استفاده دشمن از خواص برای تغییر فرهنگ جامعه

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور گفت: دشمن برای تغییر فرهنگ یک جامعه در بخشی از جنگ نرم به سراغ خواص جامعه همچون دانشگاهیان و سیاسیون می‌رود، چرا که خواص می‌توانند الگوی جامعه باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیژن شمس امروز_ دوشنبه سوم مردادماه_ در دومین دوره تخصصی جهاد تبیین بسیج اساتید استان اصفهان، اظهار کرد: جنگ نرم تغییر ماهیت برخورد و تقابل فرهنگی در عرصه‌های مختلف است و به طور کلی تغییر باورهای اعتقادی و ترجیح هر انسان به عنوان جنگ نرم شناخته می‌شود، یعنی بدون اینکه رویارویی مستقیمی در کار باشد، باورها، اعتقادات و ترجیح‌ها، فرهنگ یک جامعه که منجر به تغییر سبک زندگی، سیاسی و اقتصادی در یک جامعه می‌شود، به معنای جنگ نرم است.

وی ادامه داد: جنگ نرم همچون جنگ‌های سخت و نیمه‌سخت دارای ابزاری است که ابزار جنگ نرم رسانه است، از این رو بعد از جنگ جهانی دوم، اولین جلسه در پنتاگون و سپس در دانشگاه هاروارد آمریکا برگزار شد و اساتید جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم سیاسی و اساتید مختلف حوزه رسانه دورهم جمع شدند و طراحی جدیدی برای اثرگذاری روی جامعه جهانی به‌ویژه کشورهای هدف برنامه‌ریزی کردند.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور تصریح کرد: پس از جنگ جهانی دوم، احساس تنفری نسبت به کشور آمریکا با توجه به فجایعی که در هیروشیما، ناکازاکی یا کشورهای دیگر ایجاد کرده بود، ایجاد شد، در حدی که ژاپنی‌ها حاضر بودند دمپایی‌های چوبی خود را بپوشند، اما کفش آمریکایی به پا نکنند.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها و گروه‌های نظامی در آمریکا به این فکر افتادند که تنفر بخشی از مردم جهان از آمریکا را چگونه جبران کنند و این تنفر تبدیل به حب و دوست داشتن شود، اضافه کرد: از آنجایی که زبان روان‌شناسی می‌تواند از طریق رسانه الگوهای شکل گرفته در ذهن افراد را تغییر دهد و سپس الگوی جدیدی از طریق رسانه جایگزین کند؛ یکی از آن ابزارها سیستم گسترده هالیوود بود که از طریق تولید فیلم‌ها با مضامین متفاوت تغییر ارزش‌گذاری را در طول ۸۰ سال پیش به وجود آورد.

شمس با تاکید بر اینکه یکی از آن پازل‌ها، ابر رسانه‌های بزرگی بود که به دست شرکت‌های تولید محتوا شکل گرفت و در شکل‌های ابزاری دیگر ابزار مکتوب نیز تأثیرگذار بود، گفت: از سال ۱۹۸۰ تا قبل از سال ۲۰۰۰ به اندیشمندان مختلفی در دنیا که به نقطه اوج شهرت علمی و جذب مخاطب رسیده بودند به صورت فرمایشی دستور داده شد کتاب‌هایی مانند پایان تاریخ، پایان فضیلت و پایان ایدئولوژی را بنویسند و این بدان معنا است که در جنگ نرم آنچه ایدئولوژی در گذشته جهان وجود داشته باید تا قبل از ۲۰۰۰ به پایان برسد؛ همچنین تصمیم گرفتند ارزش‌های انسانی که در طول تاریخ انسانیت با آن زندگی می‌کرده‌اند را کنار بگذارند و ارزش‌های جدیدی جایگزین کنند، به همین دلیل کتاب پایان فضیلت نوشته شد و این پایان‌ها صورت گرفت تا از سال ۲۰۰۰ به بعد رویکرد جدیدی به جهان صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در کتاب پایان تمدن آمده است، آنچه در گذشته بشر از لحاظ علمی، تکنولوژی، ارزش‌های انسانی و ایدئولوژی‌ها تجربه کرده است، جوابگوی نیاز بشر امروزی نیست، گفت: بشر امروزی باید نیاز خود را در لیبرال دموکراسی پیدا کند و این فرهنگ لیبرال دموکراسی است که می‌تواند به همه نیازهای بشر پاسخ دهد.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور اظهار کرد: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکایی‌ها اعلام کردند که ابر قدرت هستند و سبک زندگی، ایدئولوژی، اقتصاد و سیاست آن‌ها می‌تواند برای جهان الگو باشد و این الگوسازی باید از طریق رسانه مکتوب و غیر مکتوب به‌ویژه رسانه‌های تصویری بسط و گسترش یابد که تا اندازه زیادی این اتفاق افتاد.

شمس گفت: «فرید زکریا» تحلیل‌گر سیاسی آمریکایی می‌گوید: «آمریکایی‌ها توجه به یک ایدئولوژی قابل لمس دیرینه نداشتند و قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ایدئولوژی اسلامی توسط ایرانی‌ها به عرصه جهانی شکل گرفت و در اصل اسلام خفته بعد از ۱۴۰۰ سال مجدد توسط حضرت امام (ره) احیا شد.»

آمریکا سعی کرد از طریق تهاجم فرهنگی انقلاب اسلامی را از بین ببرد

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها ابتدا تصور می‌کردند که انقلاب اسلامی با جنگ سه روزه صدام و سپس فشار اقتصادی، تحریم و تهاجم فرهنگی نمی‌تواند دوام بیاورد، از این رو تلاش خود را در همه عرصه‌ها انجام دادند تا بتوانند انقلاب اسلامی و اسلام ناب و ایدئولوژی جهانی را از بین ببرند.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور اظهار کرد: رسانه به آمریکا کمک کرد تا بتواند ایدئولوژی و تمدن خود را جایگزین کند و توانست چهره دیگری از آمریکا برای حقوق بشر بسازد؛ رسانه این توانایی را داشت که بتواند اقتصاد دیگری به غیر از اقتصاد زیرپوستی و اقتصاد پر از فساد را نشان جهانیان دهد.

وی گفت: ژاپن که زمانی ۳۰۰ هزار در زمان جنگ جهانی دوم کشته داده بود، در حال حاضر هم‌پیمان با آمریکایی‌ها است و احساس می‌کند اگر پیمان‌نامه نظامی با آمریکا نبندد، توان زیستن ندارد، لذا احساس نیاز به این ابر قدرتی به نام آمریکا دارد.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند آمریکا بهشت روی زمین است

شمس اظهار کرد: این تغییر موضع که ژاپنی‌ها زمانی سامورایی بودند و در مقابل امپراتور ظالم خود از آن روستایی دفاع می‌کردند، امروزه تغییر کرده است و این تغییر حاصل جنگ نرم و تغییر باورها است؛ در حال حاضر می‌بینیم بسیاری از افراد چه در ایران و چه غیر از ایران تصور می‌کنند آمریکا یک مدینه فاضله و بهشتی بر روی زمین است، حتی در این راستا فیلمی با این مضمون ساخته شد که تا زمانی که تمام جهانیان شناسنامه آمریکایی نداشته باشند و وارد فضای آمریکایی نشوند، آن افراد شناسنامه و هویت اصلی ندارند.

وی خاطر نشان کرد: این جنگ نرم آرام آرام در کشور ایران هم بعد از هشت سال دفاع مقدس در قالب شبیخون فرهنگی از طریق رسانه‌ها و جنگ ادراکی صورت گرفت و جنگ ادراکی بر روی برخی از مسئولان که از جنگ نرم درک صحیحی نداشتند، صورت گرفت. این در حالی است که به مرور زمان نشان داد آمریکایی‌ها به دنبال اهداف پنهان و آشکار خود در جنگ نرم و به دنبال تغییر فرهنگ هستند.

دشمن با اشکال مختلف به دنبال تغییر فرهنگ است

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور با بیان اینکه جنگ نرم بیشتر با فرهنگ ما رویارویی دارد، افزود: در کنفرانس ۱۹۸۴ که توسط دانشکده تاریخ تل آویو برگزار شد ۳۰۰ اندیشمند اسلام شناس را در اسرائیل جمع می‌کنند و بیش از ۳۰ مقاله در مقابل اسلام را تهیه می‌کنند و نتیجه آن‌ها این بود که تا زمانی که فرهنگ شهادت در بین مسلمان شیعه ایرانی وجود دارد جایی برای تنفس رژیم صهیونیستی در جهان نیست.

وی ادامه داد: یعنی جنگ کاملاً فرهنگی است و این جنگ فرهنگی منجر به جنگ اقتصادی هم می‌شود، وقتی فرهنگ جامعه تغییر کند تفکر و اندیشه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حکومت داری هم تغییر می‌کند. از این رو دشمن به شکل‌های مختلف به دنبال تغییر فرهنگ و باورها است.

شمس گفت: جنگ نرم پازل‌های مختلفی داشته و در نقطه‌ای به اوج می‌رسد، همچون فتنه ۸۸ که گونه‌ای از جنگ نرم است که به صورت جنگ مخملی شکل گرفت؛ پیش‌تر در تاجیکستان، گرجستان و اوکراین از این قبیل اتفاقات رخ داد، تئوریسین این مدل کتابی در خصوص «از امپراتوری تا دموکراسی» می‌نویسد که ۱۹۸ راهکار برای براندازی کشورهایی که مخالف تمدن آمریکایی هستند نوشته شده است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۷۰ راهکار ارائه شده در کتاب «از امپراتوری تا دموکراسی» در فتنه ۸۸ اجرا شد و افراد به دنبال استحاله فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستند.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور ادامه داد: جنگ نرم زمانی شکل می‌گیرد که عوامل داخلی آن کشور هم دخیل باشند، عوامل دشمن و غرب‌گراها و افرادی که از انقلاب خسته شده بودند و در جریان انقلاب در کنار امام (ره) بودند، اما عزم و اراده راسخ برای افکار امام (ره) نداشتند و بعد از رحلت ایشان اندیشه‌های لیبرالی نهفته خود را برملا کردند، زمینه تفکر غرب‌گرایی را به وجود آوردند و بستر جنگ نرم فراهم شد.

برای تغییر فرهنگ جامعه در جنگ نرم به سراغ خواص می‌روند

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور با بیان اینکه بخشی از جنگ نرم خواص جامعه هستند، زیرا خواص می‌توانند الگوی جامعه باشند، گفت: وقتی در جنگ نرم بخواهند فرهنگ یک جامعه را تغییر دهند، سراغ خواص جامعه به ویژه خواص سیاسی و دانشگاهی می‌روند که به لحاظ شخصیتی و سبک زندگی تأثیرگذار بر روی جامعه هستند و اگر جنگ نرم بر روی اساتید دانشگاه اثر بگذارد نسل‌های آینده دچار معضل می‌شود.

وی با اشاره به راهکار مقابله با جنگ نرم، ادامه داد: در این جنگ ابتدا باید صحنه جنگ و سپس ابزار جنگ را به خوبی بشناسیم و به این ابزار اعتماد نکنیم.

شمس با بیان اینکه در حال حاضر شبکه‌های معاند و ماهواره‌ای از طریق رسانه، فضای مجازی، فیلم‌ها و سریال‌ها تغییر فرهنگ را آغاز کرده‌اند، افزود: در مقاله تدا اسکاچپول استاد دانشگاه هاروارد مطرح شده است که یکی از عناصر موفقیت حکومت جمهوری اسلامی پیوستگی آن به نظام الهی است.

تمدن اسلامی ایرانیان می‌تواند جنگ را ناکارآمد کند

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور اظهار کرد: گرایش عمیق ۱۴۰۰ ساله و تمدن اسلامی که در ایرانیان وجود دارد، باعث می‌شود جنگ نرم دشمنان ناکارآمد شود، در عین حال عنوان می‌کنند بعد از ۴۰ سال توفیقی در این راستا پیدا نکردند، چرا که از حدود هشت سال پیش رویکرد جنگ را تغییر دادند.

شمس با بیان اینکه رویکرد جدید آمریکا بر اساس جنگ ترکیبی شکل گرفته است، ادامه داد: جنگ ترکیبی استفاده چندجانبه از موضوعات مختلفی همچون رسانه، اقتصاد، دیپلماسی، تحریم‌های شکننده و چندبعدی عمل کردن به صورت همزمان است؛ یعنی در طول دو دهه ۱۶۶ شبکه ماهواره‌ای مختلف و شبکه‌های شیعه نما، جنگ نیابتی داعش و تحریم‌های همه‌جانبه بخشی از جنگ نرم بوده است.

وی افزود: در دیپلماسی فضا را به سمتی بردند که کشور را هشت سال معطل کردند و با وعده دادن کشور از رشد و توسعه اقتصادی معطل بماند؛ در کنار این اقدامات استفاده ابزاری از خواص مانند سلبریتی‌ها کردند تا حرف دشمن را به جامعه القا کنند و این در حالی است که باز هم دشمن به نتیجه مطلوب خود نرسید.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور با بیان اینکه رویکرد جدی آمریکا رویکرد جنگ شناختی است، افزود: کسی دچار جنگ شناختی می‌شود که قبلاً اسیر جنگ نرم شده باشد و بی‌اعتمادی صددرصد به رسانه داخلی داشته باشد، همچنین باورها به اسلام، انقلاب، روحانیت و ظهور حضرت حجت سست شده و تغییر کرده باشد.

شمس با اشاره به آثار جنگ شناختی، اضافه کرد: در جنگ شناختی در ۱۰ روز گذشته شاهد بودیم که برخی از بانوان محجبه که حجاب دارند، بر ضد حجاب سخنرانی کردند، همچنین خانمی که مدل حجاب است، در حال تغییر سبک است و دچار جنگ شناختی شده است.

کد خبر 590875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.