مدیریت شهری حمایت از حوزه صنایع دستی را وظیفه خود می‌داند

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهر وظیفه خود را تسهیلگری و حمایت از حوزه صنایع دستی می‌داند، گفت: توسعه صنایع دستی آسیب‌هایی که صنایع آلاینده به شهرها تحمیل می‌کند را نخواهد داشت و موجب پویایی اقتصاد شهری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی نصوحی امروز _چهارشنبه پنجم مردادماه_ در آئین «تجلیل از هنرمندان شرکت کننده در ورکشاپ صنایع دستی دست و نقش»، اظهار کرد: خردادماه امسال بزرگداشت هفته صنایع دستی با همکاری و مشارکت نهادهای مرتبط، اتحادیه و انجمن صنایع دستی با برپایی ۱۸ رویداد برگزار شد.

وی با اشاره به رضایت نسبی شهروندان از برگزاری این رویداد، افزود: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده بهترین برنامه بزرگداشت هفته صنایع دستی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای شهروندان به منظور ترویج استفاده از این صنایع بود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: در هفته صنایع دستی شاهد حضور هنرمندان این حوزه در سنین پایین بودیم که این خود به نوعی فرهنگ‌سازی بین خانواده‌ها است تا جوانان نیز به این عرصه ورود کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسیر توسعه را اشتباه طی کردیم، زیرا اصفهان نباید با این سرعت به سمت توسعه صنایع آلاینده حرکت می‌کرد، ادامه داد: آلودگی هوا، کم‌آبی و مشکلاتی از این قبیل که بر شهر ما سایه انداخته به همین دلیل است.

نصوحی با بیان اینکه صنایع دستی به عنوان الگوی شهرهای خلاق مورد توجه است، گفت: توسعه صنایع دستی آسیب‌هایی که صنایع آلاینده به شهرها تحمیل می‌کنند را نخواهد داشت و موجب پویایی اقتصاد شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه هفت رشته مختلف برای کسب عنوان شهر خلاق در دنیا مورد توجه است، خاطرنشان کرد: یکی از این دسته‌ها، صنایع دستی است و با توجه به اینکه اصفهان هنرمندان بسیاری در حوزه صنایع دستی دارد، این برند به کلان‌شهر اصفهان تعلق گرفت.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: اصفهان اکنون در حوزه صنایع دستی به عنوان شهر خلاق در یونسکو مطرح شده است، بنابراین باید در سایر حوزه‌های شهر خلاق نیز ورود کنیم، زیرا این مهم می‌تواند به اقتصاد شهر کمک کند.

وی اضافه کرد: ماه گذشته انیمیشن پسر دلفینی ساخت کشورمان ظرف دو هفته اکران در کشور روسیه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است، اگر این اکران ادامه‌دار بود میزان فروش از کل بودجه شهرداری‌ها در یکسال بیشتر می‌شد؛ بنابراین از چنین بسترهایی نباید غفلت کرد، زیرا در دنیا نیز از آن استفاده و بهره‌برداری می‌شود، البته لازمه ورود به این کار هنرمندان هستند که اصفهان از این ظرفیت نیز برخوردار است.

نصوحی با بیان اینکه مدیریت شهر وظیفه خود را تسهیلگری و حمایت از حوزه صنایع دستی می‌داند، گفت: حوزه صنایع دستی در اقتصاد شهر و جذب توریست تأثیر بسزایی دارد، لذا اکنون که شاهد اتفاقات مثبت ملی در حوزه دانش‌بنیان‌ها هستیم، هنرمندان می‌توانند در راه‌اندازی خانه‌های خلاق و نوآور هم‌قدم و هم‌امتیاز با شرکت‌های دانش‌بنیان از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که پیشتاز در راه‌اندازی پارک علم و فناوری بوده است به تازگی به دنبال ایجاد پارک صنایع نرم و خلاق است که البته این حرکت چند سال قبل با همکاری دانشگاه هنر آغاز شده و شرکت‌های هنری مورد حمایت قرار گرفتند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به کمبود فضا برای عرضه آثار هنری هنرمندان صنایع دستی، تصریح کرد: برای رفع این مشکل پیگیری‌های لازم انجام شده است که امیدوارم بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم.

وی ادامه داد: هر آنچه به عنوان میراث ارزشمند در حوزه صنایع دستی به ما منتقل شده است، حاصل هنر دستان هنرمندان این شهر بوده است که امیدواریم در این حوزه به توسعه درون‌زا و پایدار دست یابیم.

نصوحی اظهار کرد: هنرمندان در این حوزه با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند که امیدواریم با همکاری و تعامل، مشکلات این عرصه رفع شود.

کد خبر 591341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.