از تصویب طرح شفافیت تا رفع معضل ۵۷ ساله شهر

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در یک سالگی شورای ششم، مهم‌ترین مصوبات و شاخص‌ترین اقدامات این شورا را تشرح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز _ یکشنبه نهم مردادماه_ در نطق پیش از دستور پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اظهار کرد: حدود یک سال از عمر شورای ششم گذشته است، در این مدت هر هفته به منظور بررسی لوایح جلسات علنی و تلفیق برگزار شده است، همچنین کمیسیون‌های هفت‌گانه تقریباً هر هفته با برگزاری جلسات به بررسی مشکلات و مسائل مختلف شهر پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه کمیته‌های نظارتی مناطق از ابتدای کار شورای ششم فعال و در مناطق مختلف تشکیل شده است، افزود: به منظور بررسی و رفع مشکلات شهر اعضای شورای اسلامی شهر هر هفته در مساجد، نماز جمعه و مراکز فرهنگی به صورت انفرادی یا گروهی حضور می‌یابند و با مردم رو در رو صحبت می‌کنند تا مسائل، مطالبات و درخواست‌های مردم پیگیری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تشکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ و رسیدگی به پرونده‌ها با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، تصریح کرد: اعضای شورای ششم ماهیانه طی یک سال گذشته بیش از ۲۰۰ ساعت در عرصه‌های مختلف برای بررسی مسائل شهر حضور یافتند.

مروری اجمالی بر شاخص‌ترین اقدامات شورای ششم

وی با اشاره به شاخص‌ترین اقدامات شورای اسلامی شهر، ادامه داد: طرح شفافیت از جمله مواردی بود که در یک سال گذشته به همت شورای ششم تصویب و اجرا شد، برخی از آثار این طرح دیده شده است، اما هنوز مراحلی برای تکمیل و به سرانجام رسیدن دارد.

نورصالحی با اشاره به نحوه محاسبات پروانه و دریافتی‌هایی که از مردم برای ارائه خدمات مختلف در حوزه ساخت و ساز وجود داشت، افزود: این دریافت‌ها شامل موارد مبهم، سلیقه‌ای و در برخی موارد ناسالم بود؛ بنابراین در همان روزهای نخست با همکاری مدیران شهری در حالی که فرصت اصلاح ارقام وجود نداشت، جلسات هماهنگی با مدیران شهرداری انجام و تلاش شد که اگر دریافت‌هایی خارج از مصوبات شورای اسلامی شهر وجود دارد به حداقل یا صفر برسد.

وی ادامه داد: در بهمن ماه ۱۴۰۰ با همکاری تمام اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری به فرمول‌های ساده‌تر، شفاف‌تر و قابل کنترل دست یافتیم که در قالب مصوبات مطرح شد؛ در این راستا با تفاهمی که وجود داشت این طرح به تصویب مراجع استانی رسید و امسال بر اساس فرمول‌های شفاف، محاسبات قیمتی صدور پروانه ساخت و ساز انجام شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تاکید بر این است که هر گونه داد و ستد مبتنی بر توافق، مبهم و غیر شفاف حذف شود، به رغم اینکه این خواسته تمام اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران در دوره‌های گذشته بود، اما این اتفاق در شورای ششم رخ داد و امروز درآمدهای شهرداری بالای ۹۰ درصد شفاف است.

وی خاطرنشان کرد: برخی تحت عنوان واسطه و تسهیل‌گر در دریافت رقم‌ها دخالت داشتند که با الکترونیکی شدن فرآیندها، امکان حضور این افراد در مسیر ارائه خدمات وجود ندارد و حتی با برخی از این افراد نیز برخورد شد.

نورصالحی با اشاره به سامانه‌های سوت‌زنی در شورای اسلامی شهر و شهرداری‌، گفت: این سامانه‌ها بر اساس طرح شفافیت راه‌اندازی شده و امیدواریم تا هفته آینده شهردار، گزارش جامعی پیرامون فعالیت این سامانه‌ها به شورای اسلامی شهر و مردم اطلاع‌رسانی کند.

وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر به دنبال تعریف پروژه‌های اساسی و مورد نیاز شهر است، ضمن اینکه به تکمیل پروژه‌های کنونی پایبند است؛ در این راستا بودجه‌های خوبی برای حوزه حمل‌ونقل عمومی، تکمیل مترو و بازسازی اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد بودجه به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است، اضافه کرد: البته تأمین مالی و تکمیل کل اقدامات خط دو مترو به جز عملیات ساختمانی، توسط تأمین‌کننده داخلی به میزان ۶۸۰ میلیون یورو و معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: در این اقدام، نیازمند اهتمام جدی و اعتماد دو طرفه بودیم که فرایند تصویب ملی آن در حال انجام است، امیدواریم با همتی که در تکمیل خط دو مترو وجود دارد بتوانیم شاهد راه اندازی سریع‌تر این خط باشیم.

نورصالحی گفت: ۱۷۳ دستگاه اتوبوس با موافقت شورا اسلامی شهر توسط شهرداری در اسفند ۱۴۰۰ خریداری شد که تلاش می‌شود امسال این دستگاه‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی بپیوندند.

وی با بیان اینکه سال ۹۶ شهر با ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در حال خدمت بود، اما در پایان دوره پنجم، حدود ۶۰۰ دستگاه با میانگین سن ۹ تا ۱۰ سال در شهر تردد می‌کرد، افزود: در این راستا باید برای نوسازی ناوگان و خرید اتوبوس‌های جدید اقدام می‌شد که تلاش‌هایی در این زمینه انجام شد، لذا هدف این است که تا مهرماه یک هزار دستگاه اتوبوس فعال در شهر داشته باشیم تا سر فاصله حرکت اتوبوس‌ها کاهش یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در خط دو مترو، علاوه‌بر انعقاد قرارداد تأمین مالی ۶۸۰ میلیون یورویی، برای تکمیل خط یک نیز بودجه مناسبی در نظر گرفته شد که قطار شهری در حال استعلام و انتخاب پیمانکار است، در این راستا به دنبال توسعه خط یک از جنوب به سمت بهارستان نیز هستیم، زیرا درصددیم مردم از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه اصفهان را در خط یک سیر کنند.

وی با بیان اینکه تعامل با دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که می‌توانست به رفع مشکلات کمک کند در این دوره به خوبی دنبال شد، خاطرنشان کرد: جمعه گذشته نهمین جلسه مشترک با مدیران ارشد استان و نمایندگان مجلس انجام و تعاملات خوبی با ادارات کل مختلف انجام شده است، بعضاً مشکلات مزمنی وجود داشت که در فرآیند همین جلسات همکاری و تعامل برای رفع آن انجام می‌شود.

نورصالحی اظهار کرد: آب اصلی‌ترین مشکل شهر است و اگر چه رفع آن به طور مستقیم بر عهده مدیریت شهری نیست، اما با تشکیل کمیسیون ویژه آب و اهتمام جدی، با بیشترین تعداد عضو و بیشترین تعداد جلسه و دعوت از چهره‌های تأثیرگذار ملی در حوزه آب، این موضوع پیگیری و سند چشم اندازی استخراج شد که اقدام آن در حیطه اختیار مدیریت عالی استان و کشور است.

وی با بیان اینکه طرحی برای حذف هر گونه دریافتی به جز عوارض معمول، برای تشویق سازندگان هتل نیز تصویب شد، ادامه داد: بر این اساس تا پایان مهرماه ۲۵ درصد تخفیف برای ساختمان‌های تا سه طبقه در نظر گرفته می‌شود؛ در بافت فرسوده نیز ۷۰ درصد تخفیف عوارض تصویب شد، همچنین کمیسیون ماده ۵ طرحی تشویقی برای بافت فرسوده تصویب کرده است که به زودی ابلاغ می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اقدامات شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده، گفت: کارگروه ساماندهی بافت تاریخی هر هفته در شهرداری تشکیل می‌شود و تمام مسائل مربوط به بافت فرسوده و تاریخی را دنبال می‌کند که در طول سال‌های گذشته سابقه نداشته است. قرارگاه تأمین مسکن نیز در شهرداری تشکیل شده که به دنبال رفع مشکلات حوزه مسکن است.

وی افزود: در حوزه زاینده‌رود، یکی از مصوبات شاخص، تصویب ایجاد دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود است که با رویکرد اطلاع‌رسانی شفاف در حوزه تأمین آب، فعال شده است.

نورصالحی اظهار کرد: توجه به محلات کمتر برخوردار به صورت هفتگی دنبال می‌شود و محلاتی که نیاز به رسیدگی بیشتر دارند مورد توجه هستند و در این راستا یک هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است، در این راستا شورای اسلامی شهر آمادگی دارد در هر سطحی که نیاز به اصلاح بودجه باشد محلات کم برخوردار را مورد حمایت قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به زمین‌های علی آباد کلنگان با ۵۷ سال سابقه رفع نشدن مشکلات این منطقه، نیز توسط شورای ششم رفع شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه معتقد هستیم، مجموعه‌های دانش‌بنیان می‌توانند در مدیریت منابع و ایجاد خدمات جدید، بهره‌ور و خلاقانه به مدیریت شهری کمک کنند و در همین راستا طرح‌هایی را در دستور کار قرار دادیم، اضافه کرد: بر این اساس طرحی با هدف الزام مدیریت شهری به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب رسید تا در چارچوب آن علاوه‌بر کمک به توسعه فعالیت این شرکت‌ها بر اساس شعار سال، شهرداری نیز در تأمین نیازهای خود از این شرکت‌ها کمک بگیرد.

وی تصریح کرد: بودجه امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته، در حالی که هزینه‌های جاری و عمرانی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است، بنابراین توان اداره پروژه‌های سنگین مشکل است، اما تمام علاقه‌مندان به اجرای پروژه‌های شاخص جدید مانند تکمیل پروژه بزرگراه چمران، موزه بزرگ شهر، پردیس‌های خانواده محور هستند که به زودی آغاز خواهد شد.

نورصالحی گفت: کمک به مراکز فرهنگی و مساجد و ورود به ساخت مسجد با تسهیل فرآیندها، از جمله اقداماتی است که همت و دغدغه آن در شورای ششم وجود دارد که بخشی از آن اجرا شده و در طول دوره پیگیری خواهد شد.

وی اظهار کرد: امیدوارم با همت و پشتکار و دغدغه شورای ششم و مدیریت شهری، اتفاقات خوبی در شهر رقم بخورد، تمام تلاش‌ها در جهت ایجاد محیطی آرام توأم با رفاه و نشاط برای مردم است و امیدواریم با دعای خیر مردم بیش از پیش در اجرای برنامه‌ها موفق باشیم.

کد خبر 592403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.