تشریح اقدامات مدیریت شهری اصفهان در حوزه اقتصادی تا لزوم تشکیل کارگروه مشترک

اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در نشست مشترک با شورای شهر یزد بر لزوم انتقال تجربیات بین دو کلانشهر تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در نشست شهردار و شورای اسلامی شهر اصفهان و یزد، اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه بانکی کشور مسئله‌ای تحت عنوان معاملات اعتباری اتفاق افتاده است که شهرداری اصفهان از موضوع برات کارت استفاده می‌کند، بر این اساس به پشتوانه ملکی شهرداری، به صورت سه ماه و شش ماهه با درصد سودی، بخشی از نقدینگی معاملات شهرداری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از برات کارت‌ها هزینه‌های عمرانی پروژه‌ها را کاهش می‌دهد، در کنار این مباحث، چند روش تأمین مالی جدید نیز در حال تمرین است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در بودجه امسال شهرداری اصفهان شش درصد وابستگی خود را به درآمدهای ساختمانی کاهش دادیم و در مقابل بخش درآمدی سرمایه‌گذاری از هفت درصد به ۱۵ درصد افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از پروژه‌های شهری که امکان اجرای آن به صورت مشارکتی وجود داشت مانند پروژه تئاتر شهر از سبد هزینه‌های شهرداری خارج و به بخش خصوصی واگذار شود.

صالحی ادامه داد: به منظور افزایش پروژه‌های مشارکتی صندوق پروژه تعریف شد تا پروژه‌هایی که جذابیت دارند در قالب این صندوق به سرمایه‌گذار معرفی شود.

وی با بیان اینکه برای تسویه به پیمانکاران خط اعتباری ایجاد شده است، اضافه کرد: در حال حاضر یک خط نقدینگی هزار میلیارد تومانی در شهرداری اصفهان تعریف شده که پیمانکاران هزینه‌های خود را از این طریق تأمین خواهند کرد، با این روش هزینه‌های قراردادی شهرداری کاهش می‌یابد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: امسال مدل‌های جدیدی را در بحث عوارض‌های کسب و پیشه خواهیم داشت، در این راستا تلاش خواهیم کرد عوارض نوسازی را در کنار سرمایه‌گذاری به صورت پله‌ای افزایش دهیم.

وی گفت: ایجاد صندوق پروژه، احیای مشارکت مدنی، برات کارت و خط اعتباری و استفاده از فاینانس خارجی شرکت مپنا، اهم اقداماتی است که مدیریت شهر اصفهان در زمینه اقتصادی انجام داده است.

تمرکز بر اصلاح فرآیندها

احمدرضا مصور، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: اختیارات شوراهای اسلامی در هر دوره‌ای به تناسب سیاست‌های دولت مرکزی، کم و زیاد می‌شود در حالی که این موضوع بر عملکردها تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: اصلاح بودجه شهرداری اصفهان بر اساس افزایش ۵۷ درصد حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ یک امر ناگزیر است.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در این کمیسیون بیشتر بر اصلاح فرآیندها تمرکز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در مجموع کارکرد کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر به شهرداری کمک می‌کند تا فضای کاری آن روشن‌تر و به شورای اسلامی شهر نیز کمک کرده تا بتواند سیاست‌گذاری‌های کلان خود را دنبال کند.

شهرداری اصفهان اقدامات خوبی در زمینه مدیریت انرژی انجام داده است

سیدامیر سامع، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: در شهرداری باید به سمت اقدامات پیشگیرانه برای کاهش هزینه‌ها حرکت کنیم، در این راستا یکی از راهکارها این است که میزان تقاضای کار را کاهش دهیم.

وی افزود: به عنوان مثال در زمینه جمع‌آوری زباله‌ها، طرح جمع‌آوری پسماند بر اساس روزهای زوج و فرد کردن هفته اجرایی و روز جمعه حذف شد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: توجه به انرژی و آب نیز در راستای کاهش هزینه‌ها بسیار حائز اهمیت است که در این زمینه باید به شدت برای نظام‌مند کردن آن اقدام کرد، البته شهرداری اصفهان اقدامات خوبی در زمینه مدیریت انرژی انجام داده است.

وی با اشاره به لزوم توجه به انرژی‌های تجدید پذیر خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان پروژه‌های مختلفی را برای منابع آب پایدار و تصفیه پساب در دستور کار دارد که اعتقاد داریم با مشارکت بخش خصوصی باید این مهم را پیش ببریم.

بسیاری از محلات اصفهان آسیب پذیر شده است

مجید نادرالاصلی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: مسائل مبتلا به شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی بسیار زیاد است، اما چنین به نظر می‌رسد که تا این لحظه از شورای عالی استان‌ها با ترکیبی که راه‌اندازی شده، خروجی مثبتی نمی‌بینیم.

وی با تاکید بر برقراری تعامل برای انتقال تجربیات بین دو کلانشهر ادامه داد: اصفهان همواره به عنوان یک استان برخوردار مطرح بوده، اما هیچگاه مناطق محروم و غیربرخوردار اصفهان به مسئولان نشان داده نمی‌شود، این در حالی است که امروزه حدود ۳۵ درصد جمعیت اصفهان مهاجر هستند که باعث بروز معضلات اجتماعی شده‌اند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امروزه بسیاری از محلات اصفهان آسیب پذیر شده است، لذا در اقدامی ابتکاری از سوی شهردار اصفهان، سیاست‌های مدیریت شهری بر محله محوری قرار داده شد.

وی گفت: اگر چه وضعیت اصفهان به لحاظ اقتصادی و صنعتی خوب است، اما با معضلات اجتماعی روبه‌رو هستیم و تلاش داریم این آسیب‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

نادرالاصلی افزود: اصفهان آلوده‌ترین شهر کشور است، به نحوی که آلودگی‌های صنایع بزرگ، نیروگاه‌ها و کارگاه‌های صنعتی مستقیم بر هوای اصفهان تأثیر گذاشته و باعث شده اصفهان مرکز بسیاری از بیماران خاص شود.

وی خشکی زاینده رود را دیگر چالش اصفهان دانست و ادامه داد: امروز در این جلسه، احساس مشترک بین مدیریت شهری یزد و اصفهان را دریافتیم، بنابراین باید کارگروه‌های مشترکی بین در این زمینه ایجاد شود.

وی با اشاره به موضوع فرونشست زمین به عنوان دیگر چالش اصفهان، تاکید کرد: دلیل اصلی فرونشست تهی شدن سفره‌های آب زیرزمینی است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی کرد.

کد خبر 590004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.