فوتبال ایران ورشکسته است/باوجود مدیران غیرفوتبالی خبری از فوتبال مدرن نخواهد بود!

«فوتبال ایران نتیجه‌گرا است؛ ضمن اینکه باشگاه‌ها خارجی‌پسند هستند و هزینه‌های سرسام‌آوری می‌کنند که با دخل‌وخرجشان جور درنمی‌آید؛ نمی‌دانم از کجا این‌همه پول می‌آورند! میلیاردها به بازیکنانی بدون بازی ملی می‌دهند و درنهایت به ورشکستگی می‌رسند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، درحالی‌که کمتر از ۲۰ روز تا آغاز فصل بیست‌ودوم لیگ‌برتر فوتبال ایران فاصله داریم، در گفت‌وگویی اختصاصی با «امید نمازی» سرمربی اسبق تیم فوتبال ذوب‌آهن و مربی وقت تیم‌ملی فوتبال ایران و درحال‌حاضر مربی شاغل در فوتبال آمریکا، وضعیت فوتبال ایران و شانس‌های قهرمانی لیگ‌برتر را بررسی کردیم.

در ادامه می‌توانید گفت‌وگوی ایمنا با امید نمازی را بخوانید:

برای بحث درخصوص باشگاه‌های با بیشترین شانس قهرمانی از سپاهان شروع کنیم؛ درباره این تیم بگویید

ابتدا می‌خواهم راجع‌به محرم نویدکیا سرمربی دو فصل گذشته سپاهان صحبت کنم؛ او به‌قول اروپایی‌ها، یک پیوریست است، بدین معنی که می‌خواهد فوتبال را به نحو احسنت، به‌سبک تماشاگرپسند و به‌طور مدرن و زیبا به اجرا دربیاورد. متأسفانه در فوتبال ایران این روش جواب نمی‌دهد؛ همان‌طورکه من نیز سعی کردم در ذوب‌آهن، همین راه را پیش بگیرم، اما اگر ابزارش را در اختیار نداشته باشید، اگرچه در مالکیت‌توپ، خلق‌موقعیت و دقت‌پاس آمار خوبی نشان می‌دهید اما نمی‌توانید از فوتبال مدرن نتیجه بگیرید.

فوتبال ایران به‌خاطر ورود افراد سیاسی و مدیرانی که شاید خیلی فوتبالی نباشند، فشار زیادی روی مربیان می‌آورد و این باعث می‌شود اکثر مواقع مربیان دنبال فوتبال‌ناب نباشند و به‌دنبال نتیجه بروند. محرم نویدکیا نیز در این موضوع نتوانست موفق باشد، اما این کاملاً منطقی بود، چرا که در فوتبال ایران باید فقط به‌دنبال بازی نتیجه‌گرا باشید.

در رابطه با کادرفنی خارجی جذاب جدید سپاهان صحبت کنید

آوردن یک سرمربی اروپایی در سطح خوزه مورایس کار کمی نیست؛ باید دید این مربی جدید چه سبکی را در سپاهان اجرا خواهد کرد. به‌هرحال او رزومه خوبی دارد و با مربیان بزرگی کار کرده است، باید بیشتر امید سپاهان به کادر فنی‌اش باشد که بتوانند کارایی مناسب را از بازیکنان بگیرد و به نتایجی که دلخواهشان است برسند. از لحاظ بازیکن نیز باوجود اینکه یکی‌دو بازیکن خوب را از دست داده‌اند توانستند جانشینان مناسبی جذب کنند.

سپاهان با جذب بازیکنان جدید و کادرفنی اروپایی می‌تواند پس از چندین‌سال به مقام قهرمانی لیگ‌برتر دست پیدا کند؟

بضاعت سپاهان مانند سال گذشته است و شانس اول قهرمانی همچنان سرخابی‌ها هستند، اگر مورایس بتواند انسجام و اتحاد خوبی به تیمش تزریق کند می‌توانند برای قهرمانی بجنگند. سپاهان را پشت‌سر سرخابی‌ها می‌بینم، همین‌که بتوانند در رده سوم قرار بگیرند باز هم عملکرد مثبتی انجام داده‌اند. در کل سپاهان یکی از شانس‌های قهرمانی است و مانند تمام سال‌ها مدعی خواهد بود؛ حداقل برای کسب سهمیه شانس بسیار بالایی دارند. حس قهرمانی را نسبت به سپاهان ندارم، چراکه باوجود در اختیار داشتن بازیکنان باکیفیت، بازیکنانی که نتیجه را در لحظه تغییر دهند در این تیم نیست.

فوتبال ایران ورشکسته است/باوجود مدیران غیرفوتبالی، خبری از نمایش مدرن نخواهد بود!

سبکی که در لیگ‌برتر ایران برای رسیدن به قهرمانی جواب‌گو است به‌نظر شما چیست؟

سال گذشته استقلال قهرمان شد چون سخت گل می‌خورد، فرهاد مجیدی و کادرش سیستمی را اجرا کردند و درحالی‌که فوتبال چندان زیبایی به‌نمایش نمی‌گذاشتند اما کم گل دریافت می‌کردند. هر تیمی برای موفقیت در درجه‌اول باید ساختار دفاعی محکمی داشته باشد. همچنین باید در خط تهاجمی بازیکنانی در تیم‌ها وجود داشته باشند که ورق را به‌سود تیمشان برگردانند. همانطور که یامگا یا حتی رمضانی و مطهری گل‌های سرنوشت‌سازی برای استقلال به‌ثمر رساندند و حسین‌زاده در اواخر لیگ عملکرد بسیار تأثیرگذاری داشت؛ اما بازیکنان این‌چنینی را در تیم سپاهان نمی‌بینم به‌همین دلیل شانس قهرمانی کمتری برای آنان قائل هستم. مسلماً هرچه کیفیت بازیکنان بیشتر باشد، کیفیت تیم‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و بدین ترتیب شانس قهرمانی‌شان هم بالا می‌رود.

هزینه‌هایی که در این سال‌ها خصوصاً این فصل برای جذب بازیکنان می‌شود سرسام‌آور است؛ آیا این اقدام منطقی به‌شمار می‌رود؟

پرداخت هزینه‌های میلیون‌دلاری برای جذب بازیکنان خارجی که در رسانه‌ها به آن اشاره می‌شود به‌هیچ عنوان معقول نیست. با تمام احترامی که برای بازیکنان شاغل در لیگ ایران دارم، باید هزینه‌ها در یک حد استانداردی باشد؛ چراکه فوتبال ایران درآمدزایی ندارد. از لحاظ درآمد واقعاً فوتبال ایران عقب است، هم از سمت اسپانسرها و حق‌پخشی که اصلاً وجود ندارد. چگونه می‌شود پول‌های هنگفتی خرج کرد!

فوتبال ایران ورشکسته است، هر فصل بازیکنان داخلی و خارجی از باشگاه‌ها شکایت می‌کنند و خیلی‌هایشان سال‌هاست که حقوقشان را از تیم‌ها دریافت نکرده‌اند. دلیلش نیز همین معضلاتی است که وجود دارد.

درآمدها در فوتبال ایران به‌حد عجیبی پایین است؛ اما قراردادها با مبالغ چشم‌گیر بسته می‌شود؛ نظرتان درباره افزایش ارقام قراردادها چیست؟

تیم‌ها از کجا می‌خواهند چندین هزار دلار برای بازیکنان خارجی در نقل‌وانتقالات خرج کنند، با حساب سرانگشتی می‌شود نتیجه گرفت دخل‌وخرج باشگاه‌های ایرانی به‌هم نمی‌خورد. باید مدیران حواسشان به هزینه‌هایی که می‌کنند باشد پول‌هایی که در نقل‌وانتقالات خرج می‌کنند یک برابری با سودی که خواهند کرد داشته باشد و در آینده از پس هزینه‌ها بربیایند و بدهی بار نیاید.

باشگاه‌ها هزینه‌های گزاف می‌کنند و برایشان مهم نیست، اما سوال این‌جاست آن پول را از کجا می‌خواهند بیاورند؟ اگر واقعاً بودجه بالایی دارند اشکالی ندارد، اما فکر نمی‌کنم در فوتبال ایران بودجه زیادی برای جذب بازیکنان با هزینه‌های بالا وجود داشته باشد. حتی در برخی لیگ‌های تراز دوم اروپایی مانند هلند و بلژیک برای یک بازیکن باکیفیت یک‌ونیم میلیون دلار نهایتاً هزینه می‌کنند اما چگونه می‌شود در لیگ ایران قراردادهای میلیون‌دلاری بسته شود عجیب است.

فوتبال ایران ورشکسته است/باوجود مدیران غیرفوتبالی، خبری از نمایش مدرن نخواهد بود!

آیا نباید سقف قرارداد معینی مشخص شود یا نظارت دقیقی روی بسته‌شدن قراردادها باشد تا شاهد جابه‌جا شدن میلیاردها پول برای هر بازیکن نباشیم؟ چرا بازیکنان ارقام میلیاردی سنگین از باشگاه‌ها طلب می‌کنند؟

باشگاه‌های ایرانی واقعاً زیاد از حد ریخت‌وپاش می‌کنند؛ یک مدیر می‌آید و پول‌های هنگفتی به بازیکنی می‌دهد که حتی یک بازی ملی نیز در کارنامه‌اش نیست. آیا واقعاً قراردادهایی ۲۰ میلیاردی و بالاتر پولی است که باید برای بازیکنان ایرانی خرج کنیم؟ لیگ ایران با این مخارج سازگاری ندارد و باید یک سقفی برای قراردادها تعیین شود، بازیکنان حق‌شان است قراردادهای مالی خوبی ببندند اما باشگاه‌ها نیز باید مراقب ریخت‌وپاش‌هایی باشند که در آینده ورشکستگی‌شان را شاهد نباشیم.
این مشکلی است که در ایران هرسال با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، اگر بازیکنان قراردادی می‌بندند حق‌شان است تا آخر پولشان را دریافت کنند اما اگر نصف مبلغ قراردادشان را هم بگیرند باید کلاه‌شان را به هوا بیندازند.

درخصوص استقلال، قهرمان مقتدر فصل گذشته بگویید؛ با این تغییرات خصوصاً در کادرفنی می‌توانند از قهرمانی‌شان دفاع کنند؟

کار استقلال برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش سخت است، تیمی که در طول سال هیچ باختی را متحمل نمی‌شود برای تکرار قهرمانی مسیر دشواری پیش‌رو دارد. زمانی‌که قهرمان می‌شوید با اینکه نام بزرگی مانند استقلال را یدک می‌کشید تمامی حریفان با حواس جمع‌تری مقابلت می‌ایستدند و بازی را جدی‌تر می‌گیرند.

آیا ساپینتو می‌تواند با استقلال نتایج فوق‌العاده سال گذشته را تکرار کند؟ نظرتان درباره این مربی پرتغالی چیست؟

شناخت زیادی از ساپینتو ندارم و قبل از اینکه به‌عنوان سرمربی جدید استقلال معرفی شود اصلاً او را نمی‌شناختم و اسمش را هم نشنیده بودم. در باشگاه‌های زیادی فعالیت کرده اما خیلی موفق نبوده است.

در مجموع حضور مربیان خارجی در لیگ‌برتر فوتبال ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه فوتبال ایران همیشه خارجی‌پسند بوده و علاقه‌مند به مربیان خارجی هستیم و اهمیت زیادی به آنان می‌دهیم، اما می‌بینیم فرهاد مجیدی یا یحیی گل‌محمدی به‌عنوان مربیان بومی و وطنی می‌توانند به قهرمانی در لیگ‌برتر برسند و عملکرد موفقی از خود برجای بگذارند.

مشکل اینجاست که مربیان ما باوجود استعداد بالایی که در خود دارند فرصتی برای کسب آموزش فوتبال به‌روز دنیا و حضور در کلاس‌های مربیگری بین‌المللی ندارند. موضوعی که واقعاً تأسف‌بار است و به‌همین دلیل ما همیشه به‌دنبال مربیان خارجی هستیم. مربیان ایرانی خیلی باهوش هستند فقط باید دوره‌های آموزشی استاندارد بین‌المللی را ببیند که از هر لحاظ آماده فعالیت باشند.

دیگر نماینده پایتخت، یعنی پرسپولیس، تا اینجا توانسته تیم خوبی برای فصل جدید ببندد؟

پرسپولیس در جذب بازیکنان در شروع نقل‌وانتقالات خیلی‌خوب عمل کردند و تیم خوبی را برای فصل جدید بسته‌اند. پرسپولیس در خط‌دفاعی، پورعلی‌گنجی و گولسیانی را به‌خدمت گرفت، این دو بازیکن ستون‌های بزرگی در مرکز خط‌دفاعی پرسپولیس خواهند بود و بازیکنان دیگری که جذب کردند می‌توانند به این تیم در خط‌تهاجمی کمک کنند. شاکله پرسپولیس تقریباً حفظ شده است.

با توجه به نیاز پرسپولیس به مهاجم جدید و ازآنجاکه هنوز در خرید مهاجم به نتیجه نرسیده‌اند؛ در صورت تداوم این روند تا آغاز فصل آیا دچار مشکل نخواهند شد؟

قرمزها در پست هجومی کمبود دارد اما با اضافه‌شدن صادقی و بازیکنانی که دارند تا جایی که با مصدومیت روبه‌رو نشوند باز هم قدرتمند خواهند بود؛ پرسپولیس در چند سال اخیر بازی‌هایش را به‌صورت اقتصادی پیروز می‌شد، این به‌خاطر عملکرد بهتر در خط‌دفاعی است که می‌تواند در لیگ ایران تیم‌ها را به قهرمانی برساند. پرسپولیس مجدداً این راه را انتخاب کرده و احتمال موفقیت‌شان زیاد است.

در انتقال رضائیان به سپاهان و اسماعیلی‌فر به پرسپولیس کدام تیم سود کرد؟

دانیال اسماعیلی‌فر می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به رامین رضائیان داشته باشد. در انتقال رضائیان به سپاهان و اسماعیلی‌فر به پرسپولیس، سرخ‌پوشان بیشتر سود کردند؛ چراکه اسماعیلی‌فر انگیزه‌های بیشتری نسبت به رضائیان دارد و هنوز رو به رشد است، رضائیان هنوز می‌تواند تأثیرگذار باشد اما دوران اوج خود را پشت‌سر گذاشته، با این وجود او نیز می‌تواند به سپاهان کمک زیادی در لیگ کند؛ اما در کل پرسپولیس در این جابه‌جایی سود کرد.

فوتبال ایران ورشکسته است/باوجود مدیران غیرفوتبالی، خبری از نمایش مدرن نخواهد بود!

شانس کدام تیم را برای قهرمانی فصل بیست‌ودوم بیشتر می‌دانید؟

پرسپولیس شانس بیشتری برای قهرمانی دارد و می‌تواند حرف اول را در راه قهرمانی بزند؛ اما فوتبال در زمین بازنده و برنده‌اش را می‌شناسد. روی کاغذ ستاره‌ها هیچ‌گاه تبدیل به تیم قهرمان نمی‌شوند بلکه باید یک تیم منسجم باشد.

پاری‌سنت‌ژرمن میلیاردها دلار هزینه می‌کند، مسی، امباپه و نیمار را دارد اما در لیگ‌قهرمانان اروپا از رئال‌مادرید با هزینه‌های مصرفی کمتر شکست می‌خورد. تیم باید در زمین کارش را انجام بدهد.

صحبت پایانی؟

امیدوارم فصل جدید لیگ‌برتر، با نظم خوبی جلو برود، هرچه بتوانیم لیگ‌مان را به استانداردهای روز دنیا نزدیک‌تر کنیم، تیم ملی ما می‌تواند بازیکنان باکیفیت‌تری در اختیار داشته باشد و نتایج بهتری در جام‌جهانی کسب کند.

لیگ امسال حداقل شروعش خیلی مهم است چرا که وسط فصل، جام‌جهانی آغاز می‌شود و هرچه بازیکنانی که در لیگ خودمان توپ می‌زنند آماده‌تر باشند و لیگ باکیفیت بهتری پیش برود به‌سود تیم‌ملی خواهد بود.

کد خبر 590659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.