ولایتمداری، مهمترین درس‌ عاشورا

یک کارشناس سیاسی با اشاره به لزوم معرفی پیام امام حسین(ع) در مراسم عزاداری‌های محرم، گفت: سخنرانی‌ها، مداحی‌ها، دیوار نوشته‌ها و پرچم‌ها باید پیام عاشورا را در معرفی الگوهای زندگی در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انتقال دهند.

محسن نصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص محتوای اشعار مورد استفاده در عزاداری‌های محرم اظهار کرد: در حادثه و حماسه بزرگ کربلا دو جمله اهمیت بیشتری دارد، نخست این جمله که امام حسین (ع) قبل از رسیدن به سرزمین کربلا در سخنرانی مسیر مکه به کربلا به آن اشاره کرد و فرمود عمل و رفتار من برای شما الگو است، بر این اساس سیدالشهدا (ع) برای زندگی ما اسوه و الگو است.

وی با اشاره به توصیف حضرت زینب کبری (س) از حادثه عاشورا، افزود: وقتی حضرت زینب (س) به بارگاه یزید رسید فرمود: بجز زیبایی در کربلا ندیدم، این دوجمله قبل و بعد از حماسه کربلا را از سیدالشهدا (ع) و حضرت زینب (س) را می‌توان الگوی حماسه کربلا دانست که لازم است در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و اقتصادی از الگوهای کربلا با همان روح حسینی، حماسه، جهاد، شهادت، ایثار، فداکاری و دیگر زیبایی‌هایی که در کربلا ظهور یافت، استفاده کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر لزوم معرفی پیام امام حسین (ع) در مراسم عزاداری‌های محرم، گفت: سخنرانی‌ها، مداحی‌ها، دیوار نوشته‌ها و پرچم‌ها باید پیام عاشورا را در معرفی الگوهای زندگی در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انتقال دهند.

وی حادثه کربلا را محل ظهور و بروز الگوی بصیرت، مجاهدت و ولایتمداری دانست و افزود: زیبایی‌ها و الگوهای کربلا باید در اشعار مداحان، گفتار سخنرانان و نوشتار بر روی پرچم‌ها نمود پیدا کند، در حالی که گاهی می‌بینیم حتی در نوشته‌های روی پرچم‌های ماه محرم نیز پیام کربلا معمولاً مفقود است و تنها به جمله‌های یاحسین (ع) و تسلیت عاشورا و تاسوعا بسنده می‌شود.

نصری با اشاره به نیاز روز جامعه در مسائل اقتصادی، گفت: کلام سیدالشهدا (ع) که فرمودند: مراقب باشیم شکم‌هایمان از حرام پرنشود، امروز باید بیش از پیش بازگو و برجسته شود زیرا اگر حرام خوار شدیم در برابر امام حسین (ع) و امام زمان خود نیز می‌ایستیم.

وی بزرگنمایی الگوهای عاشورا در عرصه مسائل عبادی و دینی از جمله نماز اول وقت را ضروری دانست و ادامه داد: با توجه به همین نکات، لازم است که بازنگری و طراحی دوباره با توجه به کلام اهل بیت درباب مراسم عزاداری سیدالشهدا انجام شود.

ضرورت مقابله با دروغ و فریب دشمن

کارشناس مسائل سیاسی درباره ضرورت استفاده از فرصت محرم برای پیشبرد جهاد تبیین تاکید کرد: مبنا و الگوی جهاد تبیین، سیره و رفتار حضرت زینب (س) است زیرا هنگامی که کاروان اسیران در یازدهم محرم حرکت کرد مردم شهر و روستاهای مسیر گرداگرد آن جمع می‌شدند و می‌پرسیدند اینها چه کسانی هستند که سرهای مردانشان بالای نی است و خانواده آنها در اسارت، و سپاهیان کاروان شهدا و اسرای کربلا را خارجی یعنی از دین برگشته معرفی می‌کردند.

وی دروغ، فریب و نیرنگ یزیدیان آن زمان را نوعی جنگ نرم دانست و گفت: این جریان با حرکت زینب کبری (س) برای افشاگری، معرفی خود و بیان واقعیت‌ها شکست خورد و امروز نیز یزیدیان روزگار همان مسیر را با دروغ، فریب، شایعه و تزویر دنبال کرده و تلاش می‌کنند جریان حق را شکست دهند که پیروز نخواهند شد.

نصری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره نیاز جامعه به جهاد تبیین و مقابله با دروغ، فریب و تحریف دشمن، ادامه داد: در زمان عاشورا، جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی رسانه‌های امروزی دشمن وجود نداشته است در حالی که امروز با همین قدرت، رسانه‌ها به راحتی حقی را باطل، باطلی را حق و دروغی را مشهور جلوه می‌دهند.

وی افزود: در چنین شرایطی لازم است برای آگاهی بخشی، افشاگری توطئه دشمن و بصیرت دهی آحاد جامعه مطالعات و بررسی‌های دقیقی انجام شود همچنین افرادی که توانمندی یا اطلاعاتی که در اختیار دارند، موظف هستند مردم را توجیه کنند و بصیرت دهند که الگوی این حرکت حضرت زینب کبری (س) است.

قله حماسه عاشورا مشخص است

وی با اشاره به جای خالی تبیین کربلای عصر غیبت در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) افزود: سخنرانان و مداحان باید دشمن امروز و یزید روزگار یعنی آمریکا و مقاومت کشور و ملت ما در برابر آنها را تبیین کنند، همانگونه که در برابر حرکت امام حسین (ع) تحریم اقتصادی و تهدید نظامی اتفاق افتاد، در برابر انقلاب و ملت ما که ادامه دهنده مسیر سیدالشهدا است تحریم اقتصادی راه اندازی کردند و گزینه برخورد نظامی را روی میز قرار می‌دهند.

نصری راه‌اندازی جنگ تحمیلی، ایجاد داعش و جنگ نرم را برخی از تلاش‌های دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی بیان کرد و ادامه داد: امروز باید حرکت زینب کبری (س) در زمینه افشاگری و جهاد تبیین را ادامه دهیم و این محتوا در اشعار، مداحی‌ها، در سخنرانی‌ها، دیوارنوشته‌ها و پرچم‌ها نیز مشهود باشد.

وی قله حماسه عاشورا را سیدالشهدا (ع) خواند و گفت: در هر روزگاری تغییر و تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و مانند آنها ایجاد می‌شود مانند آنچه در سالهای اخیر با شیوع کرونا اتفاق افتاد اما باید مردم توجیه و بصیرت دهی شوند تا قله و هدف اشتباه گرفته نشود و همه به سوی آن حرکت کنند.

کد خبر 593225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.