جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس/ از شکست مجارستان تا قهرمانی آلمان!

میزبانی جام جهانی فوتبال ۱۹۵۴ به مناسبت سالگرد تأسیس فیفا که در زوریخ بود، به کشور سوئیس داده شد و ۱۶ تیم در این مسابقات شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جام جهانی فوتبال پربیننده‌ترین رخداد ورزشی در دنیا است و هر چهار سال یک بار برای مشخص شدن قهرمان فوتبال جهان بین تمام کشورها توسط فدراسیون جهانی فوتبال موسوم به «فیفا» برگزار می‌شود.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، بیست‌ودومین جام جهانی است که از بیست‌ویکم نوامبر تا هجدهم دسامبر ۲۰۲۲ (سی‌ام آبان تا بیست‌وهفتم آذرماه ۱۴۰۱) به میزبانی کشور قطر برگزار خواهد شد و نخستین مرتبه است که یک کشور عربی، میزبانی جام جهانی را برعهده خواهد داشت. همچنین پس از جام جهانی ۲۰۰۲، این دومین بار است که جام‌جهانی در آسیا برگزار می‌شود. این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌است.

جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس/ از شکست مجارستان تا قهرمانی آلمان!

تاریخچه جام جهانی فوتبال ۱۹۵۴ سوئیس

جام جهانی فوتبال ۱۹۵۴ پنجمین دور از ادوار جام جهانی بود که در سوئیس برگزار شد. میزبانی جام جهانی فوتبال ۱۹۵۴ به مناسبت سالگرد تأسیس فیفا که در زوریخ بود، به کشور سوئیس داده شد و ۱۶ تیم در این مسابقات شرکت کردند. جام جهانی ۱۹۵۴ اولین جام جهانی بود که نحوه گروه بندی تیم‌ها به شکل گروه‌های منظم چهار تیمی در مرحله اول و تک حذفی در مرحله دوم برگزار شد. البته در مرحله گروهی هر تیم به جای سه بازی، دو بازی انجام می‌داد و اگر تکلیف تیم‌های صعود کننده با همین دو بازی مشخص نمی‌شد، همان تیم‌هایی که امتیاز برابر داشتند، با یکدیگر بازی سوم خود را برگزار می‌کردند تا برنده صعود کند. در این دوره نیز مانند دوره‌های گذشته هر تساوی ۱ امتیاز و هر پیروزی دو امتیاز داشت و ۱۶ تیم حاضر در این دور از رقابت‌ها در چهار گروه چهار تیمه قرار گرفتند. ۱۴۰ گل در ۲۶ بازی جام جهانی ۱۹۵۴ به ثمر رسید تا میانگین ۵/۳۸ گل برای هر بازی ثبت شود و ۷۶۸ هزار و۶۰۷ نفر و به طور میانگین ۲۹ هزار و ۵۶۲ نفر در هر بازی با حضور در ورزشگاه این بازی‌ها را تماشا کردند. مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۵۴ سوئیس برای اولین بار از طریق تلویزیون پخش شد و برخی کارشناسان اعتقاد داشتند پخش تلویزیونی این بازی‌ها در کاهش تعداد تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌ها تأثیر بسزایی داشت.

تحول در گروه بندی جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس

در جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس نحوه گروه بندی‌ها تغییر کرد و ۱۶ تیم حاضر در این دور از رقابت‌ها در چهار گروه چهار تیمی قرار گرفتند. برای اولین بار در مسابقات پنجمین جام جهانی گروه بندی تیم‌ها، به شکل گروه‌های منظم چهار تیمی در مرحله اول و تک حذفی در مرحله دوم بود که در مرحله گروهی در ابتدا هر تیم دو بازی انجام می‌داد و اگر نتیجه تیم‌های صعود کننده مشخص نمی‌شد، تیم‌هایی که امتیازات مساوی داشتند بازی سوم را برگزار می‌کردند تا برنده به مرحله بعد صعود کند.

جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس/ از شکست مجارستان تا قهرمانی آلمان!

نحوه امتیاز دهی در جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس

در جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس نیز مانند دوره‌های قبل هر تساوی یک امتیاز و هر پیروزی دو امتیاز برای تیم‌های حاضر به همراه داشت.

تیم‌های حاضر در جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس

در جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس ۱۶ تیم از قاره‌های اروپا، آمریکا و آسیا حضور داشتند که کرده جنوبی توانسته بود بعد از ۱۶ سال تنها نماینده قاره آسیا باشد و تبدیل به دومین تیم آسیایی که افتخار حضور در این رقابت‌ها را پیدا کرده است شود. تیم کره جنوبی با یک پیروزی و یک تساوی در مجموع دو بازی رفت و برگشت با ژاپن توانسته بود به جام جهانی راه پیدا کند اما نتوانست عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد و بدون دریافت امتیاز و با ۱۶ گل خورده در دو بازی خیلی سریع حذف شد. تیم‌های ترکیه، کره جنوبی و اسکاتلند برای نخستین بار در این بازی‌ها حضور پیدا کردند.

قاره آسیا:

  • کره جنوبی

قاره آمریکا:

  • اروگوئه
  • برزیل
  • مکزیک

قاره اروپا:

  • آلمان غربی
  • اتریش
  • اسکاتلند
  • انگلستان
  • ایتالیا
  • بلژیک
  • ترکیه
  • چکسلواکی
  • سوئیس
  • فرانسه
  • مجارستان
  • یوگسلاوی

جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس پرگل‌ترین جام جهانی فیفا

جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس با ۱۴۰ گل زده شده و میانگین پنج گل در هر بازی، به عنوان پرگل‌ترین جام جهانی فیفا از ابتدا تا جام ۱۹۸۲ اسپانیا بود. از ۱۴۰ گل ثبت شده در جام پنجم، ۲۷ گل سهم مجارستان بود. پرگل‌ترین بازی جام جهانی ۱۹۵۴ بین تیم‌های سوئیس میزبان و اتریش بود که در این بازی ۱۲ مرتبه توپ از خط دروازه دو تیم گذشت و در نهایت به شکست ۵بر۷ میزبان انجامید. تیم سوئیس در ۱۹ دقیقه ابتدایی بازی سه گل را وارد دروازه اتریش کرد و تیم اتریش از دقیقه ۲۵ تا ۲۸ بازی سه گل به ثمر رساند تا بازی برابر شود در ادامه نیز در فواصل زمانی کم گل‌های بیشتری توسط هر دو تیم به ثمر رسید.

جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس/ از شکست مجارستان تا قهرمانی آلمان!

نتایج تیم‌ها در مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس

  • گروه اول جام جهانی ۱۹۵۴ متشکل از تیم‌های برزیل، یوگسلاوی، فرانسه و مکزیک بود. از گروه نخست تیم برزیل با شکست مکزیک و تساوی در برابر یوگسلاوی و تیم یوگسلاوی با پیروزی در برابر فرانسه به مرحله دوم صعود کردند.
  • گروه دوم جام جهانی ۱۹۵۴ متشکل از تیم‌های مجارستان، کره جنوبی، آلمان غربی و ترکیه بود. در گروه دوم، مجارستان با نتیجه ۹ بر صفر، کره جنوبی را شکست داد و در دیدار دوم برابر آلمان غربی با نتیجه ۸ بر ۳ پیروز شود. از گروه دوم تیم‌های مجارستان و آلمان به مرحله بعد راه پیدا کردند.
  • گروه سوم متشکل از تیم‌های اتریش، اروگوئه، اسکاتلند و چکسلواکی بود. تیم‌های اتریش و اروگوئه توانستند تیم‌های چکسلواکی و اسکاتلند را شکست دهند و با امتیازات برابر راهی مرحله بعد شوند.
  • گروه چهارم متشکل از تیم‌های سوئیس، انگلیس، ایتالیا و بلژیک حضور داشتند که تیم انگلیس با تساوی در برابر بلژیک و پیروزی ۳ بر صفر در مقابل سوئیس به عنوان تیم اول صعود کرد و تیم سوئیس با شکست مجدد ایتالیا در بازی سوم، به مرحله بعد رفت.

مسابقه فینال جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس

مسابقه فینال جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس در چهارم ژوئن با قضاوت ویلیام لینگ داور اهل انگلیس، در ورزشگاه وانکدورف برن با حضور ۶۳ هزار و ۸۰۰ تماشاگر برگزار شد. در دیدار فینال تیم مجارستان شروعی سریع داشت و دو گل خود را در هشت دقیقه اول وارد دروازه آلمان غربی کرد، در ادامه چند نفر از بازیکنان مجارستان دچار ضرب‌دیدگی و مصدومیت شدند و به دلیل اینکه قانون آن دوره اجازه تعویض در زمان بازی را نمی‌داد نتوانستند در برابر آلمانی‌ها خوب دفاع کنند در نتیجه بازیکنان آلمان غربی با جنگندگی در زیر بارش شدید باران با به ثمر رساندن سه گل به پیروزی رسیدند و توانستند فاتح جام ژول ریمه شوند و تیم مجارستان پس از ۳۷ بازی بی شکست طعم تلخ شکست و حسرت از دست دادن جام را باهم تجربه کردند. پوشکاش در دقیق ۹۰ گل مساوی را زد که به دلیل قانون آفساید پذیرفته نشد. آلمان‌ها از این بازی با نام عجزه برن (Wunder von Bern) یاد می‌کنند. "مکس مورلوک" و "هلموت ران "(۲ گل) برای شاگردان "سپ هربرگر" در تیم آلمان و "فرانس پوشکاش" و "زولتان شیبور" برای تیم "گوشتاو سبس" موفق به گلزنی شدند.

فیلم مسابقه فینال جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس

کد خبر 592953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.