۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
زخم ناسور بیمه تکمیلی ایثارگران

مدت‌ زمان زیادی است که جانبازان و ایثارگران موفق به دریافت مطالبات خود از بیمه تکمیلی نشده‌اند و مشکلات درمانی این قشر میان سه ضلع مثلث بنیاد شهید، بیمه دی و سازمان برنامه و بودجه احاطه شده و همچون زخم ناسوری، تن نحیف آن‌ها را می‌رنجاند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «وقتی به مراکز بیمه یا بنیاد شهید مراجعه می‌کنیم، جواب دقیقی به ما نمی‌دهند، آخر باید از چه کسی بخواهیم مشکل ریشه‌دار دارو و درمان در بنیاد شهید حل شود؟ به بیمه دی شکایت می‌کنیم، می‌گویند ما مقصر نیستیم، بنیاد شهید بدهی‌هایش زیاد شده و بار مالی این بیمه توان ادامه همکاری با مراکز درمانی بیش‌تر را ندارد. به بنیاد می‌رویم، می‌گویند بودجه تأمین نشده است.»

۵۹ ساله است، جانباز ۵۰ درصد جنگ تحمیلی و از قهرمانان دلاور این مرزوبوم که در سنین جوانی که هزاران آرزو در ذهن می‌چرخد، لباس رزم بر تن کرد تا به مقابله با بعثی‌های از بن دندان مسلح شده‌ای بپردازد که برای تصرف خاک مقدس وطن آمده بودند.

غیورمردی که از تانک‌های غول‌پیکر، راکت، موشک، هواپیمای جنگی، رگبار مسلسل، سربازان زره‌پوش، جراحت و مرگ نترسید تا کسی به این خاک نگاه چپ نکند. محمد مردانی از آزمون همت، غیرت و از جان‌گذشتگی برای دین، ملت و وطن سربلند بیرون آمد، اما این روزها که دیگر توانی برایش نمانده است، کسی پاسخ‌گوی گلایه‌هایش نیست، گلایه‌هایی که البته به‌حق است، او نگران هزینه‌های سرسام‌آور دارو و درمان یادگاری‌های جنگی است که قرار بود رزمندگانش در پیچ‌وخم زندگی روزمره فراموش نشوند.

هزینه‌های بالای درمان، ایثارگران را مستاصل کرده است

هزینه‌های بالای درمان جانبازان و ایثارگران، آنها را مستاصل کرده است، درد هم که همچنان امان را می‌برد تا رنج و ناراحتی پیشکسوتان جهاد و شهادت دوچندان شود. بنیاد شهید و امور ایثارگران برای کاهش مشکلات درمانی این قشر هرساله مناقصه‌ای را برای تعیین شرکت بیمه‌گذار بیمه تکمیلی برگزار می‌کند، امسال نیز همانند چند سال گذشته بیمه دی برنده این مناقصه شد.

از مهرماه سال ۹۶ با اتمام قرارداد بنیاد شهید با بیمه ایران، بیمه دی با انعقاد قراردادی مسئولیت بیمه درمان تکمیلی، پذیرش خانواده‌های تحت پوشش بنیاد شهید در مراکز طرف قرارداد بنیاد و پرداخت مطالبات درمانی آنها را بر عهده گرفت.

بیمه‌شدگان بنیاد شهید و امور ایثارگران‌بر اساس این قرارداد، باید در صورت مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه و بنیاد از خدمات پزشکی رایگان بهره‌مند شوند، همچنین در صورت مراجعه به مراکزی که طرف قرارداد بیمه دی نیستند، با مراجعه به دفاتر بیمه دی هزینه‌های درمانی خود را دریافت کنند، اما در طول یکی دو سال گذشته، این قشر همواره با مشکلات فراوانی در زمینه دریافت دارو و مطالبات خود از شرکت بیمه مواجه بوده‌اند و موفق به دریافت مطالبات و هزینه‌های درمانی خود نشده‌اند؛ به طوری که با مراجعه ایثارگران و خانواده‌های آنان، شرکت بیمه هربار نبود بودجه از سوی بنیاد شهید را بهانه کرده است.

از سوی دیگر بدهی بنیاد شهید و امور ایثارگران به بیمه دی سبب شده تا مراکز درمانی و دارویی که قرار بود، خدماتی را ارائه دهند، این خدمات را با کیفیت مطلوب، به درستی و به موقع انجام ندهد و این مراکز و پزشکان ارائه دهنده خدمات به جامعه ایثارگری، یکی پس از دیگری فسخ قرارداد کنند، این در حالی است که جانبازان و ایثارگران با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که کوچک‌ترین کم‌کاری می‌تواند وضعیت جسمی آنها را با خطرات جدی روبه‌رو کند.

برای جانبازان، توجه به مسئله بهداشت، درمان و داروهای خاص، اولویت اساسی دارد

محمدرضا اهالی، یکی از جانبازان جنگ تحمیلی که سرکشی به خانواده‌های ایثارگران و شهدا جزو برنامه‌های اصلی زندگی‌اش است، در این خصوص می‌گوید: جانبازان شیمیایی از آن دسته از جانبازانی هستند که در همه حال با مشکلات جانبازی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز هر لحظه تا مرز شهادت پیش می‌روند و برمی‌گردند.

او با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله این گروه از جانبازان دارو و درمان است، می‌افزاید: وقتی کسی بیمار باشد و نتواند درست تنفس کند، اگر بهشت و بهترین امکانات را برایش بیاورند، او بیمار است و نمی‌تواند بهره‌ای ببرد، بنابراین برای این بیماران مسئله بهداشت، درمان و داروهای خاص در اولویت است.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه می‌دهد: جانبازان قطع نخاعی نیز با مشکلات خاص خود دست به گریبان هستند، این جانبازان مشکلات دارو و تجهیزات دارند، به خصوص بعد از دو سال شیوع کرونا این جانبازان احتیاج به تعویض مفصل دارند، اما کاری برای آنها انجام نشده است.

اهالی با بیان اینکه از دوستان شنیده بودم که بعضی از داروخانه‌ها به جانبازان دارو نمی‌دهند و گاهی آن‌ها را به تمسخر می‌گیرند، می‌گوید: در داروخانه جوانی که فقط نسخه می‌پیچد و پای صندوق است، نمی‌داند مشکل جسمی جانباز چیست، او نمی‌داند یک قطع عضو شب‌ها چهار ساعت هم خواب راحت ندارد.

بیمه تکمیلی، یک بیمه مشارکتی است

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص بدهی این نهاد به شرکت بیمه‌گذار دی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: بیمه تکمیلی، یک بیمه مشارکتی است، یعنی شما طی یک مناقصه یک قرارداد با بیمه می‌بندید و هر ماه از حقوق شما کسر می‌شود و به ازای آن مبلغ، شما بسته خدمت دریافت می‌کنید. در حالی که در بیمه مربوط به ایثارگران، خود آنها مشارکت ندارند و باید دولت صددرصد هزینه را بپردازد.

وی می‌افزاید: به بنیاد گفته شد، انتخاب شرکت بیمه‌گذار بیمه تکمیلی در فضای مناقصه انجام شود، اما زمانی این مناقصه انجام شد که بودجه سال آینده بنیاد بسته شده بود. رقم بیمه تکمیلی پیش‌بینی شده برای سال جاری در بودجه به ازای هر فرد ایثارگر ۲۷۰ هزار تومان بسته شد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه می‌دهد: بنیاد شهید که مناقصه را برگزار کرد، کم‌ترین قیمت ۳۹۰ هزار تومان بود که طبق قانون کم‌ترین رقم برنده مناقصه شد که همان بیمه دی بود. رقم پیشنهادی بیمه دیگر ۴۲۵ هزار تومان بود. این در شرایطی منعقد می‌شود که بیمه تعهد دهد که میزان حاشیه سودش کمتر از ۲۰ درصد باشد، زیرا در غیر این صورت بیمه به عنوان متخلف اعلام می‌شوند؛ یعنی باید هزینه‌های‌شان حداقل ۸۰ درصد قرارداد را بپوشاند.

وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل با بیمه مرکزی ایران صحبت کردیم، می‌گوید: به دنبال این صحبت بیمه مرکزی مداخله کرد و پنج درصد خسارت را پذیرفت تا بیمه دی بتوانند ضریب خسارت را که قبلاً با ما ۹۰ درصد بسته بود را به ۹۵ درصد برساند تا بتوانند با پنج درصد حاشیه سود این قرارداد را با بنیاد شهید ببندد.

قاضی‌زاده‌هاشمی می‌افزاید: بیمه دی به همین خاطر این عدد ۳۹۰ هزار تومان را به ۳۵۰ هزار تومان رساند، زیرا معتقد بود، اگر زیر ۳۵۰ هزار تومان ببندیم، به ۸ طور کامل خسارت است و نمی‌توانیم این قرارداد را اجرا کنیم.

جنس بیمه ایثارگران، جنس بیمه تکمیلی نیست

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه می‌دهد: در این میان، سازمان برنامه و بودجه تاکید دارد، اعتباری که در اسفندماه به این منظور در مجلس بسته شده است، ۲۷۰ هزار تومان است و نمی‌تواند مازاد بر این اعتبار، پول بدهد. حالا شما کسی را پیدا کنید که بین ۲۷۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان را پر کند! این دقیقاً جایی است که به مشکل برمی‌خوریم. این اختلال فرآیندی است؛ باید در ابتدا مناقصه برگزار شود تا عدد معلوم شود و در بودجه سال بعد دیده شود، اما اکنون چنین نیست، نخست سقف بودجه بسته و سپس مناقصه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نارضایتی بیمه دی از این وضعیت می‌گوید: این شرکت معتقد است، زمانی که به ما ۲۷۰ هزار تومان پرداخت می‌شود، چگونه می‌توان انتظار داشت اندازه ۳۵۰ هزار تومان خدمات ارائه دهیم؟، به اضافه اینکه بیمه دی از قبل نیز از بنیاد شهید ۹۰۰ میلیارد تومان طلب داشت که هنوز به آن داده نشده است، بیمه دی مدعی است، به اندازه هزار میلیارد تومان می‌تواند کسری را تحمل کند، اما وقتی این هزار میلیارد تومان، دو هزار میلیارد تومان می‌شود، دیگر نمی‌تواند.

قاضی‌زاده‌هاشمی که توپ را در زمین سازمان برنامه و بودجه انداخته است، در خصوص تدبیر مناسب برای حل این مشکل، می‌گوید: سخن من با سازمان برنامه این است که شما باید سازوکارها را عوض کنید، امسال در آذر و دی‌ماه تکلیف این موارد را روشن کنید که ما مشکل محاسبه نداشته باشیم، یا اگر بیمه تکلیفی است این بیمه را به طور کلی از حوزه تکمیلی خارج کنید و به بیمه ایران یا بیمه سلامت ابلاغ کنید که به عنوان بیمه دولتی وظیفه دارد پول را مستقیم به بنیاد شهید بدهد. باز هم تأکید می‌کنم جنس بیمه ایثارگران جنس بیمه تکمیلی نیست، اما در این سال‌ها به این موضوع توجه نشده است، بنابراین هر سال این مشکل تکرار می‌شود.

به گزارش ایمنا، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار ایثارگر زیر پوشش بیمه دی قرار دارند که اغلب آنها جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان و قطع نخاعی هستند و به علت بالا رفتن سن‌، مشکلات دیگری نیز به بیماری‌های قبلی آنها افزوده شده که موجب نگرانی آن‌ها را فراهم کرده است.

به نظر می‌رسد هنوز عمق حساسیت پرداخت نکردن حق بیمه ایثارگران برای مسئولان سازمان برنامه و بودجه ملموس نیست و ورود نمایندگان مجلس برای پیگیری این موضوع یک ضرورت اساسی است، چرا که نباید کسانی که یک روز در خط مقدم دفاع از ایران اسلامی، مقابله با دشمن، فدا شدن برای آسایش و آرامش هم‌وطنان و خلاصه خدمت به مردم بوده‌اند، امروز که دیگر رمقی برایشان نمانده است، در دریافت خدمت، در آخر خط قرار بگیرند.

کد خبر 593405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.