از حق کاندیداها در چارچوب قانون صیانت خواهم کرد

یکی از حقوق‌دانان معرفی شده از سوی قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی گفت: محدودیت‌های نمایندگان را می‌دانم و از حق نمایندگان و سایر نامزد های انتخابات در چارچوب قانون صیانت خواهم کرد.

به گزارش ایمنا، در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه _چهارم مردادماه_ مجلس شورای اسلامی خیرالله پروین به عنوان اولین حقوق‌دان معرفی شده از سوی قوه قضائیه اظهار کرد: مجلس یازدهم با عملکردی که داشته ثابت کرده است که انقلابی است.

وی در تشریح سوابق کاری خود افزود: من در ایام جوانی در عرصه دفاع مقدس حضور یافتم، ۹ سال در اسارت زندان‌های مخوف رژیم بعث بودم که در این بازه زمانی وظیفه خود را روشنگری دینی و سیاسی زندانیان دانستم. پس از جنگ تحمیلی خدمت خود را در عرصه علمی ادامه دادم و این عرصه را به عنوان خط مقدم نبرد با دشمنان ایران می‌دانم و تلاش خود را صرف تحصیل و تدریس در دانشگاه تهران در رشته دکترای حقوق اساسی کردم.

پروین گفت: در این عرصه شاگردان زیادی را آموزش دادم و کتاب‌های فراوانی را در مورد مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، حقوق و حاکمیت به رشته تحریر درآوردم و این عرصه مهم را خط مقدم توسعه کشور می‌دانم.

وی تصریح کرد: اکنون که از طرف قوه قضائیه به عنوان حقوق‌دان شورای نگهبان انتخاب شده‌ام انجام این مهم را ادامه رسالت خود در جبهه‌ها می‌دانم و با همان دغدغه پشتکار و تلاش خواهم کرد.

پروین در خصوص رسالت شورای نگهبان گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان نوع حکومت و حکمران انتخاب شده است؛ در چنین نظامی نقش شورای نگهبان و شیوه ارتباط آن با سایر دستگاه‌ها از جمله مجلس شورای اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است اما مهم‌ترین وظایف اعضای شورای نگهبان در بررسی مصوبات تقنینی، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات است.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین صلاحیت‌های شورای نگهبان نظارت بر انتخابات است. اصل ۹۲ قانون اساسی با توجه به جایگاه مستقل شورای نگهبان رسالتی مهم را در صلاحیت این نهاد قرار داده است، انتخابات از مهم‌ترین ابزارهای بازتولید مقبولیت نظام محسوب می‌شود بر این اساس نهاد ناظر بر انتخابات باید همه تلاش و توان خود را برای حفاظت از این حقوق اساسی ملت به کار گیرد، اگرچه نظارت با شورای نگهبان است اما نقش این شورا در چند حوزه برجسته و ابتدا بررسی صلاحیت‌ها است.

پروین در تشریح این موضوع گفت: یکی از مراحل مهم انتخابات که بر حق انتخابات مردم تأثیرگذار است، بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری است. به یقین عملکرد قانون‌مند شورای نگهبان می‌تواند ضمن آماده کردن زمینه حضور نامزدها، انتخاباتی پرشور را فراهم کند. در این راستا بررسی اسناد و مدارک متقن و توجه نکردن به هرگونه گزارش بی‌مبنا می‌تواند به ورود افراد سالم کمک کند. منش من تلاش در این راستا است که هیچ حقی از هیچ فردی ضایع نشود تا افراد سالم در معرض انتخاب افکار عمومی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: بررسی و نظارت بر فرآیند انتخابات از وظایف مهم شورای نگهبان است، بررسی صلاحیت نامزدها بدون تضمین شرایط برگزاری انتخابات سالم میسر نخواهد بود، این مهم ضرورت نظارت شورای نگهبان بر کل فرایند انتخابات را بیش از بیش روشن می‌کند که باید در شرایط آرام و به دور از هرگونه حواشی انجام شود، مطمئناً ضابطه‌مند کردن و شفاف کردن این امر علاوه بر تضمین حداکثری سلامت انتخابات، اقبال عمومی مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از نمایندگان خاطرنشان کرد: من در طول عمر خود بالاخص بعد از ایام اسارت همیشه دنبال انجام تکلیف بوده‌ام و هیچ‌وقت به دنبال تصاحب پست و جایگاهی در کشور نرفتم، با ابعاد قانونگذاری آشنا هستم و محدودیت‌های نمایندگان را می‌دانم و سال‌های سال، قانونگذاری را تدریس کردم و از حق شما و سایر کاندیداها در چارچوب قانون، صیانت خواهم کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 591014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.