بازار مثبتی که منفی شد!

بازار سرمایه مدت‌هاست که روح خود را از دست داده است؛ تنها گروه پیشتاز و مثبت گروه محصولات کشاورزی و دامپروری بود. ارزش معاملات روند کاهشی به خود گرفت و به سطح دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار امروز در ابتدا روند مثبتی در پیش گرفت، فولاد در رشد شاخص پیشتازی می‌کرد ولی در نیمه دوم بازار سطح عرضه‌ها افزایش یافت و روند بازار از چندین هزار واحد مثبت به دو هزار ۸۰۰ واحد منفی رسید، گروه پالایشی که روند متعادلی را سپری می‌کرد با بازگشایی شبریز و افت ۱۵ درصدی رنگ عوض کرد، گروه خودرویی یکپارچه منفی بود و نمادهای خودرو و خساپا به نزدیکی صف فروش رسیدند، در سرمایه‌گذاری‌ها حکشتی، خگستر، ورنا و وساخت به صف فروش رسیدند، پالایش و دارا یکم نیز در اوج ناامیدی روند منفی طی کردند.

بازار سرمایه مدت‌هاست که روح خود را از دست داده است، تنها گروه پیشتاز و مثبت گروه محصولات کشاورزی و دامپروری بود. ارزش معاملات روند کاهشی به خود گرفت و به سطح دو هزار ۵۰۰ میلیارد تومان رسید، برخی از نمادهای مثبت در نیمه اول به دامنه منفی در نیمه دوم کشیده شدند، اگر قیمت‌های پایانی مثبت نبود میزان ریزش بیش از دو هزار ۸۰۰ واحد می‌شد.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت دو هزار ۷۹۵ واحدی به سطح یک میلیون ۴۴۰ هزار ۹۱۷ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت دو هزار ۲۴۹ واحدی در سطح ۳۸۷ هزار ۲۱۸ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۹۸

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۸۲

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۱۹ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۸۸۱ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۱۲

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۶۹

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۵ هزار ۶۰۷ و ۸۲ هزار ۷۰۰ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۲۹۶ و یک میلیارد ۶۵۱ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. همای

۳. افران

۴. کیان

۵. پالایش

بیشترین حجم معامله

۱. کمند

۲. خگستر

۳. شستا

۴. خودرو

۵. خساپا

بیشترین افزایش قیمت

۱. قلرست

۲. کبافق

۳. فنوال

۴. بشهاب

۵. ولملت

بیشترین کاهش قیمت

۱. شبریز

۲. ورنا

۳. خچرخش

۴. ملت

۵. دکیمی

وضعیت تکنیکالی شاخص کل‌

بازار مثبتی که منفی شد!

حمایت: محدوده یک میلیون ۴۲۰ واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد

پیش بینی: تداوم روند اصلاحی تا محدوده یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد

فروش برق با مکانیزم بورسی

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو در صدد است به زودی فروش برق با مکانیزم بورسی و با نظام عرضه و تقاضا انجام شود.

وزیر نیرو روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم هم در مجلس و هم در دولت برنامه توسعه‌ای ۳۵ هزار مگاواتی نیروگاه‌ها به عنوان یک برنامه چهار ساله اعلام شده است، گفت: پایه و اساس سرمایه‌گذاری در این زمینه بخش خصوصی است که برنامه ریزی‌های مربوط به آن برای سال اول انجام شده و بخش قابل توجهی از نیروگاه‌ها وارد چرخه تولید کشور شده‌اند و خوشبختانه طبق برنامه پیش رفته است.

پارس در تیرماه معمولی بود

در چهارمین ماه سال مالی پتروشیمی پارس توانسته است فروشی برابر ۵,۴۶۲ میلیارد تومان داشته باشد. فروش چهار ماهه امسال رشد ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در ماه جاری مقدار فروش محصولات شرکت ۳۲۴ هزار تن ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی گذشته عدد ۲۷۴ هزار تن بوده است. پارس در این ماه نیز تولید ۳۴۹ هزار تن محصول را گزارش کرده است. در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۳۰۳ هزار تن بوده است تولید چهار ماهه امسال رشد ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. نرخ فروش استایرن این شرکت در ماه مورد گزارش برابر ۳۱۳،۵۱۴ ریال است.

گزارش خوب کحافظ در تیر

در چهارمین ماه سال مالی کاشی وسرامیک حافظ توانسته است فروشی برابر ۱۰۴ میلیارد تومان داشته باشد. فروش چهار ماهه امسال رشد ۱۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در ماه جاری مقدار فروش محصولات شرکت ۷۲۵ هزارمتر مربع ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی گذشته عدد ۳۸۲ هزارمتر مربع بوده است.

کحافظ در این ماه نیز تولید ۶۰۵ هزارمتر مربع محصول را گزارش کرده است. در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۳۹۹ هزارمتر مربع بوده است تولید چهار ماهه امسال رشد ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. نرخ فروش این شرکت در ماه مورد گزارش برابر ۲,۱۱۱ ریال است. فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ‌های ۱,۷۱۳ ریالی استوار بوده است.

مروری بر عملکرد تیرماه قزوین

قزوین در تیرماه توانست ۶،۳۷۸ تن شکر از شکرخام خریداری شده تولید کند. در حالی که در ماه گذشته شکر تولید شده از چغندر جذب شده به میزان ۶,۳۰۲ تن بود. به علاوه ملاس تولیدی به حدود دو هزار تن و فروش ملاس به حدود ۱۳۰۰ تن در ماه رسید. درآمد فروش این شرکت به صورت فصلی است. به دلیل افزایش نرخ فروش شکر تا ۱۸ هزار تومان در هر کیلو مبلغ فروش تیرماه به ۷۸ میلیارد تومان رسید؛ در حالی که درآمد حاصل از فروش خرداد ماه ۱۷ میلیارد تومان بود. به علاوه قیمت واحد هر کیلو شکر تولیدی در قیمت ۱۸ هزار تومان به فروش رفته است.

ذوب در تیرماه توفیقی نداشت

در چهارمین ماه سال مالی ذوب آهن اصفهان توانسته است فروشی برابر ۳,۰۹۳ میلیارد تومان داشته باشد. فروش چهار ماهه امسال رشد ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در ماه جاری مقدار فروش محصولات شرکت ۱۸۹ هزار تن ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی گذشته عدد ۱۹۰ هزار تن بوده است.

ذوب در این ماه نیز تولید ۲۱۶ هزار تن محصول را گزارش کرده است. در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۱۹۸ هزار تن بوده است تولید چهار ماهه امسال رشد ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. نرخ فروش این شرکت در ماه مورد گزارش برابر ۱۶۴,۰۸۴ ریال (به کیلوگرم) است. فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ‌های ۱۵۳,۴۱۸ ریالی استوار بوده است.

نگاهی به بازارهای جهانی

روز چهارشنبه نشست فدرال رزرو آمریکا برگزار شد که مطابق با انتظارات بازار، نرخ بهره آمریکا با ۰.۷۵ درصد افزایش به ۲.۵ درصد رسید. فدرال رزرو در دو ماه ژوئن و جولای نرخ بهره را به اندازه ۱.۵ درصد افزایش داده که این سریع‌ترین افزایش نرخ بهره از دهه ۱۹۸۰ تاکنون بوده است.

در واکنش به نشست فدرال رزرو، دلار آمریکا تضعیف شد زیرا بازار به این نتیجه رسید که فدرال رزرو آمریکا از این به بعد احتمالاً نرخ بهره را به تدریج بالا خواهد برد. براساس بیانیه فدرال رزرو و کنفرانس خبری پاول، نگرانی اصلی فدرال رزرو داده‌های بالای تورمی است که تاکنون نیز شواهدی از کاهش در نتیجه افزایش نرخ بهره از محدوده ۰.۲۵ درصد به ۲.۵ درصد مشاهده نشده است.

براساس بیانیه FOMC، بازار کار هنوز قوی است و ریسک رکود اقتصادی پایین است با این حال فدرال رزرو داده‌ها را زیر نظر دارد. لحن بیانیه فدرال رزرو به سمت کند شدن سرعت افزایش نرخ بهره تغییر کرده که واکنش مثبت بازار کالاها را نیز به همراه داشت.

روز پنجشنبه داده نرخ رشد اقتصاد آمریکا برای فصل دوم سال منتشر شد. رشد اقتصاد آمریکا در فصل اول ۲۰۲۲ به منفی ۱.۶ درصد رسید و در فصل دوم سال در حالی که انتظار می‌رفت به ۰.۴ درصد برسد به منفی ۰.۹ درصد رسید. شاخص PCE نیز بیش از انتظارات بازار منتشر شد و به ۶.۸ درصد سالانه رسید.

رشد PCE هم نسبتاً کند شده است. در واکنش به داده‌های اقتصاد آمریکا طلا به عنوان دارایی امن تا ۱۷۶۶ دلار افزایش پیدا کرد. وارونگی منحنی بازدهی همچنان برقرار است. با توجه به اینکه در رکودهای قبلی اقتصاد آمریکا همواره وارونگی منحنی بازده اوراق قرضه مشاهده شده، نگرانی سرمایه گذاران را بالا برده است. نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲، ۳ و ۵ ساله از نرخ بازدهی اوراق ۱۰ ساله پیشی گرفته است.

نقشه بازار

بازار مثبتی که منفی شد!

کد خبر 592209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.