تولید کیت تعیین نیاز به شیمی درمانی سرطان پستان در جهاد دانشگاهی

مسئول پروژه تولید کیت تعیین نیاز به شیمی درمانی در سرطان پستان پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی گفت: کیت تعیین نیاز به شیمی درمانی در سرطان پستان، برای جلوگیری از عود و متاستاز در اکثر بیماران مبتلا به سرطان پستان است که بعد از جراحی از شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، رضوان اسمعیلی، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده سرطان معتمد در رابطه با پروژه تحقیقاتی تولید کیت تعیین نیاز به شیمی درمانی، اظهار کرد: این کیت در حال حاضر برای جلوگیری از عود و متاستاز در اکثر بیماران مبتلا به سرطان پستان است که بعد از جراحی از شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند. زیرا امروزه مطالعات گسترده نشان داده‌اند که تعداد زیادی از بیماران مبتلا به سرطان پستان، بویژه بیماران با مرحله پایین، از شیمی‌درمانی بعد از جراحی سودی نمی‌برند. این بیماران با یک درمان کم تهاجمی‌تر مانند هورمون درمانی می‌توانند به زندگی ادامه داده و ریسک عود بیماری در آنها پایین است.

وی افزود: تشخیص این بیماران تنها با استفاده از انجام تست‌های چند ژنی امکان‌پذیر است. به‌این‌ترتیب می‌توان با استفاده از این آزمایش‌ها از درمان نابجای شیمی درمانی در تعداد کثیری از بیماران اجتناب کرده و آنها را از خطر عوارض جانبی بسیار نامطلوب شیمی‌درمانی و نیز هزینه کردهای مربوطه در امان نگه داشت. متأسفانه، این تست‌ها فقط در خارج از کشور و در مراکز محدودی انجام می‌شود. علاوه بر هزینه بالای چند هزار دلاری که تست برای هر بیمار دارد، زمان‌بر بودن ارسال نمونه و انجام تست و همچنین خروج نمونه از کشور به نفع سیستم سلامت نیست. همچنین با توجه به شرایط تحریم استفاده از این خدمات به راحتی امکان‌پذیر نیست. بنابراین راه‌اندازی و تولید چنین تستی در کشور یکی از مراحل مهم در تشخیص و انتخاب درمان در این بیماران است که با قیمت بسیار پایین‌تر و زمان کمتر این خدمات را برای بیماران قابل دسترس می‌کند.

وی درباره هدف از اجرای این طرح و نیاز کشور به این پروژه ادامه داد: تشخیص و درمان سرطان یکی از موارد هزینه‌بر در کشور است. درمان سرطان با تأثیر بر عملکرد و کیفیت زندگی فرد علاوه بر هزینه‌های مستقیم هزینه‌های غیر مستقیم بسیاری دارد که در تمامی کشورهای پیشرفته اهمیت بسیار زیادی به آن داده می‌شود. همچنین سرطان پستان با تأثیر بر زنان به عنوان رکن اصلی خانواده کل یک خانواده را متأثر می‌کند. هدف این طرح شناسایی افراد مبتلا به سرطان پستان است که بدون شیمی درمانی می‌توانند به زندگی با کیفیت بهتر ادامه دهند. بنابراین علاوه بر اینکه انجام این پروژه دسترسی به این نوع خدمت پزشکی شخصی را در کشور امکان‌پذیر می‌کند از هزینه‌های درمان و عوارض جانبی در کشور هم به شدت می‌کاهد.

اسمعیلی افزود: تولید و بهینه‌سازی انجام اعتبار سنجی‌های آزمایشگاهی و کلینیکی این تست به طور کامل انجام شده است با توجه به مولتی‌ژن بودن این تست‌ها پارامترهای بسیاری در انجام تست وجود داشته است که اطمینان از صحت اطلاعات موجود و انجام صحیح روش بسیار حساس بوده است که با مطالعات بسیار و انجام آزمایشات گوناگون روش صحیح و مناسب با امکانات داخل را به دست آورده‌ایم.

مسئول پروژه تولید کیت تعیین نیاز به شیمی درمانی در سرطان پستان پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی درباره برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این طرح توضیح داد: مراحل آزمایشگاهی و اعتبارسنجی این کیت به خوبی پایان یافته است و در حال حاضر مکاتبات لازم با اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی جهت اخذ مجوز انجام شده است. تولید و تجاری‌سازی این محصول در گرو تأیید و اخذ مجوز تولید از این اداره است. در این صورت امکان تجاری‌سازی و ارائه خدمات به بیماران وجود دارد. تولید در مقیاس بزرگ‌تر تجهیز آزمایشگاهی جدید جهت ارائه خدمات در مقیاس بزرگ، ایجاد امکاناتی جهت اخذ نمونه از سراسر کشور و همچنین تبلیغات وسیع در دستور کار قرار دارد و امیدواریم که این مرحله نیز به خوبی سپری شود.

این پژوهشگر درباره مشکلات پیش‌روی اجرای این طرح گفت: برخی موانع پیش‌رو با حمایت جهاد دانشگاهی و پژوهشکده به خوبی پشت‌سر گذاشته شد. امیدواریم که بتوانیم سایر مراحل این طرح را نیز با موفقیت سپری کنیم. اما در کل جهت انجام چنین طرح‌هایی خرید برخی از مواد آزمایشگاهی که باید از خارج از کشور تأمین شود و از طریق شرکت‌های واسطه خریداری شود گاهی با قیمت بیش از دوبرابر قیمت اصلی ارائه می‌شود و حداقل زمان دو تا سه ماه صرف می‌شود. این موارد نیز از شرکت‌های مختلف خریداری می‌شود که یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. همچنین در برخی موارد که تحریم وجود دارد هماهنگی استفاده از برخی خدمات بسیار سخت است که باعث زمان‌برشدن پروژه می‌شود.

اسمعیلی با اشاره نقش جهاد دانشگاهی در توسعه زیست‌بوم نوآوری کشور گفت: خوشبختانه جهاد دانشگاهی با ساختار منحصر به فردی که دارد می‌تواند جذب‌کننده متخصصان و نخبگان کشور باشد و تاکنون کارنامه درخشانی داشته است. البته مواردی وجود دارد که می‌تواند در توسعه این زیست بوم کمک‌کننده باشد. یکی از این موارد حمایت معنوی از پژوهشگران و نخبگان به نحوی است که افراد از ارائه ایده‌ها اطمینان خاطر داشته و نگران افشا شدن یا استفاده توسط غیر نباشند. همچنین حمایت مادی از پروژه‌های کاربردی و بهبود سهم توسعه‌دهندگان یک فن‌آوری یا نوآوری از دیگر موارد است. تعیین سرفصل‌های مورد نیاز در کشور به منظور ارائه به همگی نخبگان مخصوصاً جوانان به منظور جلوگیری از هدر رفتن استعدادها در پروژه‌هایی با نیاز کمتر و تعیین مأموریت مشخص برای هر واحد به منظور جلوگیری از موازی‌کاری و هدر رفتن منابع از دیگر مواردی است که می‌تواند در توسعه این زیست بوم کمک‌کننده باشد. البته تقویت زیرساخت‌های توسعه و تجاری‌سازی به ویژه در محصولات پزشکی که نیاز به اخذ مجوزهایی با استاندارهای خاص دارد و سرعت بخشیدن به روندهای طاقت فرسای اداری مخصوصاً در انجام امور فناورانه از دیگر این موارد است. در پایان نیز امیدواریم با حمایت‌های انجام شده هر چه بیشتر شاهد برآورده شدن نیازهای کشور در زیست بوم نوآوری جهاد دانشگاهی باشیم.

پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، مرکزی که در سال ۱۳۷۵ با عنوان مرکز بیماری‌های پستان در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد و از سال ۱۳۹۱ پس از تفکیک از جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران با عنوان «پژوهشکده» به فعالیت خود ادامه داد و در سال ۱۳۹۵ به دنبال موافقت هیأت امنای جهاد دانشگاهی «پژوهشکده سرطان معتمد» نام گرفت.

پژوهشکده معتمد با هدف انجام پژوهش، آموزش و ارائه خدمات درمانی در زمینه سرطان پستان، اقدامات ارزشمندی در جهت ایجاد و ارتقای دانش موجود و ارائه خدمات به روز و مؤثر انجام داده است. کلینیک بیماری‌های پستان این پژوهشکده تنها مرکز منسجم و متمرکز کشور در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در زمینه سرطان پستان است که با رویکرد چند تخصصی از سال ۱۳۷۵ تاکنون به فعالیت خود ادامه داده و سالانه پذیرای بیش از ۱۵۰ هزار مراجعه‌کننده از سراسر کشور و کشورهای همسایه است.

گام برداشتن در جهت آموزش و ارتقای آگاهی بانوان ایرانی با برگزاری مجامع علمی ملی و بین‌المللی و کارگاه تخصصی و عمومی و تدوین و انتشار بروشورهای آموزشی، انجام پروژه‌های متعدد غربالگری و تدوین پروتکل درمانی بیماری‌های پستان جهت همسویی علمی پزشکان پژوهشکده و سایر مراکز از جمله فعالیت‌های شاخص این پژوهشکده است.

کد خبر 594048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.