مذاکرات برجام به بن‌بست رسید؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به چارچوب دوربین‌های فراپادمانی و محدودیت‌هایی که ایران در برجام پذیرفته بود، گفت: عملا تا زمانی که برجام احیا نشود، ایران خود را متعهد به اجرای تعهدات برجام نمی‌داند.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص دوربین‌های فراپادمانی و درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای روشن کردن این دوربین‌ها اظهار کرد: ایران ضرورتی نمی‌بیند که تعهدات برجام را را اجرا کند، این دوربین‌ها مشمول تعهدات برجام هستند، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم اعلام کرده تا زمانی که تعهدات طرف مقابل اجرا نشود و برجام بازنگردد دوربین‌های فرا پادمانی را روشن نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: خاموش بودن دوربین‌های فراپادمانی به این معنا نیست که آژانس به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای نظارت ندارد، بلکه نظارت‌های آژانس محدود در چارچوب ترکیبات اجرایی NPT که با ایران امضا شده است و در چارچوب آن ایران متعهد به اجرا است که اجرا هم می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اما در چارچوب دوربین‌های فرا پادمانی و محدودیت‌هایی که ایران در برجام پذیرفته بود، عملاً تا زمانی که برجام برنگردد دیگر ایران خود را متعهد به اجرا نمی‌داند.

برجام منافع ایران از بعد امنیتی را تأمین می‌کرد

وی درخصوص سرانجام برجام گفت: افرادی که می‌گویند برجام شکست خورده همان‌هایی هستند که می‌گفتند برجام مرده به دنیا آمده است و به دلایل مختلف مخالف شدید برجام بودند.

بهشتی‌پور خاطر نشان کرد: معتقدم برجام چارچوبی بود که منافع ایران را از بُعد امنیتی و سیاسی تأمین می‌کرد اما به لحاظ اقتصادی نتوانست وعده‌هایی که رئیس جمهور قبلی داده بود را محقق کند اما این به این معنا نیست که کل برجام بی‌فایده بوده است.

وی اضافه کرد: ایران انتظار داشت که به اهداف اقتصادی برجام دست پیدا کند تا در این راستا تحریم‌ها پایان یابد اما این مهم محقق نشد، از این جهت ایران اکنون چانه‌زنی سیاسی می‌کند که آمریکا بپذیرد ایران از اثرات اقتصادی برجام بهره‌مند شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نمی‌شود که ایران به برجام بازگردد بدون اینکه منافع حاصل از برجام در بخش اقتصادی را داشته باشد. در هر صورت هم ایران و هم آمریکا چانه‌زنی سیاسی می‌کنند که حداقل امتیاز را بدهند و حداکثر امتیاز را دریافت کنند. اما متأسفانه این موضوع امروز به یک بن‌بستی رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی آمریکا نیاز دارد که نفت و گاز ایران به بازارهای بین‌المللی برگردد و حداقل در زمستان آینده قیمت نفت افزایش پیدا نکند.

بهشتی‌پور ادامه داد: درست است که ایران با روسیه، چین و ترکیه توافق کرده و معطل نتیجه برجام نیست اما باید واقع‌بینانه در نظر داشته باشیم مادامی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه داشته باشد عملاً نمی‌توانیم از شرایط عادی صادرات و واردات بهره‌مند شویم و مشکلات همچنان ادامه پیدا خواهد کرد بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا شرایط از وضعیت کنونی بدتر نشود.

وی گفت: ایران و آمریکا محکم مواضع خود را حفظ کردند و به دنبال این هستند که طرف مقابل را به تجدیدنظر وادار کنند.

کد خبر 591054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.