مصوبات مجمع تشخیص برای امنیت غذای و حکمرانی منابع آب

جلسه فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع بررسی سیاست‌های برنامه هفتم توسعه در خصوص بندهای مربوط به امنیت غذایی، اطمینان از بسندگی و ایمنی منابع غذایی و مواجهه موثر با پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود آب برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه فوق‌العاده امروز _یکشنبه نهم مردادماه ۱۴۰۱_ که به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور رئیس قوه قضائیه، دبیر و اکثریت اعضای مجمع برگزار شد، به بحث و بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه پرداخت.

این جلسه به بحث و بررسی در خصوص بندهای مربوط به امنیت غذایی؛ اطمینان از بسندگی و ایمنی منابع غذایی و مواجهه مؤثر با پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود آب گذشت.

در این جلسه که وزیر نیرو، رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند، اعضای مجمع، مقرر کردند: تأمین امنیت غذایی و خوداتکائی در تولید داخلی محصولات و کالاهای اساسی کشاورزی همراه با حفظ و ارتقای ذخایر ژنتیکی و منابع آبی و نیل به الگوی مطلوب مصرف مواد غذایی و محصولات کشاورزی در سال‌های برنامه هفتم محقق شود.

اعضای مجمع در این خصوص به افزایش سطح سلامت و ایمنی و بهبود کیفیت مواد غذایی، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و توسعه و ترویج کشاورزی دانش‌بنیان با تاکید بر افزایش بازدهی در واحد سطح، تکمیل زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی و اصلاح الگوی کشت با رعایت سیاست‌های کلی آمایش سرزمین و ارتقای جایگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران در شبکه تأمین غذا با تاکید بر ویژند (برند) حلال را از تصویب گذراندند.

در ادامه بند مربوط به مواجهه مؤثر با پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود آب، مورد بحث و بررسی اعضای مجمع قرار گرفت و دو ماده از آن شامل «استقرار نظام مدیریت یکپارچه و حکمرانی منابع آب کشور بر اساس حوضه‌های شش‌گانه آبریز» و «افزایش بهره‌وری متوسط پنج درصدی سالیانه آب کشاورزی در کشور مورد تصویب قرار گرفت.

گفتنی است ادامه بررسی‌های مواد و بندهای سیاست‌های کلی هفتم در جلسات فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

کد خبر 592571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.