۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
سیل با ایران چه کرد؟

بارش‌های سیلابی تابستان امسال از استان فارس، سیستان و بلوچستان آغاز و دامنه آن به پایتخت نیز کشیده شد و تلفات جبران‌ناپذیری به جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شروع فصل گرم سال، صعود هوا، تراکم و در نهایت به اشباع رسیدن رطوبت موجب بارندگی‌های رگباری باران می‌شود و این اتفاق به مدت چندین روز ادامه دارد. در الگوهای بارش تابستانه، زبانه کم فشار موسمی رطوبت را از اقیانوس هند و خلیج بنگال به جنوب شرق کشور حمل می‌کند و با تقویت این رطوبت توسط دریای عمان و خلیج فارس در اثر گرمایش زمینی، کم فشار حرارتی تشکیل شده و از سویی دیگر با تضعیف و عقب‌نشینی پرفشار حاره‌ای در محل، باعث صعود رطوبت ناگهانی در ساعات بعدازظهر برای بخش‌های جنوب شرقی و غربی کشور می‌شود.

کلمه موسم دارای ریشه عربی به معنی فصل است و به بادهایی که در فصول متضاد سال با جهات مخالف می‌وزند، موسمی‌ها گفته می‌شود. باران‌های موسمی باران‌های سختی هستند که در فصل بارندگی در هند و دیگر کشورهای گرم می بارند. با شروع تابستان در این منطقه طوفان آغاز می‌شود و بارندگی را نیز همراه می‌آورد. بارندگی تا پاییز ادامه پیدا کند و پس از آن هوا خشک می‌شود؛ این خشکی تا آغاز باران‌های موسمی بعدی ادامه پیدا می‌کند و علت وجود این نوع آب و هوا، وزش بادهایی است که باد موسمی نام دارد.

سرچشمه اصلی نیروی مانسون

همانند همه سیستم‌های اقیانوس‌شناسی و هواشناسی در سیاره زمین، مانسون‌ها هم نیروی اصلی خود را از خورشید می‌گیرند. کم و بیش حدود ۳۰ درصد از انرژی خورشیدی که به سطوح بالای جوی می‌رسد، به وسیله سطوح فوقانی ابرها و سطح زمین به فضا بازتاب می‌شوند و مقدار بسیار کمی از آن نیز به وسیله جو جذب می‌شود. تضاد و تقابل فصل‌ها در دو نیمکره شمالی و جنوبی، موجب حرکت آرام هوا از نیمکره زمستانی به سوی نیمکره تابستانی، می‌شود.

دمای ویژه آب دو برابر دمای ویژه خاک است؛ یعنی با مقدار مساوی انرژی دریافتی، خاک دو برابر آب گرم می‌شود، همچنین گنجایش مؤثر دما، (توانایی یک ماده برای نگه داشتن گرما) برای اقیانوس‌ها بسیار بیشتر از قاره‌ها است. در فصل زمستان، خشکی بیش از انرژی که از خورشید دریافت می‌کند، انرژی به هوا گسیل می‌کند. گرمایی که در تابستان پیش در ژرفای خاک ذخیره شده بود، اینک به سطح زمین می‌آید و از آنجایی که در اقیانوس، گرمای بیشتری ذخیره می‌شود، در زمستان سطح آن کمتر سرد می‌شود.

چرخه تابستانی مانسون هند

در فصل تابستان در هر نیم‌کره، انرژی دریافتی خورشید، بیش از انرژی باز تابشی است؛ همچنین خشکی گرمای خود را زودتر از دست می‌دهد. این خصوصیت به ویژه بر روی بیابان رب‌الخالی، یکی از بزرگت‌رین بیابان‌های جنب‌حاره، و فلات تبت با ارتفاع متوسط چهار کیلومتر از سطح دریا و در میانه قاره آسیا، نمایان است. این گرمای از دست رفته، حد غربی و شمالی مانسون هند را توجیه می‌کند.

در خردادماه هندوستان شمالی از چندین ماه پیش همچنان خشک است و دما در آن به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و همزمان در نیم‌کره جنوبی، زمین سرد است. در هر نیم‌کره، تبادل انرژی میان خشکی و دریا برقرار می‌شود و در نتیجه بالا رفتن گرمای هندوستان و شمال آفریقا در برابر پایین آمدن گرمای اقیانوس هند است.

هنگامی که ناحیه مانسون آسیا به بیشینه دمای خود می‌رسد، گرادیان افقی فشار بر فراز خشکی و دریا شدت می‌یابد. گرادیان فشار و نیروهای شناوری که به وسیله گرمای هوا ایجاد می‌شوند، موجب حرکت همگرایی در نزدیکی سطح زمین می‌شوند؛ این خود موجب حرکت هوای مرطوب و سنگین از سوی استوا و اقیانوس هند به سوی منطقه کم‌فشار جنوب آسیا می‌شود و به دلیل وجود شتاب کوریولیس (نیروی حاصل از چرخش محوری زمین)، مسیر واقعی حرکت بادها منحنی است.

سیل با ایران چه کرد؟

سامانه مانسونی در ایران

این سامانه در فصل تابستان به‌ویژه تیرماه و مردادماه بخش زیادی از منابع آب را در نواحی تحت تأثیر در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان تأمین می‌کند. نزولات این سامانه نقش زیادی در گسترش فعالیت‌های کشاورزی دارد و به‌نوعی می‌تواند ذخایر زیرزمینی ایران را تأمین کند. تغییرپذیری سامانه موسمی مانند سایر پدیده‌های جوی اثرات مستقیم و غیرمستقیمی در زندگی مردم دارد. این اثرات می‌تواند به‌صورت افزایش یا کاهش بارش، تغییرات رطوبتی، تغییرات دمایی، تغییرات در میزان دریافت تابش خورشیدی و همچنین برونداد انرژی زمین‌تاب بروز پیدا کند.

به‌هرحال فصل بارندگی‌های مونسونی از راه رسید و نشانه‌های آن با توجه به بارش‌های انجام‌شده در کشورهای منطقه اثرگذار به‌گونه‌ای بود که برآوردها حاکی از افزایش قابل توجه بارش‌ها در این دوره داشت که نشانه‌های بارش‌های سیل‌آسا در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و البته منطقه شمال غرب هندوستان و جنوب غربی پاکستان بود که خساراتی هم به بار آورد.

مسئولان مربوطه ایران نیز پیش‌بینی افزایش بارش‌ها را انجام دادند اما واقعیت امر اینجا بود که نباید فراموش کنیم علی‌رغم تمام این پیش‌بینی‌ها و شرایط فعلی تابستان ۱۴۰۱ به‌دلیل بارش‌های سیل‌آسا و بروز برخی مشکلات غافلگیر شدیم و شاهد مثال تلخ آن هم سیل اخیر در استهبان استان فارس بود که باعث فوت شدن ۲۲ نفر از هموطنان شد و خسارات قابل‌توجهی هم در منطقه ایجاد شد.

زنگ خطر سیل در نیمه تیرماه گذشته با ثبت رکورد ۵۵ میلی‌متر بارش

به‌گفته گروهی از کارشناسان زنگ خطر این حادثه نیمه تیرماه گذشته با ثبت رکورد ۵۵ میلی‌متر بارش در شهرستان نیک شهر استان سیستان و بلوچستان تنها در ۶۰ دقیقه به صدا درآمد؛ چراکه این رکورد در فصل بارش‌های مونسونی تقریباً غافلگیرکننده بود و متناسب با اطلاعات ثبت‌شده نقشه‌های هواشناسی می‌توانست این هشدار را بدهد که باید برای بحران حداقل در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان و هرمزگان آماده می‌شدیم.

پیش‌بینی‌ها و رصد نقشه‌های هواشناسی در این دوره نشان داد که طبق الگوی آب‌وهوای مردادماه به‌طور میانگین روی سراسر اروپا استقرار ارتفاع تراز میانی مثبت خواهیم داشت و همین شرایط روی آسیای مرکزی برقرار است؛ در نتیجه با تشکیل بندال اتمسفری ایجادشده، دالانی از هوای ریزش‌یافته به‌روی فلات ایران از دو سوی غرب یا شرق نفوذ خواهد کرد و این اتفاق مستقیم در میزان بارش‌ها اثرگذاری مثبت دارد و به‌گفته برخی از کارشناسان حتی تا حدودی می‌تواند عطش تابستانه کشور به‌دلیل خشکسالی‌های گذشته را سیراب کند.

صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی

از روز شنبه یکم مردادماه ۱۴۰۱ تا روز جمعه با ورود سامانه بارشی مونسون در استان هرمزگان هشدار سطح قرمز هواشناسی صادر شد و تیم‌های مختلف عملیاتی و امدادی در آماده‌باش کامل قرار گرفتند. همچنین مرخصی مدیران در دستگاه‌های مختلف تا آخر هفته لغو و ستاد بحران در تمام شهرستان‌ها تشکیل و بر ضرورت حفظ آمادگی مواجهه با بحران تأکید شد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد اوج فعالیت سامانه مونسونی در استان هرمزگان از ظهر و شب دوشنبه سوم مردادماه ۱۴۰۱ تا چهارشنبه خواهد بود و علاوه بر ارتفاعات استان در شرق و شمال، مرکز استان و بندرعباس را نیز درگیر خواهد کرد.

تشدید رگبار و رعدوبرق

به گفته کارشناسان سازمان هواشناسی از سوم مردادماه که فعالیت قدرتمند سامانه بارشی مونسونی در استان سیستان و بلوچستان آغاز شد، رفته رفته این سامانه به سمت شمال و مرکز کشور کشیده شد که همین اتفاق روند افزایش رگبار و رعدوبرق را در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، اصفهان، کهگیلویه‌بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و غرب یزد را تشدید کرد.

کارشناسان سازمان هواشناسی تاکید کردند فعالیت این سامانه پرقدرت بارشی به‌گونه‌ای است که علاوه بر استان‌های یاد شده در سایر نقاط کشور به‌جز مناطق محدودی از غرب، شمال‌غرب و شمال شرق کشور شاهد بارش خواهیم بود و شدت این بارش‌ها در ارتفاعات می‌تواند شدید باشد.

در اولین روز فعالیت قدرتمند سامانه بارشی مونسونی به حدی بود که در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از خشک‌ترین مناطق ایران تا ابتدای مردادماه نسبت به سال گذشته شاهد رشد نزدیک به ۳۷۰ درصدی بارش‌ها بودیم و در اولین روز مرداد ۱۴۰۱، بزمان از توابع شهرستان ایرانشهر با ۵۰ میلی‌متر بارندگی پربارش‌ترین نقطه استان شناخته شد.

از سوی دیگر این حجم از بارندگی اگرچه در این نقطه از ایران نقطه امیدی برای بهبود شرایط خشکسالی در منطقه شناخته می‌شد اما واقعیت امر اینجا است که خشکی بیش از حد زمین، نبود پوشش گیاهی مناسب و از همه مهم‌تر کمبود زیرساخت‌های مناسب مدیریت روان‌آب‌ها باعث شد تا جاری شدن روان‌آب‌ها در مناطق مختلف استان و البته رودخانه‌های فصلی خساراتی به بار آورد؛ به عنوان مثال در اولین روز با سرریز شدن رودخانه سرباز منطقه با مشکلاتی مواجه شد و بندرکنارک هم درگیر آبگرفتگی سطح شهر شد.

بی‌توجهی به هشدارها

بی‌توجهی برخی افراد به هشدارهای صادر شده از سوی نهادهای مسئول باعث شد تا علی‌رغم تمهیداتی که اندیشیده شده است در برخی نقاط شاهد بروز مشکلاتی از جمله موارد فوت ناشی از گرفتار شدن در میان سیلاب باشیم و لازم است هموطنان به خصوص در مناطقی که سازمان‌های مربوطه برای آن‌ها هشدار سطح زرد و نارنجی یا حتی قرمز صادر کرده‌اند، نسبت به رعایت کامل موارد اعلامی جدیت داشته باشند تا میزان خسارات جانی این روان‌آب‌ها به حداقل برسد.

خطر در شرایط جاری شدن سیل و بارندگی‌ها تنها موضوع غرق شدن افراد در روان‌آب‌های ایجاد شده نیست بلکه به دلیل شدت گرفتن بارش‌ها و فعال شدن سامانه بارشی در چنین شرایطی احتمال برخورد صاعقه با زمین و ایجاد سوختگی‌های شدید و حتی مرگ برای افرادی که در محل نامناسب باشند بسیار بالا است و به همین دلیل نباید افراد هنگام این‌گونه شرایط جوی در فضای باز، کنار تیرهای فلزی، آنتن‌های تلفن همراه، دکل‌های برق یا در محل‌های مرتفع بایستند.

سیل با ایران چه کرد؟

خسارات سیل در کشور / ‏تهران، خراسان رضوی و مازندران دارای بیشترین خسارت

مرکز اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: برابر آخرین آمارها درپی وقوع سیلاب در کشور دست‌کم ۶۹ نفر جان خود را از دست دادند، ۴۵ نفر مفقود و ۴۱ نفر مصدوم شدند که این افراد به مراکز درمانی انتقال یافتند.

سیل در استان تهران بیشترین تعداد جانباخته، مفقودی و مصدوم را به خود اختصاص داده است. بر این اساس به ترتیب ۳۲، ۲۳ و ۱۵ نفر در جریان وقوع سیل در تهران کشته، مفقود و مصدوم شده‌اند. بیشترین خسارات نیز در فیروزکوه و امام‌زاده داوود (ع) بوده است.

پس از استان تهران، خراسان رضوی، بیشترین فوتی را به خود اختصاص داده است. در این استان هفت تن جان خود را درپی سیل از دست دادند که از این تعداد شش تن از اتباع کشور عراق بودند. همچنین سه تن مفقود و سه تن نیز مصدوم شدند که این افراد نیز از اتباع کشور عراق هستند.

پس از تهران و خراسان رضوی، مازندران بیشترین تعداد جانباخته را به خود اختصاص داده است. در این استان شش درپی سیل جان خود را از دست داده‌اند. ۱۲ نفر نیز مفقود هستند که جست‌وجو برای یافتن آنها ادامه دارد. چهار تن از مصدومان سیلاب استان مازندران نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

سیستان و بلوچستان، یزد و لرستان با ۵ جانباخته

سیستان و بلوچستان، یزد و لرستان نیز سه استانی هستند که آمار جانباختگان سیل در هرکدام از آنها پنج نفر است. در سیستان و بلوچستان یک تن نیز مصدوم و به بیمارستان منتقل شده اما درحال حاضر هیچ گزارشی از مفقودی در این استان به ثبت نرسیده است.

در استان یزد، چهار نفر مفقود شده‌اند که جست‌وجو برای یافتن آنها ادامه دارد. همچنین با توجه به اینکه برخی منابع از مرگ هفت تن درپی سیل یزد خبر داده بودند، سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که پس از انتقال اجساد فوت شدگان به پزشکی قانونی تنها مرگ پنج تن درپی سیل در استان یزد به تأیید رسید.

در هریک از دو استان کرمان و مرکزی نیز سه تن جان خود را از دست داده‌اند. هیچیک از این دو استان درحال حاضر گزارش مفقودی ندارند اما در هر یک از دو استان چهار نفر مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

صاعقه جان سه تن را در خوزستان گرفت

در استان خوزستان نیز سه تن کشته شده‌اند که البته دلیل مرگ آنها نه سیل بلکه اصابت صاعقه و رعدوبرق بوده است. هفت نفر نیز در این استان مصدوم شدند که به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

در استان چهارمحال و بختیاری یک مفقودی گزارش شده است، در استان سمنان شمار مفقودی‌ها دو تن بوده و یک مصدوم نیز به مراکز درمانی منتقل شده است. در هرمزگان دو مصدوم انتقالی به بیمارستان گزارش شده است.

۲۴ استان کشور تحت تأثیر سیل و آبگرفتگی / ‏فروریزش زمین‬ در تهران

طبق گفته مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، از ابتدای مردادماه سیل و آبگرفتگی مناطقی از ۲۴ استان کشور را تحت تأثیر خود قرار داده که درحال‌حاضر عملیات امدادرسانی در ۱۵ استان ادامه دارد.

دو منطقه ۱۸ و ۱۹ در جنوب تهران با اتفاق ناخوانده فروریزش زمین بر اثر بارندگی‌های اخیر مواجه شدند و در منطقه سه تهران نیز اتفاق مشابهی رخ داده است.

ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا از نظر خسارت سیل

متوسط بارندگی در ایران یک سوم متوسط جهانی است. این یعنی ایران از این منظر در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و به عبارتی چندان سیل‌خیز نیست. علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران از نظر بارندگی در رده‌های پایین جهانی است، اظهار کرد: باران‌های سیل‌زا در ایران زیاد نیست اما متأسفانه به دلیل شرایط اقلیمی بارندگی‌های رگباری در کشور حالت سیلابی مخرب به خود می‌گیرند.

وی افزود: از نظر خسارت‌های سیل ایران جز ۲۰ کشور اول دنیا است؛ به این دلیل که کنترلی روی سیلاب نداریم. بارندگی این چنینی که در روزهای اخیر داشتیم شاید در سال یک بار و در برخی مناطق کشور چند سالی یک بار صورت بگیرد اما چون اقدام ویژه‌ای برای کنترل سیل صورت نمی‌گیرد خسارت زیادی به جای می‌گذارد.

رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگرچه متوسط بارندگی ایران یک سوم متوسط جهانی است اما خسارت سیل در ایران به مراتب بالاتر از کشورهایی است که بارندگی زیاد دارند.

کدام شهرها در خطر رانش زمین هستند؟

لغزش زمین در محدوده‌های کوهستانی به واسطه بارندگی و اشباع شدن خاک دامنه‌ها تشدید می‌شود. امکان رانش زمین در استان‌های شمالی، دامنه‌های پر شیب استان تهران و در استان‌های کرمانشاه و لرستان و مناطق کوهستانی خوزستان زیاد است. همچنین احتمال زمین لغزش در صورت استمرار بارندگی بیشتر می‌شود.

امدادرسانی به ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر در سیل

مهدی ولیپور رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر صبح روز _یکشنبه نهم مردادماه_ از ادامه عملیات امدادرسانی به دلیل وقوع سیلاب، در ۱۵ استان کشور خبر داد و اظهار کرد: از ابتدای مردادماه تا امروز امدادگران هلال احمر به ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر که تحت تأثیر سیل در ۲۴ استان کشور قرار گرفته بودند، امدادرسانی کرده‌اند.

وی افزود: از ابتدای مردادماه تا هشتم مردادماه در مجموع ۲۴ استان درگیر سیل و آبگرفتگی بودند که البته درحال‌حاضر این شرایط در ۱۵ استان همچنان ادامه دارد. در بیش از هزار و ۸۶ شهر، روستا و مناطق مختلف عملیات امدادرسانی صورت گرفته و در همین راستا حدود هزار و ۶۰۰ نفر از راه‌های مختلف زمینی و هوایی نجات داده شده و به مناطق امن منتقل شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: طی این مدت به حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در سطح کشور امدادرسانی شده است. ۳۷ مصدوم هم به مراکز درمانی انتقال داده شدند. بالغ بر شش هزار نفر نیز به صورت اضطراری اسکان داده شدند که بیشترین اسکان‌های اضطراری در استان سیستان و بلوچستان و اصفهان انجام شده است و درحال‌حاضر حجم بیشتر عملیات در محدوده زرین‌دشت فیروزکوه، رفسنجان استان کرمان، محدوده دزفول استان خوزستان، جنوب استان فارس و مناطق عشایر نشین چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان هواشناسی طی امشب برای برخی از مناطق از جمله شمال خوزستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و فارس و در واقع مناطق غربی کشور هشدار قرمز اعلام کرده است که در همین راستا سازمان امدادونجات نیز در آماده‌باش قرار دارد.

سیل با ایران چه کرد؟

خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی سیل اخیر در بخش کشاورزی

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، اظهار کرد: در فاز اول بیش از شش هزار میلیارد تومان خسارت سیل اخیر در حوزه‌های مختلف کشاورزی اعم از دام، طیور، عشایر، قنوات، زنبورعسل، باغات و شبکه‌های آبیاری برآورد شده است‌.

وی با اشاره به خرید تضمینی محصولات در مناطق سیل‌زده با روش تشکل‌ها و اتحادیه توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی، تصریح کرد: خرید مرغ و گوشت نیز در اولویت قرار دارد و شرکت پشتیبانی امور دام کشور در این زمینه فعالیت‌های لازم را انجام خواهد داد تا دامدار ما متحمل خسارت بیشتری نشود.

وزیر جهاد کشاورزی از سازمان دامپزشکی کشور خواست تا مانند کانون‌های بحرانی به‌خصوص در حوزه دام و طیور با این موضوع برخورد شود تا دچار بیماری در این زمینه نشویم و ادامه داد: توزیع نهاده‌های دامی در مناطق سیل‌زده به‌خصوص حوزه عشایری نیز انجام خواهد شد.

وی همچنین از اختصاص سهمیه آرد به مناطق موردنیاز خبر داد و گفت: صندوق بیمه نیز باید با سرعت خسارت‌ها را برآورد کرده و پرداخت در این زمینه تسریع شود. معاونت باغبانی نیز با در نظر گرفتن نهال و یا فعالیت‌های لازم در این حوزه به باغداران کمک کند؛ همچنین معاونت آب‌وخاک نیز احیا و بازسازی کانال‌های آبرسانی و قنوات را نیز در دستور کار قرار دهد.

سیل امامزاده داوود تکرار می‌شود

حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران و کارشناس محیط زیست معتقد است سیل امامزاده داوود تکرار می‌شود.

وی با اشاره با اینکه بارندگی‌های تابستانه معمولاً به دلیل خشکی طبیعت باعث سیل وحشتناکی می‌شود، چیز غیرعادی در ایران نیست، اظهار کرد: بارندگی‌های موسمی یا مونسان در ۲۰ سال اخیر افزایش یافته است. برخی دانشمندان این را با جریان شمالی باران‌های موسمی مرتبط می‌دانند. اگر این نظریه درست باشد در سال‌های آینده هم این اتفاق را خواهیم داشت.

جزئیات خسارت‌ها در فریدون‌شهر، میمه، فریدن و کاشان

اصغر دویستی مسئول امور عشایری شهرستان فریدون‌شهر با بیان اینکه سیل به ۲۵۰ چادر عشایری و ۱۰ تانکر آبرسانی خسارت وارد کرد، اظهار کرد: علاوه بر تلف شدن ۱۷۰ رأس دام سنگین و سبک به ۷۰ کیلومتر راه عشایری و ۱۰ کیلومتر خط انتقال آب آشامیدنی بیش از ۸۰ درصد خسارت وارد شد.

وی افزود: خسارت وارده به عشایر بیش از ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده و همچنین از ۲۲ واحد پرورش ماهی شهرستان فریدون‌شهر به شش واحد بیش از ۷۰ درصد خسارت وارد آمده است.

۶۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی قمصر کاشان

رضا مظلومی رئیس جهاد کشاورزی کاشان اظهار کرد: باد و جاری شدن سیل ناشی از بارندگی‌های روزهای گذشته خسارت‌های زیادی به باغات، دام‌ها، قنوات، بندهای خاکی و تأسیسات آبیاری وارد کرده است.

سیل همچنین مسیر کمربندی ازان به حسن رباط از توابع بخش میمه را مسدود کرد. محمد جواد نوروزی رئیس جمعیت هلال احمر بخش میمه نیز با اشاره به آماده‌باش نیروهای هلال احمر برای مقابله با سیل گفت: با توجه به حجم بالای سیل در بخش میمه و سرازیر شدن احتمالی آب به داخل منازل، پنج گروه امدادی به محل جاری شدن سیل اعزام شده و با تلاش نیروهای امدادی و مردمی سیل وارد منازل مسکونی نشده است.

وقوع سیلاب در اصفهان ٩٠٠ میلیارد تومان خسارت وارد کرد

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در پی فعالیت سامانه بارشی چند روز اخیر و جاری شدن سیل خساراتی به ۱۸ شهرستان استان وارد شد.

وی افزود: در این راستا ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی به چهار هزار هکتار از اراضی زراعی، ۵٠ هکتار باغات، ۵۰۰ کلنی زنبور عسل، ۳۰ واحد دام و طیور، ١٠ واحد پرورش ماهی و نیز قنوات و استخرهای ذخیره آب و کانال‌های کشاورزی وارد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: همچنین خسارت‌هایی به ۹۸ کیلومتر از راه‌های روستایی و جاده‌ای، ۶۱ دستگاه ابنیه فنی و پل‌ها، ۲۱۳ کیلومتر از ایل‌راه‌های عشایری، هزار و ٢٢٠ رأس دام و ۸۷۰ چادر عشایری وارد شد.

وی با اشاره به خسارت وارد آمده بر ٧۵٠ واحد مسکونی در ١٨ منطقه استان گفت: از این تعداد ۲۵۰ واحد روستایی نیاز به بازسازی و مابقی نیازمند تعمیر اساسی است.

شیشه فروش افزود: امروز همچنین بارش‌های پراکنده رگباری و جریان سیل در جاده کمشچه به اردستان گزارش شد که تردد خودروها در این مسیر توسط عوامل پلیس راه و راهداری صورت گرفت.

سیل در استان اصفهان فوتی و مفقودی نداشت

داریوش کریمی معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ۱۵ شهرستان استان شامل اردستان، کوهپایه، نائین، میمه، مبارکه، شهرضا، شاهین‌شهر، نجف‌آباد، دهاقان، خوانسار، تیران، فریدن، چادگان، سمیرم و فریدون‌شهر طی بارش‌های اخیر درگیر سیلاب شدند.

وی افزود: از روز یکشنبه هفته گذشته پس از اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی درخصوص بارش‌های اخیر، جلسه‌ای برگزار شد و با شعب هلال‌احمر سراسر استان مکاتبه صورت گرفت. درپی این جلسات و مکاتبات صورت گرفته برخی اقدامات پیشگیرانه از جمله برگزاری جلسه مدیریت بحران از سمت فرمانداری‌ها و تدوین شرح وظایف همه دستگاه‌های مرتبط به خصوص شهرداری‌ها و راهداری انجام شد.

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان تصریح کرد: به شعب عشایرنشین نیز تاکید شد که با حضور میدانی و مدیریت بخشداران و دهیاران به عشایر حاضر در استان که در مناطق مستعد نظیر کف دره یا مسیر رودخانه ساکن هستند اطلاع‌رسانی کنند تا جابه‌جا و در مکان‌های امن ساکن شوند.

وی با اشاره به آمادگی هلال‌احمر در راستای پاسخ‌گویی و خدمت‌رسانی، ادامه داد: تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر موظف شدند تجهیزات خود را به‌روز کنند و انبارهای این جمعیت نیز در حد توان شارژ شد.

کریمی گفت: همه استان طی روز چهارشنبه با توجه به هشدارهای اعلام شده در وضعیت نارنجی قرار گرفت و روز پنجشنبه ابتدا برای شعب درگیر بارش و سپس برای کل استان، هشدار قرمز به معنی آماده‌باش صددرصد، صادر شد.

وی با بیان اینکه روز گذشته شعب درگیر بارش در وضعیت قرمز به سر می‌بردند و سایر شعب وضعیت نارنجی داشتند، اضافه کرد: با توجه به وضعیت بارش‌ها طی روز جاری و پاسخگویی، همچنان چهار شعبه شهرستان‌های فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و سمیرم در وضعیت نارنجی و سایر شعب در وضعیت زرد به سر می‌برند.

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد فوتی و مفقودی بر اثر سیل اخیر در استان اصفهان گزارش نشده است، اظهار کرد: محورهای استان با مشکل خاصی روبه‌رو نیستند و ترددها درحال انجام است.

وی با بیان اینکه هر دو تیم آنست جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان همچنان در منطقه امام‌زاده داوود (ع) درحال خدمت‌رسانی برای جست‌وجوی مفقودان است، افزود: در صورت نیاز، از سایر استان‌های همجوار درخواست تیم آنست خواهد شد اما خوشبختانه با توجه به اینکه استان اصفهان فاقد فوتی و مفقودی بوده است، به تیم آنست نیازی نیست.

کریمی ادامه داد: بازدید و امدادرسانی به عشایر استان درحال انجام است و نیاز آن‌ها به موادی نظیر پتو، پلاستیک برای کاور چادرها و موادغذایی تأمین می‌شود. درپی نبود درخواست، اقلامی از جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان برای استان‌های درگیر سیل ارسال نشده و تنها یک تریلر به استان کرمان فرستاده شده و با بار پتو به مقصد زاهدان حرکت کرده است.

امدادرسانی به ۶ شهر و ۷۶ روستای استان اصفهان / توزیع موادغذایی در مناطق تحت تأثیر سیل

وی تصریح کرد: به طور کلی تاکنون به شش شهر و ۷۶ روستای استان اصفهان به وسیله ۷۹ تیم عملیاتی شامل ۸۹ پرسنل و ۲۳۵ نجاتگر امدادرسانی شده است. همچنین در عملیات‌های انجام شده با به‌کارگیری ۶۶ خودرو، ۵۴ خودروی گرفتار در سیلاب رهاسازی و ۱۲۰ مورد تخلیه آب از منازل انجام شده است.

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان ادامه داد: ۴۸۳۳ نفر در قالب ۱۰۳۴ خانواده درگیر سیلاب اخیر استان شدند. ۱۱۶۹ نفر اسکان اضطراری دریافت کردند که شهرستان چادگان با ۶۸۵ نفر و دهاقان با ۱۰ نفر بیشترین و کمترین میزان اسکان اضطراری را داشته‌اند.

وی با اشاره به توزیع ۱۸۷ بسته موادغذایی در مناطق تحت تأثیر استان اصفهان، خاطرنشان کرد: به‌طورکلی به مناطق آسیب‌دیده از سیل اخیر در استان اصفهان ۹۳۰ پتو، ۲۰۲ تخته موکت، ۴۵۴۲ کیلو نایلون، ۴۱ دستگاه چادر و ۵۹ کفی چادر ارسال شده است.

سیل با ایران چه کرد؟

سهم ناچیز تالاب گاوخونی از بارندگی‌های اخیر

حسین اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان، اظهار کرد: سهم تالاب بین‌المللی گاوخونی از بارندگی‌های اخیر حدفاصل روزهای ششم تا هفتم مردادماه بسیار ناچیز بوده است به طوری که هیچ سیلاب و روانابی از شاخه زاینده‌رود و در محل ایستگاه هیدرومتری شاخ کنار، وارد تالاب بین‌المللی گاوخونی نشده است.

وی افزود: براساس پایش‌های میدانی، مقدار کمی رواناب از سمت گردنه ملااحمد نائین و از طریق آبراهه مجاور کوه سیاه به شمال تالاب وارد شده که موقت و حجم آن بسیار کم بوده و به دلیل نبود امکانات سنجش، تعیین میزان دقیق آن میسر نیست و میزان تخمینی آن حدود ۱۰ هزار متر مکعب برآورد می‌شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی حفاظت محیط‌زیست استان ادامه داد: علاوه بر آن در روزهای ششم و هفتم مردادماه، دو سیلاب کوتاه مدت چند ساعته از سمت شرق و ارتفاعات قلعه خرگوشی در استان یزد وارد شرق تالاب شد که به دلیل نبود تجهیزات اندازه‌گیری، حجم دقیق آن مشخص نیست.

وی ادامه داد: از سمت جنوب و از طریق رودخانه موسوم به «واز» آبی از سمت شهرستان ایزدخواست به علت وجود سد به پایین دست سرازیر نشده است مگر اینکه روان‌آبی از آبراهه‌های پایین دست به سمت تالاب جریان یافته باشد که به علت شرایط بسیار صعب‌العبور دسترسی به جنوب تالاب، ورود احتمالی سیلاب و حجم آن مشخص نشده است.

اکبری خاطرنشان کرد: در سطح تالاب گاوخونی نیز متأسفانه هیچ‌گونه بارندگی ثبت و گزارش نشده، بررسی‌های بیشتر و تکمیلی میدانی برای برآورد حجم وارد شده به تالاب در حال انجام است ضمن آنکه تصاویر ماهواره‌ای که تا چند روز آینده قابل دسترس خواهد بود، اطلاعات بیشتر و درک بهتری از نمایه‌ها و شاخص‌ها را از میزان سیلاب وارد شده به تالاب از شاخه‌های غیرزاینده‌رود و زیرحوضه، مشروط به اینکه هوا ابری نباشد، نشان خواهد داد که نتایج آن در هفته آینده مشخص خواهد شد.

وی افزود: درمجموع براساس بررسی‌های اولیه میدانی و اطلاعات دریافتی، میزان آبگیری یا افزایش رطوبت موقتی و بسیار محدود و لکه‌ای تالاب، ناشی از بارندگی‌های اخیر، کمتر از یک درصد حداقل میزان نیاز آبی سالیانه تالاب، تخمین زده می‌شود که موجب تأخیر در خشک شدن کامل تالاب، با توجه به عدم دریافت حقابه‌ها و در نتیجه غبارخیزی آن می‌شود.

باید سازگار با اقلیم کشور زندگی کنیم

محمد درویش کارشناس و فعال محیط زیست نیز، از غافلگیری همیشگی مسئولان در رخدادهای طبیعی انتقاد کرد و در صفحه شخصی خود با یادآوری سیل سال ۶۶ تهران نوشت: آن موقع به شدت شوکه شدم که چگونه ممکن است در وسط تابستان چنین باران و سیلی رخ دهد؟ بعدها که وارد دانشگاه شده و از رژیم اقلیمی مناطق خشک و نیمه‌خشک نظیر ایران آگاه شده و تاریخ رخدادهای سیل را بررسی کردم، دریافتم که قانون طبیعت در چنین سرزمین‌هایی اصل را بر غیرقابل پیش‌بینی نهادنِ شدت چنین رخدادهایی نهاده و این ما اهالی ساکن در ایران هستیم که باید با احترام به این نظام بوم‌شناختی، سبک زندگی سازگار با زیست‌بوم را انتخاب و اجرا کنیم تا از شدت خسارت‌ها کاسته و اجازه ندهیم نعمت سیل به نقمت بدل شود.

همانگونه که در روزهای اخیر تصاویر منتشر شده از این رخداد نشان می‌دهد، ظاهراً به رغم آنکه منطقه امام‌زاده داوود در طول چند دهه گذشته، چندین بار سیل‌هایی مرگبار را تجربه کرده، باز هم غافلگیر شده و در این غافلگیری، صدها نفر از هموطنان ما جان و مال‌شان آسیب دید.

کد خبر 592725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.