نسخه کارشناسان برای بهبود بورس

جمعی از فعالان بازار سرمایه خطاب به رئیس سازمان بورس در خصوص دلایل خروج ۱۶۰ هزار میلیارد تومان پول از بازار پیشنهاداتی ارائه کرده اند تا روند بازار سرمایه بهبود یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار امروز دو هزار واحد رشد کرد، بسیار بازار بی جان و کم هیجانی بود، مدت زیادی است بازار همین وضعیت را دارد، بنابراین با ارزش معاملات دو هزار میلیارد تومانی همین انتظار را نیز باید داشته باشیم، مدت زیادی است بازار درحال خروج نقدینگی است، به همین منظور تعدادی از فعالین بازار سرمایه نامه‌ای به رئیس سازمان بورس زده‌اند و ضمن وارد کردن انتقادات به تصمیمات سازمان پیشنهاداتی را نیز مطرح کرده‌اند که در این یادداشت متن این نامه قرار داده شده است، امیدواریم که بتواند در جهت بهبود روند بازار تأثیر گذار باشد.

در تحلیل‌های تکنیکالی پیشین پیش بینی کردیم که بازار در محدوده یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد می‌تواند برگردد که این اتفاق نیز افتاد و شاهد بهبود روند کلی بازار شدیم اما سرعت بالایی ندارد، سرعت کم روند صعودی بهتر از ریزش یا روند خنثی است اما بازار با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که لازم است دولت فکری به حال بازار کند.

نگاهی اجمالی به تحولات بازار امروز

فارس، ومعادن، تاپیکو، پارسان، نوری و شپدیس بیشترین تأثیر مثبت را در روند بازار داشتند و وپارس بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص گذاشت.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد دو هزار ۴۱۲ واحدی به سطح یک میلیون ۴۳۰ هزار ۱۸ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۲۲۴ واحدی در سطح ۳۸۰ هزار ۵۸۷ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۲۹

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۵۰

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۲۴ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۷۶۲ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۳۸

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۴۳

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۲ هزار ۲۰۶ و ۱۳۰ هزار ۴۷ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب سه میلیارد ۶۶۲ و دو میلیارد ۲۴ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. افران

۲. کمند

۳. کیان

۴. خگستر

۵. شبندر

بیشترین حجم معامله

۱. خگستر

۲. خساپا

۳. خودرو

۴. شستا

۵. وپارس

بیشترین افزایش قیمت

۱. ثفارس

۲. اسیاتک

۳. سهرمز

۴. ثبهساز

۵. سپاها

بیشترین کاهش قیمت

۱. وپارس

۲. خچرخش

۳. دکوثر

۴. وصنا

۵. صغدیر ۵۰۴

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

نسخه کارشناسان برای بهبود بورس

حمایت: محدوده یک میلیون ۴۲۰ واحد.

مقاومت: یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد.

پیش بینی: همانطور که هم تحلیل شد هم پیش بینی شد در سطح یک میلیون ۴۲۰ هزار واحدی بازار شاهد حمایت خوبی بود و برگشت بازار رقم خورد، پیش بینی می‌شود بازار بتواند تا سطح یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد حرکت کند.

نامه جمعی از فعالان بازار سرمایه خطاب به رئیس سازمان بورس

«بسمه تعالی

جناب آقای عشقی

رئیس محترم سازمان بورس و اوراق بهادار

با سلام و احترام؛

همانگونه که مستحضر هستید بازار سرمایه روزهای سخت و بحرانی را می‌گذراند و به علت از دست رفتن اعتماد عمومی شاهد کوچ ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از این بازار بوده‌ایم و در حال حاضر این بازار از عدم نقدینگی رنج می‌برد و شاهد ورود سیل نقدینگی و سوداگری در دیگر بازارها از جمله ارز، ملک، خودرو، کالا و مواد غذایی هستیم.

مستحضرید این بازار نقش اساسی در تأمین مالی شرکت‌ها و کمک به اجرای طرح‌های نیمه تمام شرکت‌ها ایفا می‌کند

و در شرایطی که ۱۰۰ میلیارد دلار پروژه در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی و … تعریف شده، با حمایت از بازار سرمایه می‌توانیم به شتاب گرفتن این پروژه‌ها کمک کنیم.

سیاست‌های مختلف همچون قیمت گذاری دستوری، ‏حذف مشوق‌های مالیاتی‬ و ‏عدم توجه به مزیت تولید، منجر به فرار سرمایه‌ها از بازار سرمایه به بازارهای موازی شده‬ است.

بدیهی است این کوچ نقدینگی از بازار سرمایه به سایر بازارها، موجب تورم افسارگسیخته و فشار مضاعف به مردم شده و شرایط گذران زندگی را سخت‌تر از همیشه کرده است و هیچ منفعتی هم برای بنگاه‌های معظم کشور به وجود نیاورده است و تمام نقدینگی به جای شرکت در افزایش سرمایه، عرضه اولیه و رونق بازار ثانویه به عنوان محرک سرمایه گذاری در بازار اولیه، فقط صرف سوداگری شده است.

لذا بازگشت بازار سرمایه به روال طبیعی می‌تواند علاوه بر جذب نقدینگی سرگردان جامعه و کاهش تورم، موجب تشکیل سرمایه ثابت و رونق و توسعه کسب و کارهای ملی گردد. در این شرایط جهت بازگشت اعتماد و جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه، نیازمند اقدامات فوری و کوتاه مدت از طرف ارکان بازار سرمایه می‌باشیم. در ادامه به دسته‌ای از این اقدامات که با فوریت در دسترس و ید مدیریت این بازار است اشاره می‌شود؛

۱. ممنوعیت فروش صندوق‌های توسعه و تثبیت و بازارگردانانی که تعهد خرید خود را انجام نمی‌دهند

۲. فراهم ساختن امکان خرید صندوق‌های توسعه و تثبیت در دامنه مثبت

۳. الزام صندوق‌های درآمد ثابت بزرگ در رعایت حداقل نصاب خرید سهام و افزایش حد نصاب خرید سهام

۴. تعلیق عرضه اولیه‌های و پذیره نویسی های جدید، تا زمانی که بازار به روال طبیعی برگردد. (حداقل پایان سال ۱۴۰۱)

۵. حذف معاملات الگوریتمی و خاموش کردن ربات‌ها

گفتنی است، همواره تصحیح سیاست‌های کلان پولی و مالی و عدم دخالت دولت در قیمت گذاری بازارها، دارای اهمیت بسیار بالاتری است که پیگیری مستمر نهاد ناظر را می‌طلبد و خواسته اساسی امضا کنندگان این نامه باشد

خساپا، عرضه شاهین در بورس کالا قطعی شد

پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس و اعلام آمادگی شرکت گروه بهمن برای عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ ۲۶ مرداد ماه، در تازه‌ترین خبر گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه در همان هفته (هفته چهارم مردادماه) اعلام آمادگی کرده است.

سیاست حمایتی دولت در مورد بازار سرمایه تغییر نکرده است!

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: مصوبات دولت در مورد بورس با جدیت دنبال می‌شود و مجوزی برای خروج از آن وجود ندارد. وضعیت بازار سرمایه به‌گونه‌ای است که باید با همه متغیری‌های داخلی و خارجی مؤثر بر کل اقتصاد ایران تحلیل شود و موضع ستاد اقتصادی دولت نسبت به تقویت بنیادی و اصولی آن قرار دارد. انتشار مطالبی در مورد تغییر سیاست‌های دولت در قبال بازار سرمایه، عدم اطمینانی را ایجاد کرده که باید اعلام کنم تا امروز بر اساس جلساتی که در ستاد اقتصادی دولت برگزار شده، همان چارچوب تعیین شده در بهمن ۱۴۰۰ دستور کار دولت است.

مسئولیت اصلی در پیگیری قیمت‌گذاری دستوری با مدیران شرکت‌ها است

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مسئولیت اصلی در پیگیری قیمت‌گذاری‌های دستوری، شرکت‌ها هستند و مدیران شرکت‌ها باید توجه داشته باشند که نسبت به مراقبت از دارایی‌های مردم مسئولیت دارند و باید منافع سهامداران را حفظ کنند.

تحلیل بازار جهانی پلی اتیلن

قیمت پلی اتیلن چین در هفته گذشته به دلیل تقاضای ضعیف و چشم‌انداز اقتصادی نامطمئن کاهشی بود. بازار واردات پلی اتیلن چین این هفته تحت فشار قرار گرفت زیرا فروشندگان خارج از کشور حجم بیشتری را با قیمت‌های رقابتی به چین عرضه کردند.

بازار ویتنام به دلیل عرضه فراوان تولیدکنندگان خاورمیانه، کره جنوبی و روسیه، رقابتی‌ترین بازار بود. برخی از تولیدکنندگان کلیدی خاورمیانه قیمت‌ها را به‌ویژه برای خریداران ویتنام کاهش دادند تا تقاضا را تحریک کنند و در نتیجه بیشتر معاملات زیر محدوده‌های پیشنهادی انجام شود. به غیر از ویتنام، قیمت‌های وارداتی در اندونزی نیز تحت فشار نزولی شدیدی قرار داشت و معاملات در آنجا نیز در سطوح رقابتی‌تر در مقایسه با سایر بازارهای عمده جنوب شرق آسیا انجام شد. قیمت پلی اتیلن ترکیه نیز روندی نزولی داشت. تورم بسیار بالا، نرخ ارز ضعیف و محدودیت وام‌ها در برخی بانک‌ها همگی تأثیر منفی بر خریداران پلیمر و همچنین مصرف‌کنندگان نهایی داشته است و باعث کاهش تقاضا شده است.

نقشه بازار

نسخه کارشناسان برای بهبود بورس

کد خبر 593259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.