آموزش از نظر زیرساخت‌های لازم حوزه سوددهی نیست/آموزش سالانه ۳۵هزار فراگیر در اصفهان

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان از آموزش سالانه آموزش سالانه ۳۲ تا ۳۵ هزار فراگیر در مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: سیاست گسترش مراکز از دستور کار خارج نشده است اما با توجه به اتفاقاتی که در جامعه رخ داده است، آموزش از نظر زیرساخت‌های لازم حوزه سوددهی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی ژیان‌پور پیش از ظهر امروز _بیست و نهم تیرماه_ در نشست خبری به مناسبت سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: به دلیل تقارن شانزدهم مردادماه که سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی است با دهه اول محرم، دفتر مرکزی تصمیم گرفت که از بیست‌وهشتم تیرماه تا چهارم مردادماه را هفته جهاد برای پاسداشت این مناسبت تعریف کند.

وی با اشاره به تأسیس سازمان جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۵۹ و به دلیل نیاز زمان و بار بر زمین مانده در جامعه، افزود: مسؤلیت این سازمان، کمک به شورای انقلاب فرهنگی در بازگشایی دانشگاه‌ها بود که ادامه فعالیت آنها مدتی با وقفه روبه‌رو شد و جهادهای دانشگاهی در دوران ۴۰ سال زیست خود تلاش کردند با روح زمانه هماهنگ باشند.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با اشاره به راه‌اندازی نهضت تألیف و ترجمه پس از بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: بخش انتشارات جهاد دانشگاهی ره‌آورد همین نهضت بود که در دوره‌های بعدی نیز به عنوان یکی از وظایف جهاد دانشگاهی به فعالیت خود ادامه داد، در دوران دفاع مقدس مسئولیت اعزام دانشجو به جبهه و تأمین محتواهای فرهنگی به جبهه را به عهده داشت و پس از تثبیت نظام در دهه هفتاد و هشتاد عمده مسؤلیت جهاد آموزشی و پژوهشی بود.

ژیان‌پور فعالیت کنونی جهاد دانشگاهی را نوعی عاملیت فرهنگی توصیف کرد و افزود: عاملیت به این معناست که باید ضمن اینکه بدانیم چه کاری انجام می‌دهیم، بر اساس تأثیر فعالیت‌ها بر محیط تصمیم بگیریم و به همین دلیل بسیاری از اقدامات را بدون چشم داشت مالی و درآمدزایی نوعی عاملیت فرهنگی انجام می‌شود.

وی پژوهش در جهاد را نوعی ایثار استراتژیک دانست و گفت: در بخش خصوصی و دولت، این جریان، هزینه ساز به شمار می‌رود در حالی که اصلاح بسیاری روندها از مسیرهای فرهنگی پژوهشی ممکن است اگر چه درآمدی به همراه ندارد اما عاملیت و تأثیرگذاری آن مهم است.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با اشاره به اهمیت توجه جامعه و رسانه‌ها به فقدان‌های موجود در اتمسفر زندگی کنونی تاکید کرد: نکته اینجاست که این فقدان‌ها تنها در فضای سیاسی، اقتصادی و سازمانی نیست بلکه در همه این زمینه‌ها با فقدان جدیت روبه‌رو هستیم، به عبارت دیگر نیازمند افرادی هستیم که به شکل جدی وظایف به عهده خود را انجام دهند.

ژیان‌پور جامعه را نیازمند سازمان‌ها یا مجموعه‌های آموزش روحیه جدیت دانست و گفت: این جدیت نیازمند تمرکز است، در گام نخست باید هدف متعالی تعریف شود تا نهادها به شکل طولانی روی آن هدف متمرکز شوند تا همین رویکرد در بخش‌های دیگر جامعه نیز گسترش یابد و جهاد دانشگاهی یکی از ترویج دهندگان این رویکرد به شمار می‌آید.

وی با اشاره به فعالیت بی سر و صدای جهاد با وجود تأثیرگذاری، یادآور شد: عمده مسئولان درجه یک کشور از جمله وزرا و مدیران، دوره‌ای را با این نهاد همکاری کرده‌اند و تجربه مدیریت و ورود به این حوزه‌ها را در آن آموختند اما نکته‌ای که در قدرت و خوش‌نامی جهاد دانشگاهی وجود دارد این است که چنین دستاوردی ناشی از پول و ورود به مناسبات سیاسی به دست نیامده بلکه ناشی از تمرکز، اهداف متعالی و در پیش گرفتن برخی رویکردها در رسیدن به اهداف جهاد بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با اشاره به استقلال سیاسی و مالی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: این نهاد در خدمت نظام است اما هیچ گاه خود را با تغییرات دولت تنظیم نکرده و همین روند از عوامل خوشنام ماندن این برند بوده است.

ژیان‌پور با اشاره به در برگیری آموزش‌های جهاد دانشگاهی برای گروه‌ها و اقشار گوناگون جامعه، افزود: این آموزش‌ها یکی از پایه‌های استقلال مالی ما به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی به شمار می‌رود که روی پای خود ایستاده‌ایم و چهارچوب مالی خود را در ارتباط با شهروندان پایه‌ریزی کرده‌ایم و اطمینان داریم اگر کار خوب اراده دهیم به نتیجه می‌رسد.

وی عملکرد جهاد را مشابه کالج در نظام‌های آموزش غربی توصیف کرد و گفت: عملکرد این نهاد در تکمیل تحصیلات افراد برای ورود به بازار کار مؤثر است، بسیاری از افراد جامعه محدوده فعالیت ما را با آموزش زبان می‌شناسند اما در دهه اخیر در حوزه علوم تربیتی، پژوهشی و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دوره‌های متناسب با نیاز افراد جامعه تعریف شده و در حال ارائه خدمات است.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان از وجود چندین مرکز جهاد دانشگاهی در استان خبر داد و گفت: در اصفهان نیز مشابه تهران بیش از یک جهاد دانشگاهی فعال است که علاوه بر جهاد دانشگاه صنعتی، پژوهشکده رویان و مؤسسه آموزش عالی جهاد در محدوده خمینی شهر نیز بخشی از جهاد دانشگاهی به شمار می‌آید که هریک از این واحدها مستقل هستند و سیاست‌گذاری فعالیت‌های آنها از سوی دفتر مرکزی تهران انجام می‌شود.

ژیان‌پور از آموزش سالانه ۳۲ تا ۳۵ هزار فراگیر در مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: پیگیری‌ها نشان می‌دهد نرخ اشتغال این فراگیرها به ۴۰ درصد می‌رسد که نشان‌دهنده آن است که آموزش‌ها در رسیدن به اهداف افراد و اشتغال آنها مؤثر بوده است.

چراغ روشن آموزش در دوران کرونا

وی با تاکید براینکه هیچگاه چراغ آموزش در دوران کرونا خاموش نشد، ادامه داد: پس از آغاز پاندمی کرونا آموزش آفلاین و پلت فرم‌های آموزشی که مورد استفاده قرار گرفت مانع از توقف فعالیت‌های این بخش شد اما معتقدیم دنیا به قبل از کرونا بر نمی‌گردد و بخشی از شهروندان همچنان خواستار آموزش آفلاین هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان آموزش‌های جهاد را شامل دوره‌های کوتاه مدت مهارتی و آموزشی معرفی کرد و گفت: اتفاقی که در حوزه پژوهش جهاد رخ می‌دهد با دانشگاه‌های خصوصی متفاوت است زیرا معتقدیم پژوهش فراتر از نام‌ها نیازمند نظم و پرورش افراد متخصص در این حوزه است.

ژیان‌پور با اشاره به جذب دانشجویان بااستعداد در گروه‌ها و مراکز پژوهشی، تاکید کرد: همراه با رشد این افراد، گروه‌ها شکل می‌گیرد و می‌توانیم از قابلیت همه گروه‌ها استفاده کنیم، البته نکته مهم این است که ارتباط ما با همکاران به شکل موقت و موکول به پروژه‌های پژوهشی نیست بلکه تمام‌وقت و در قالب اعضای هیئت علمی‌هایی است که همه وقت خود را صرف پژوهش می‌کنند.

وی وظیفه جهاد دانشگاهی را انتخاب موضوع مرکزی واحد برای پژوهش دانست و گفت: این موضوع برای اصفهان در حوزه شهر و مطالعات شهری تعریف شده است و بر این باور هستیم که آسیب‌ها و ظرفیت‌هایی در دو سوی اصفهان قرار دارد که با تقویت ظرفیت‌ها می‌توان به عنوان یک موتور پیشران از آنها استفاده کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان از فعالیت سه گروه پژوهش اجتماعی، اقتصادی و گردشگری در جهاد دانشگاهی اصفهان خبر داد و گفت: در یکی دو دهه اخیر تلاش کردیم که یاور فکری مدیران شهری باشیم و می‌توان گفت هوادار مشارکت شهروندی هستیم و همواره یکی از مجموعه‌های فعال در این حوزه بوده‌ایم.

ژیان‌پور با اشاره به تلاش‌های جهاد برای پیوستن اصفهان به شبکه یونسکو گفت: در تمام موضوعات شهر، محله و اقتصاد خلاق فعال بودیم همچنین مجری طرح جامع گردشگری استان هستیم که می‌تواند در تغییر رویکرد اقتصادی شهر کمک کننده باشد.

وی از دگردیسی دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی در سال‌های اخیر به ویژه پس از کرونا خبر داد و تاکید کرد: دانشجویان امروز از نظر درخواست‌ها، نیازها و نوع ارتباط با محیط تفاوت‌های بسیار زیادی با گذشته دارند و می‌توان گفت که کرونا نسبت دانشجو به دانشگاه را دچار تفاوت‌های عمده در سبک زندگی و نگاه دانشجویان کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با بیان اینکه دانشجویان امروزی دیگر کتاب را به عنوان نیاز اصلی برای فعالیت‌های دانشجویی در نظر نمی‌گیرند، گفت: فضاهای دانشجویی مثل گذشته فراغتی نیست و دانشجویان بسیاری از موضوعات را در شهر و زندگی روزمره دنبال می‌کنند، در گذشته دانشگاه مکان جدا و آرام و متفاوتی از شهر بود اما اکنون دانشگاه مکان متفاوتی از شهر و زندگی ما نیستند زیرا بسیاری اتفاقات در بسترهای شهری رخ می‌دهد بنابراین باید مأموریت خود را به سطح شهر گسترش دهیم.

وی انتشارات، کتابفروشی‌های جهاد را یادگار نهضت ترجمه و تألیف اوایل انقلاب معرفی کرد و افزود: این مراکز قرار است به برآورده کردن اهداف نشر کمک کند که در نگاه جدید به حوزه نشر، فراتر از خدمات در این عرصه باید به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کنیم که سلسله نشست‌های هفتگی کتابخوانی با همین هدف برگزار می‌شود.

فعالیت ۱۳ واحد آموزشی در اصفهان

ژیان‌پور حوزه آموزشی را یکی از پر مخاطب‌ترین و پررونق‌ترین بخش‌های جهاد معرفی کرد و گفت: در مقایسه با واحدهای دیگر مراجعه و رونق این بخش بیشتر است، حدود یازده الی دوازده واحد آموزشی در شهر اصفهان و اطراف آن وجود دارد که نیازمند گسترش است.

وی یکی از موانع گسترش واحدهای آموزشی جهاد را تغییر و تحول ماهیت آموزش و روش‌های یادگیری مطرح کرد و ادامه داد: یکی از نکاتی که در این زمینه وجود دارد این است که وارد موازی کاری با بخش‌های خصوصی نشویم با این حال این تمایل و توجه به جهاد دانشگاهی به دلیل سابقه آن در آموزش و کمرنگ بودن نگاه مالی به برگزاری دوره‌های آموزشی است.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان درباره افزایش تعداد مراکز نیز گفت: در سال‌های گذشته مدل افزایش تعداد مراکز در دستور کار قرار دارد و در شاهین شهر، زرین شهر و اصفهان تعداد مراکز از سه به شش مورد افزایش یافت و برنامه ارتقای کیفی دوره‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

ژیان‌پور استفاده از ابزارها و روش‌های جدید برای جلب رضایت و اعتماد مردم را ضروری مطرح کرد و افزود: به کارگیری ظرفیت‌هایی که در دوران کرونا ایجاد شد نیز راهکار دیگری برای تقویت آموزش است، به طور کلی نمی‌گویم سیاست گسترش مراکز را نداریم اما آموزش از نظر زیرساخت‌های لازم با توجه به اتفاقاتی که در جامعه ما افتاده حوزه سوددهی نیست.

وی افزایش نرخ کرایه مکان و نیاز به زیرساخت‌های کاربردی را مهم‌ترین موانع برای توسعه مراکز آموزشی اعلام کرد و گفت: شرایط کتاب و کتابخوانی در جامعه ما مربوط به فرهنگ شفاهی است که برخی بنیادهای سنت مکتوب در ایران ضعیف هستند. با ورود ناگهانی به سنت دیجیتال، به همین دلیل در مأموریت خود سراغ افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی رفتیم. چاره کار افزایش سرانه مطالعه را می‌توان در دوره کودکی و خانواده یافت که بخش کوچکی از وظایف آن بر عهده جهاد است.

کد خبر 589594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.