تورم در انگلیس رکورد زد/شاخص CPI به ۹.۴ درصد رسید

آمار رسمی نشان داد که در بحبوحه افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی، شاخص قیمت مصرف‌کننده بریتانیا (CPI) در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن، ۹.۴درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود در ۴۰ سال اخیر رسید.

به گزارش ایمنا، براساس گزارش اداره ملی آمار (ONS) به صورت ماهانه، شاخص قیمت مصرف‌کننده در کشور انگلیس طی ژوئن ۲۰۲۲ در مقایسه با افزایش ۰.۵ درصدی در ژوئن ۲۰۲۱ به میزان ۰.۸ درصد افزایش یافت.

گرانت فیتزنر، اقتصاددان ارشد اداره آمار گفت: افزایش تورم سالانه ناشی از افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی بود و این افزایش قیمت تنها اندکی با کاهش قیمت خودروهای دست دوم جبران شد.

افزایش سالانه حمل‌ونقل در ژوئن ۲۰۲۲ رقم ۱۵.۲ درصد و در ژوئن ۲۰۲۰ در اولین قرنطینه کووید منفی ۱.۵ درصد بود. در بخش حمل‌ونقل، قیمت سوخت در سال ۴۲.۳ درصد افزایش یافت.

طبق گزارش اداره آمار، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در سال منتهی به ژوئن ۲۰۲۲ به میزان ۹.۸ درصد افزایش یافته که بالاترین نرخ از مارس ۲۰۰۹ است.

بانک مرکزی انگلیس (BoE)، انتظار دارد که همراه با افزایش چشمگیر سقف قیمت انرژی، تورم در ماه اکتبر به بالای ۱۱ درصد افزایش یابد.

این بانک برای مقابله با تورم، نرخ بهره معیار خود را به ۱.۲۵ درصد افزایش داده که بالاترین سطح از سال ۲۰۰۹ است.

اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس به تازگی اظهار کرد که در تعهد ما به هدف تورم دو درصدی اما و اگرهایی وجود ندارد و افزایش ۵۰ واحد پایه ازجمله گزینه‌های انتخابی در دیدار بعدی این بانک در ماه آگوست خواهد بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 589852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.