تحول در اندام‌های مصنوعی با حسگرهای پیشرفته جدید  

یک طرح نوآورانه با هدف تولید حسگرهای فشاری پیشرفته برای استفاده در سامانه‌های رباتیک می‌تواند اندام‌های مصنوعی بدن (پروتز) و دست و پای رباتیک را متحول کند.

به گزارش ایمنا، محققان این طرح تحقیقاتی نوآورانه در دانشگاه غرب اسکاتلند، درصدد تولید حسگرهایی هستند که موجب ارتقای قابلیت‌های ربات‌ها خواهد شد و به بهبود مهارت‌های حرکتی و چالاکی و زبردستی ربات‌ها کمک خواهد کرد. این کار از طریق کاربرد حسگرهای فشاری ( pressure sensors ) بسیار دقیق انجام می‌شود که بازخورد لامسه‌ای و لمس توزیعی فراهم خواهد کرد.

دِس گیبسون اظهار کرد: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های شگرفی در حوزه صنعت رباتیک به دست آمده است، اما به علت نبود قابلیت‌های لازم در زمینه حسگرها، سامانه‌های رباتیک اغلب ناتوان از انجام آسان کارهای خاصی هستند. ربات‌ها برای اینکه بتوانند حداکثر توان بالقوه خود را به فعلیت برسانند، وجود حسگرهای فشاری دقیق با قابلیت ارائه توانایی لامسه‌ای بیشتر، ضروری است.

مدیر مؤسسه فیلم‌های نازک، حسگرها و تصویربرداری در دانشگاه غرب اسکاتلند (UWS) و محقق اصلی این طرح افزود: همکاری در این زمینه با شرکت اینتگریتد گرافین ( Integrated Graphene) به توسعه فناوری حسگرهای فشاری پیشرفته منجر شده است که می‌توانند به تحول در سامانه‌های رباتیک یاری رسانند.

گفتنی است؛ این حسگرها از فوم سه‌بعدی گرافینی ساخته شده‌اند و یک رویکرد حساس به فشار (piezoresistive ) دارند. فوم گرافینی زمانی که تحت فشار مکانیکی قرار می‌گیرد ویژگی‌های منحصربه‌فردی نشان می‌دهد. گرافین نامِ یکی از آلوتروپ هایِ کربن است که از یک ساختار بلوری لانه زنبوری دوبعدی تشکیل شده است.

زمانی که این مواد تحت فشار قرار می‌گیرند به طور دینامیک موجب تغییر در مقاومت الکتریکی می‌شود و این مواد خود را با گستره فشار وارد شده تطبیق می‌دهند. مرحله بعدی این طرح بر افزایش بیشتر حساسیت این حسگرها متمرکز خواهد بود و پس از آن کاربرد گسترده‌تر این حسگرها در سامانه‌های رباتیک مد نظر قرار خواهد گرفت.

منبع: ایرنا
کد خبر 593074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.