۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
محرم از نگاه رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در موقعیت‌های مختلف درباره قیام امام حسین، پیام‌ها و درس‌ها و اهمیت بزرگداشت این واقعه سخن گفته‌اند، ایشان هرساله با بیانات خود در ایام محرم به نقاط مختلف این حادثه اشاره و اهمیت آن را ملموس‌تر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محرم در جامعه ما همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر اقامه عزا به مطلوب‌ترین شکل ممکن تأکید فراوان دارند. ایشان هرساله با بیانات خود در ایام محرم به نقاط مختلف این حادثه اشاره و اهمیت آن را ملموس‌تر می‌کنند. در ادامه به برخی از بیانات ایشان درزمینه محرم اشاره می‌کنیم:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: در عاشورا، همبستگی و ایثار هست، جهاد و شهادت هست، رسالت و توحید و همه‌چیز در عاشورا هست. عاشورا اسلام را زنده نگه‌داشته است. درس‌های عاشورا را باید درست فهمید و به یکایک آن عمل کرد و عاشورا صحنه‌ای کامل از زندگی اسلامی یک انسان است.

ایشان دریکی از فرازهای خود فرمودند: محبت مردم به حسین بن‌علی (ع) ضامن حیات بقای اسلام است. نهضت حسینی با شهادت جان گرفت و نهضت عظیم کربلای خونین ملت ایران تداوم همان راه است. حسین (ع) آموزگار بزرگ شهادت است. بین نهضت امام حسین (ع) و انقلاب ایران شباهت‌های فراوان وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح می‌کنند: پیروزی حسین‌بن علی (ع) در روز عاشورا شهادت بود. در عاشورا، همبستگی و ایثار هست، جهاد و شهادت هست، رسالت و توحید و همه‌چیز در عاشورا هست. حسین بن علی (ع) خون خود را برای اسلام ناب محمدی (ع) نثار کرد.

ایشان در فرازی دیگر فرمودند: عاشورا یک مانور تاریخی سیاسی است که ملت ما زنده نگه‌داشته است. حادثه عاشورا منشأ حرکت در انقلاب اسلامی بوده است. پرورش یافتگان انقلاب اسلامی ما پیروزی خون بر شمشیر را از آموزگار بزرگ شهادت آموخته‌اند. پشتوانه پیروزی نهضت‌ما، توجه به قیام امام حسین (ع) بود. حادثه عظیم عاشورا، پایه اصلی انقلاب اسلامی است. تفکر انقلابی ما مستند بر حادثه عاشورا بود که سراسر جهان را فراگرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط با محرم می‌فرمایند: خاطره شهادت سرور آزادگان جهان حضرت امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران مکتب سرخ کربلا را باید زنده نگه داشت. ثمره خون حسین (ع) به‌صورت نهال انقلاب اسلامی در سرزمین ما به بار نشسته است. عاشورا یک حادثه نیست یک فرهنگ است. اگر ما عاشورایی باشیم، حرکت دنیا به سمت صلاح، خیلی سریع خواهد بود.

ایشان اظهار کردند: راه حسین بن‌علی (ع) و حماسه خونین کربلا الگوی جاودان ملت ایران در انقلاب بزرگ اسلام است. این حادثه کربلا پشتوانه یک نهضت است و باید آبرومند، پر طپش و پرقدرت باقی بماند. ما به برکت نهضت امام حسین (ع) و حفظ فرهنگ آن توانستیم نظام اسلامی را در جامعه‌مان به وجود آوردیم. حرکت امام حسین (ع) برای اقامه حق و عدل و بر هم زدن ظلم و بی‌عدالتی صورت گرفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: روح نهضت ما و جهت‌گیری کلی و پشتوانه پیروزی آن، همین توجه به حضرت اباعبدالله (ع) و مسائل مربوط به عاشورا بود. عاشورا به ما درس می‌دهد که برای حفظ دین باید فداکاری کرد و درراه قرآن از همه‌چیز گذشت. ما نتایج محّرم را در زندگی خود می‌بینیم. مجالس عزاداری برای این است که دست‌های ما را با حسین بن علی (ع) و اهداف آن بزرگوار نزدیک‌تر و آشناتر کند.

ایشان فرمودند: ما بیشتر از اسلاف خود قدر نهضت حسینی را می‌دانیم. امروز حسین‌بن علی (ع) می‌تواند دنیا را نجات بدهد به‌شرط آنکه چهره‌ی او را تحریف و مغشوش نکنند.

کد خبر 592397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.