مدارس کانکسی و سنگی تا پایان سال حذف می‌شوند؟

طرح شهید دانش‌آموز «رضا پناهی»؛ پروژه‌ای برای حذف یا ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی (دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز) تا پایان سال ۱۴۰۱ است.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، در راستای تحقق سند تحول و سیاست‌های دولت مردمی مبنی بر رسیدگی به مناطق محروم و با هدف ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی کشور دارای جمعیت بیش از ۱۰ دانش‌آموز، بر بهینه‌سازی و ساماندهی فضاها و زیرساخت‌های کاربردی در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر ضابطه‌مند شدن و ایمن‌سازی مدارس، ازجمله سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در راستای ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش، تأکید شده است.

در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش نیز به‌عنوان نقشه راه، بارها به مناسب‌سازی فضای کالبدی مدارس تأکید شده، به‌طوری‌که ساماندهی فضای کالبدی بر اساس شرایط اقلیمی و بومی برای استفاده بهینه از امکانات و منابع صورت گیرد.

براساس این گزارش؛ تحصیل دانش آموزان در مدارس نامناسب و ناایمن کانکسی و سنگی، دغدغه‌ای نه‌تنها برای والدین بلکه مطالبه آحاد جامعه است. ساماندهی فضاهای ناایمن و نامطلوب آموزشی و رسیدگی به آن‌ها یکی از ارکان مهم سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است که ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی به‌عنوان فضاهای نیازمند توجه ویژه، باید مدنظر برنامه‌ریزان عرصه توسعه فضای آموزشی قرار گیرد. طرح ساماندهی مدارس سنگی مکانیکی در کشور در قالب طرح شهید دانش‌آموز رضا پناهی برای کیفیت‌بخشی به فضاهای آموزشی هدف‌گذاری شده است.

همچنین؛ توسعه عدالت آموزشی به‌ویژه برای دانش آموزان مناطق محروم کشور، ایمن‌سازی و فضاهای آموزشی و پیشگیری از بروز حوادث برای دانش آموزان و کادر آموزشی، ایجاد سازگاری و انطباق با معماری و فرهنگ و تمدن اسلامی_ ایرانی، بهسازی، زیباسازی و مصون‌سازی مدارس کانکسی و سنگی بر اساس شرایط اقلیمی و بومی است.

برهمین اساس طراحی و احداث فضاهای آموزشی همواره کارایی و عملکرد مطلوب کالبدی به‌عنوان یکی از مشخصه‌های اساسی قلمداد می‌شود، در این زمینه قدمت بنا و ساختمان‌های آموزشی و بعضاً اضطرار در ایجاد برخی فضاها و استفاده از سازه‌های جایگزین ازجمله کانکس باعث کاهش کارایی و کیفیت آموزش می‌شود. البته در برخی فضاها و شرایط جغرافیایی و در مکان‌هایی که جمعیت دانش‌آموزی کمی وجود دارد استفاده از کانکس راهکاری نسبتاً مناسب تلقی می‌شود. همچنین اثربخشی فضاهای آموزشی از حوادث غیرمترقبه به‌خصوص مدارس سنگی دارای سال ساخت بالا، جایگزینی این فضاها را به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است.

کد خبر 593295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.