ریزش غیرمنتظره بورس!

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۱۸ هزار ۷۰۳ واحدی به سطح یک میلیون ۴۲۳ هزار ۵۰۱ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت هفت هزار ۲۴۱ واحدی در سطح ۳۷۹ هزار ۹۷۵ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا بازار امروز به صورت غیرمنتظره‌ای ریزش کرد و بسیاری از نمادها مجدد به صف فروش نشستند، افت برخی از نمادها واقعاً قابل تصور نیست، به طور مثال شبریز روز گذشته افت ۱۵ درصدی داشت و امروز نیز شش درصد افت کرد یا شفن افت ۲۹ درصدی، چه اتفاقی در کشور افتاده است که در یک یا دو روز یک شرکت ۲۰ الی ۳۰ درصد از ارزش بازار خود را از دست می‌دهد، چه با اعتماد سهامداران شده است که حاضر به خرید سهم‌ها در این قیمت‌ها نیستند، مگر گزارش شرکت‌ها بد بوده است؟ مگر دلار ریزش کرده است؟ مگر توافقی شده است؟!

در بین شاخص سازها فولاد روند مثبتی داشت و دلیل ان نیز گزارش خوب تلفیقی بود که امروز ارائه داد و نزدیک به ۴۰۰ تومان سود شناسایی کرد. درحالی‌که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی باید ۱۸ درصد باشد، به‌تازگی برخی بانک‌ها از جمله تعدادی از بانک‌های دولتی اقدام به افزایش این نرخ و پرداخت سود ۲۰ درصدی به سپرده‌های بانکی کرده‌اند.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۱۸ هزار ۷۰۳ واحدی به سطح یک میلیون ۴۲۳ هزار ۵۰۱ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت هفت هزار ۲۴۱ واحدی در سطح ۳۷۹ هزار ۹۷۵ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۸۰

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۱۵

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۱۷۸ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۷۰۳ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۷۹

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۲۰۵

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۶ هزار ۵۵۷ و ۱۰۴ هزار ۳۶۰ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد ۲۱۶ و دو میلیارد ۴۲۷ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. فولاد

۳. افران

۴. کیان

۵. پارند

بیشترین حجم معامله

۱. کمند

۲. خگستر

۳. خساپا

۴. خودرو

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. فمراد

۲. سکرد

۳. قلرست

۴. وبوعلی

۵. امید

بیشترین کاهش قیمت

۱. شفن

۲. خچرخش

۳. شوینده

۴. تکمبا

۵. رکیشح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

ریزش غیرمنتظره بورس!

حمایت: محدوده یک میلیون ۴۲۰ واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد

پیش بینی: احتمال به تعادل رسیدن بازار فردا وجود خواهد داشت.

افزایش چراغ‌خاموش نرخ سود در برخی بانک‌ها

درحالی که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی باید ۱۸ درصد باشد، به‌تازگی برخی بانک‌ها از جمله تعدادی از بانک‌های دولتی اقدام به افزایش این نرخ و پرداخت سود ۲۰ درصدی به سپرده‌های بانکی کرده‌اند.

این بانک‌ها به مشتریان خود اعلام کرده‌اند که نرخ سود سپرده موقتاً به ۲۰ درصد افزایش یافته است؛ شعب یکی از بانک‌های دولتی در پاسخ به مشتریان درباره اینکه آیا این نرخ به میزان مشخصی از سپرده‌ها پرداخت می‌شود یا خیر، می‌گوید: خیر، به تمام مبالغ سپرده‌گذاری‌شده نرخ سود ۲۰ درصد پرداخت می‌شود.

گندم به بورس کالا باز می‌گردد؟

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران می‌گوید با وجود مزایایی که اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس کالا برای خریداران، کشاورزان و دولت نظیر تضمین کیفیت محصول، امکان دریافت ثمن معامله در بازه زمانی بسیار کوتاهی پس از انجام معامله توسط کشاورز و کاهش بار مالی دولت داشت، اما به دلیل آنکه گندم مشمول قیمت‌گذاری شد عرضه آن نیز متوقف شد؛ اما زیرساخت‌های بورس کالا برای از سرگیری عرضه گندم به طور کامل مهیا است.

عملکرد کگاز در تیر

کگاز در تیر ۲۷ میلیون بطری تولید داشته است. متوسط تولید سه ماه قبل ۲۰ میلیون بطری بوده است. متوسط تولید سال مالی قبل ۱۵،۰۹۴ میلیون بطری بوده است.

این تولیدکننده شیشه در تیر ۲۶ میلیون بطری فروخته است. متوسط فروش بهار ۱۷ میلیون بوده است.. به طور متوسط در سال قبل به جز زمستان ۲۳۱۵ میلیون فروش زده است.

کگاز تیرماه درآمد ۵۸ میلیاردی داشته است. خرداد درآمد عالی ۷۴ میلیاردی داشته است و در دوماه ابتدای سال متوسط درآمد ۱۶ میلیارد بوده است. در سال قبل به جز زمستان به طور متوسط ۲۵ میلیارد تومان فروش داشته است.

نرخ فروش کگاز در تیر ۲۲،۸۱۸ ریال بوده است. متوسط نرخ فروش بهار ۱۸،۵۸۴ ریال و متوسط نرخ فروش سال قبل ۱۷،۲۲۵ ریال بوده است.

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۱۸ هزار ۷۰۳ واحدی به سطح یک میلیون ۴۲۳ هزار ۵۰۱ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت هفت هزار ۲۴۱ واحدی در سطح ۳۷۹ هزار ۹۷۵ واحد قرار گرفت.

در چهارمین ماه سال مالی کالسیمین توانسته است فروشی برابر ۳۴۵ میلیارد تومان داشته باشد. فروش چهار ماهه امسال رشد ۱۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در ماه جاری مقدار فروش محصولات شرکت ۳,۱۷۳ تن ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی گذشته عدد ۳،۲۰۰ تن بوده است.

فاسمین در این ماه نیز تولید ۳،۰۸۱ تن محصول را گزارش کرده است. در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۳،۲۶۰ تن بوده است تولید چهار ماهه امسال رشد ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. نرخ فروش این شرکت در ماه مورد گزارش برابر ۸۴۲,۰۹۰ ریال است. فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ‌های ۷۱۴،۵۴۹ ریالی استوار بوده است.

تحلیل وضعیت ورق گرم در بازارهای جهانی

در هفته‌ای که گذشت قیمت در بازارهای داخلی چین با رشد همراه شدند. بازار محصولات گروه فولاد در جولای خوب نبود و قیمت‌ها به دلیل کمبود تقاضا و کاهش هزینه‌ها تا میانگین بلندمدت خود و حتی پایین‌تر سقوط کردند. هفته گذشته با اعلام بانک مرکزی چین مبنی بر آمادگی تأمین اعتبار بدهی ۱۴۸ میلیاردی دلاری شرکت‌های ساختمانی، خوش بینی به بازار فولاد برگشت و رشد قیمت‌ها در بازار آتی و فیزیکی را به همراه داشت. برخی فعالان بازار معتقدند قیمت محصولات فولادی در کف قرار دارند و احتمالاً تا مدتی در همین محدوده باقی بمانند.

برخلاف رشد قیمت‌ها در بازار چین، قیمت ورق گرم دریای سیاه با افت حدود ۵۰ دلاری به ۵۷۵ دلار رسید. به نظر می‌رسد در کنار نگرانی از ریسک رکود اقتصادی، عامل اصلی افت قیمت‌ها رقابت روسیه در کاهش قیمت‌ها برای حفظ سهم بازار صادراتی اش است. در روسیه هم بهای تمام شده محصولات پایین‌تر است (با توجه به دارا بودن محصولات بالا دستی و معادن) و هم اینکه دولت با پرداخت یارانه در حال حمایت از صنایع جهت توسعه صادرات است. بنابراین تولیدکننده روسیه می‌تواند حتی کاهش قیمت بیشتری برای مثال برای ورق گرم تا ۱۵۰ دلار دیگر را تحمل کند.

تحلیلی بر فلز روی جهانی

با افزایش نرخ بهره آمریکا، نرخ دلار آمریکا از سطح بالای خود افت کرد. سیاست داخلی تضمین تحویل ساختمان‌ها قوی بود. افزایش بودجه پروژه‌های زیرساختی در کشور چین و تقویت اقدامات حمایتی برای فعالیت‌های عمرانی منجر به افزایش احتمالی بازار این کشور برای کالای روی در نیمه دوم امسال شده است.

موجودی این فلز تا حدودی کاهش یافته است. قیمت‌های آتی گاز طبیعی مجدد افزایشی شده است. مشکل انرژی اروپا همچنان وجود دارد و قیمت‌های نقدی خارجی در رکود است. با توجه به قیمت بالای روی، تقاضای بازار نقدی داخلی چین شدیداً افت کرده است. با این تفاسیر و همه دلایلی که آورده شد، قیمت فلز روی همچنان در فشار خواهد بود. موجودی روی در لونمن چین ۷۰,۵۰۰ تن بود که کاهش ۲.۷ درصدی نسبت به هفته گذشته داشته است.

نقشه بازار

ریزش غیرمنتظره بورس!

کد خبر 592599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.