نگرش راهبردی، کلید دست‌یابی به توسعه پایدار شهری است

یک کارشناس برنامه‌ریزی و آمایش شهری گفت: نگرش راهبردی در مدیریت پهنه‌های کلان‌شهرها، کلید دست‌یابی به توسعه پایدار شهری است.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر شهری تجلی فضای نظام‌های زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی حاکم بر آن است؛ آنچه که امروزه زیبایی و زشتی پیکره شهری را در کلان‌شهرها به نمایش گذاشته است، نشئت گرفته از سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقداماتی است که دست‌اندرکاران آگاهانه یا ناخودآگاه، خواهان آن بوده‌اند و به منصه ظهور رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری نیازمند توجه و نگاهی است که بتواند ساختار و کارکرد را در راستای فرم پایدار زیستی و توزیع عادلانه خدمات در ابعاد محله‌ای در کنار هم قرار دهد، به‌طوری که توجه به ارکان و جزئیات در محله‌ها و تأمین رضایت شهروندی بر اساس خواسته‌ها و نیازها در مقیاس محله‌ای سبب گسترش مؤلفه‌های اثربخش در ارائه زیست‌پذیری خواهد شد.

مشاور کمیسیون بهداشت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت گفت: محدوده‌های شهری و پیرامونی آن با توسعه فیزیکی، تخریب پهنه‌های سبز طبیعی و اراضی کشاورزی، وجود کاربری ناسازگار و کمبود فضای مناسب جهت پیاده‌روی مواجه است، لذا باید برای ارائه و اجرای سبک مناسبی از شهرسازی در مسیر برنامه‌ریزی شهری و کاربری زمین تلاش شود، زیرا زمین شهری کالایی گران‌بها است و نیازمند مدیریت خردمندانه زمین به‌ویژه در کلان‌شهرها هستیم.

وی با بیان اینکه کالبد شهر باید منعطف بر زیست انسانی و تجلی‌بخش احساسات و عواطف انسانی باشد تا اسیر پدیده ساختمان‌سازی و مسلط شدن ساختمان در کلان‌شهرها نباشیم، افزود: شبکه‌های دسترسی، مسیرهایی ارتباطی است که نیازمند توجه به زیرساخت‌های شهری، بهره‌گیری از الگوهای نوین آمایش شهری همچون الگوی شهر فشرده، رشد هوشمند و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در این عرصه است تا از سفرهای مازاد شهری جلوگیری شود.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: حرکت در مدیریت شهری باید به سوی شناسایی و تبیین نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدیدها در ساختار آمایش شهری و ایجاد توسعه پایدار شهری محله‌ای باشد و با بهره‌گیری از افزایش تراکم به صورت منطقی با رعایت تمام ملاحظات زیستی و استفاده از حمل‌ونقل عمومی به سمت فرم پایدار شهری گام برداریم.

وی تصریح کرد: بهره‌گیری از تکنیک‌های طراحی محیطی و توجه به اندازه، فرم، ابعاد، تناسبات در فضاهای عمومی سبب می‌شود که خلق فضاهای سرزنده و نشاط‌آور با توجه به رویکردهای معماری شهری و در نظر گرفتن نور و اقلیم برای دست‌یابی به آسایش شهروندی گسترش و از نظر کمی و کیفی افزایش یابد.

مطالبی ادامه داد: ارائه راهبردهایی برای تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها که در آرایی و چیدمان آمایش شهری و توسعه پایدار شهری مؤثر باشد، می‌تواند چارچوبی ارزنده برای توسعه پایدار محلات و رسیدن به الگوی پایدار شهری و کلان‌شهری باشد و آن را عینیت بخشد.

کد خبر 589634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.