌شود؛ در این صورت عبور مواد غذایی از روده دچار مشکل می‌شود و فرد دچار یبوست می‌شود؛ بنابراین بهتر است دمای آبی که می‌نوشید به اندازه دمای اتاق باشد.

چاقی

کسانی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند، نباید از آب سرد استفاده کنند زیرا این نوشیدنی مانع سوختن چربی می‌شود. متخصصان معتقدند که نوشیدن آب سرد حذف کردن چربی‌های توسط دستگاه گوارش را بسیار دشوار می‌کند.

احساس تشنگی مداوم

به احتمال بسیار زیاد این شرایط را تجربه کرده‌اید که هر قدر آب سرد می‌نوشید باز هم احساس تشنگی می‌کنید و شاید حتی این احساس بیشتر شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آب سرد باعث منقبض شدن عروق خونی می‌شود؛ کم‌آبی بدن نیز باعث کم شدن گردش خون و کاهش اکسیژن می‌شود بنابراین آب سرد تشنگی و شرایط بدن را وخیم‌تر می‌کند.

گلودرد

بدن انسان با ایجاد مخاط به صورت طبیعی، هوایی که وارد بدن می‌شود را گرم نگه می‌دارد تا هم دما با بدن شود. زمانی که شما آب سرد می‌نوشید مخاط بیشتری جمع می‌شود تا بتوانند آب را گرم نگه دارند؛ بنابراین فرد احساس گلودرد می‌کند.

کاهش انرژی در گذر زمان

شاید هنگامی که آب سرد می‌نوشید احساس شادابی و طراوت داشته باشد، اما فرد با گذر زمان احساس خستگی و کاهش انرژی می‌کند زیرا بدن انرژی خود را صرف هم دما کردن آب با بدن می‌کند؛ این اتفاق در طولانی مدت باعث کم شدن انرژی بدن می‌شود.

کاهش ضربان قلب

نوشیدن آب سرد باعث کاهش ضربان قلب می‌شود و «عصب واگ» را نیز تحریک می‌کند، این عصب که عملکردهای غیرارادی بدن را کنترل می‌کند، تحت تأثیر دمای پایین است و نوشیدن آب سرد به صورت مستقیم بر این عصب تأثیر می‌گذارد در نتیجه باعث کاهش ضربان قلب می‌شود.

ایجاد شوک به بدن

یکی از مضرات نوشیدن آب سرد در میان ورزشکاران، ایجاد شوک به بدن است. افراد پس از ورزش یا انجام دادن فعالیت‌های شدید برای اینکه بدن خود را خنک نگه دارند و تشنگی خود را برطرف کنند، آب سرد می‌نوشند. متخصصان اعلام کردند که نوشیدن آب سرد بعد از ورزش و فعالیت برای سلامتی مضر است زیرا بدن بعد از انجام دادن فعالیت سنگین گرم است و زمانی که از آب سرد مصرف می‌کنید اختلاف دمای ایجاد شده بر فرآیند گوارش بدن تأثیر می‌گذارد و حتی ممکن است فرد دچار معده درد شود.

دیگر عوارض نوشیدن آب سرد

نوشیدن آب سرد ممکن است علائم میگرن را تشدید کند یا میزان اکسیژن‌رسانی به مغز را کاهش دهد؛ این شرایط می‌تواند باعث ایجاد سرگیجه در فرد شود و به سلول‌های مغز نیز آسیب وارد کند. همچنین آب سرد اثرات منفی بر قلب و عروق دارد به طوری که نوشیدن آب سرد بلافاصله پس از یک وعده غذایی سنگین می‌تواند خطر بروز مشکلات قلبی‌عروقی را افزایش دهد. آب سرد سطح مواد مغذی موجود در بدن را کاهش می‌دهد بنابراین بدن مستعد آسیب‌ها و دیگر بیماری‌های مزمن می‌شود.

کد خبر 594055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.