حفاظت از بناهای تاریخی اراک دغدغه مدیریت شهری

رئیس کمیسیون عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: در بارش‌های اخیر مشکلی در زمینه پروژه‌های عمرانی ایجاد نشد و دغدغه مدیریت شهری در مواقع بحران حفاظت از بناهای تاریخی شهر همچون بازار سرپوشیده است.

علی چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: لازم است بدانیم در زمان پیش‌بینی وقوع سیل و بارش‌های شدید با توجه به هشدارهایی که مطرح شده بود، در خصوص پروژه‌های عمرانی شهر تدابیری اندیشیده شده بود و در این زمینه با محاسبه میزان آبریز منطقه و سرریز آب‌های مازاد با مشکلی روبه‌رو نشدیم.

وی افزود: پس از بارندگی‌ها نیز همان‌طور که پیش‌بینی شده بود در ۳۲ نقطه از شهر آب‌گرفتگی‌های سطحی ایجاد شد و با آب‌گرفتگی‌های شدیدی مواجه نبودیم.

رئیس کمیسیون عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: نگرانی ما در زمینه بناهای قدیمی شهر همچون بنای بازار سرپوشیده است، چرا که این بناها مقاومت کافی در شرایط بحران را ندارد و دستور داده شده است که در پیک‌های بارندگی از رفت‌وآمدها در این منطقه ممانعت شود؛ در همین راستا مقرر شده است در جلسه‌ای راجع به این چالش گفت‌وگو و تصمیم‌هایی لازم گرفته شود.

وی تاکید کرد: از آنجا که در بناهایی همچون بازار برای حفظ نمای تاریخی بنا نمی‌توان از مصالحی چون ایزوگام در بام استفاده کرد، در مواقع بحران برای حفظ استحکام این بنا با مشکل مواجه می‌شویم و باید در این زمینه مطالعاتی انجام شود تا بتوانیم در مواقع بحران اقدامات لازم را جهت حفظ بناهای تاریخی انجام دهیم.

چگینی با بیان اینکه در بارندگی‌های اخیر آسیب‌هایی از جمله ریشه‌کن شدن درختان، شکستگی تاج و شاخه‌ها و خسارات به آذین‌بندی‌های سطح شهر رخ داد و در نهایت ضایعات شاخه و برگ درختان جمع‌آوری و آب‌گرفتگی معابر نیز رفع شد، خاطرنشان کرد: به واسطه کانال‌های زهکشی لحاظ شده در زیرگذرها، تاکنون در این مناطق با مشکلی مواجه نشده‌ایم، اما در زمان بارندگی‌ها در قسمت‌هایی از شهر با شکستگی درختان مواجه هستیم و در بارش‌های اخیر نیز حدود ۵۵۰ نفر از نیروهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری و ۵۰۰ نفر از نیروهای سازمان سیما، منظر و فضای سبز این مجموعه با ۲۰ دستگاه کامیون، خاور، نیسان و ۷۰ سرویس به رفع حوادث به وجود آمده اقدام کردند.

کد خبر 592181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.