پیش بینی تداوم روند اصلاحی تا سطح ۱,۴۵۰ واحد

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۸۸۷ واحدی به سطح یک میلیون ۴۶۸ هزار ۹۴۴ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت ۷۵۵ واحدی در سطح ۴۰۱ هزار ۶۷۸ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به واسطه گزارش خوب پالایشی‌ها صندوق پالایش یکم رشد ۷.۵ درصدی داشت، دارا یکم نیز ۱.۴ درصد رشد کرد. در گروه خدمات مالی، اریان ۱.۲، خگستر یک، تاپیکو سه و وغدیر ۱.۷ درصد رشد داشتند، در این گروه برکت افت پنج درصدی داشت. در گروه مواد شیمیایی، نوری همچنان روند منفی داشت و افت ۳.۵ درصدی را تجربه کرد.

در گروه اهن و فولاد فخوز افت پنج درصدی و فسازان رشد پنج درصدی را تجربه کرد. نمادهای بزرگ گروه بانکی روند متعادلی داشتند ولی نمادهای کوچک‌تر نوساناتی را تجربه کردند، وخاور رشد چهار درصدی و وزمین افت چهار درصد داشت. در گروه قطعات خودرو خنصیر رشد ۴.۹، خاهن رشد ۵.۹، خکمک رشد پنج درصدی داشت. در گروه دارویی دابور، ددام، درازک، دتماد، دتولید افت پنج درصدی داشتند در این بین دعبید، دامین، دفارا و دحاوی روند مثبتی را سپری کردند.

در گروه فراورده‌های نفتی، شسپا رشد پنج درصدی داشت. در گروه املاک و مستغلات ثغرب رشد شش درصدی را تجربه کرد. نرخ بهره بین بانکی به ۲۱.۱۴ درصد افزایش یافت. ارزش و حجم معاملات همچنان روند نزولی دارد. تقاضا در کلیت بازار کاهش یافته و بازار سرمایه ایران به یک بازار حاشیه‌ای تبدیل شده است.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۸۸۷ واحدی به سطح یک میلیون ۴۶۸ هزار ۹۴۴ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت ۷۵۵ واحدی در سطح ۴۰۱ هزار ۶۷۸ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۵۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۷۱

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۱.۸ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۶۱۹ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۱۸

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۳۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۴ هزار ۲۱۱ و ۴۶ هزار ۹۱۱ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب سه میلیارد ۵۶۲ و یک میلیارد ۳۷۶ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. پالایش

۲. کمند

۳. افران

۴. دارایکم

۵. کیان

بیشترین حجم معامله

۱. کمند

۲. خگستر

۳. شستا

۴. وتجارت

۵. وساخت

بیشترین افزایش قیمت

۱. پالایش

۲. ثبهساز

۳. خاهن

۴. بموتو

۵. کپشیر

بیشترین کاهش قیمت

۱. فخوز

۲. وساخت

۳. شپاکسا

۴. تکمبا

۵. رکیشح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

پیش بینی تداوم روند اصلاحی تا سطح ۱,۴۵۰ واحد

حمایت: محدوده یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۹۰ هزار واحد.

پیش بینی: پیش بینی تداوم روند اصلاحی تا سطح یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد را خواهیم داشت. ارزش معاملات در وضعیت وخیم دو هزار ۴۰۰ میلیارد تومان است و این موضوع باعث می‌شود روند نزولی تداوم داشته باشد.

فرصت دو روزه برای اعلام شماره شبا جهت دریافت سود سهام عدالت

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی: سهامداران سهام عدالت روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه فرصت دارند، شماره حساب خود را از طریق سامانه سجام اعلام کنند تا سود برای آن‌ها واریز شود.

عرضه اولیه چند شرکت در راه است

مجید عشقی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: چند شرکت آماده عرضه اولیه هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به هلدینگ تدبیر و سیمان اردستان اشاره کرد. همچنین قصد داریم یک اپراتور بزرگ را وارد بازار سرمایه کنیم. امیدواریم ایرانسل و سایر شرکت‌ها با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرش شوند.

نماد سرخابی‌ها در فرابورس هفته آینده بازگشایی می‌شود

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: صورت‌های مالی سرخابی‌ها آماده است و امیدواریم تا اوایل هفته با نهایی شدن قراردادهای پرسپولیس، نماد این تیم در انتهای هفته و نماد استقلال شنبه یا یکشنبه بازگشایی شود. اکنون هیچ مشکلی برای بازگشایی نماد این دو باشگاه وجود ندارد، مشکل منع تجارتی آن‌ها برطرف شده و به نظر می‌رسد نماد آن‌ها به صورت همزمان بازگشایی شود.

ارزش‌گذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا، تا دو هفته آینده؛ واگذاری تا مهرماه

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور پیش‌بینی کرد که با انجام قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و دارایی‌های این شرکت‌ها تا یکی دو هفته دیگر، واگذاری سهام این دو خودروساز تا مهرماه انجام شود. به گفته آرش محبی‌نژاد، طی روزهای آینده ارزش‌گذاری سهام خودروسازان و شرکت‌های وابسته آنها انجام می‌شود.

پی وی سی در بازارهای جهانی

قیمت پی وی سی در چین برای پنجمین هفته متوالی در هفته منتهی به ۱۳ جولای تحت فشار افزایش عرضه از چین به کاهش خود ادامه داد. PVC CFR چین برای اولین بار از آوریل ۲۰۲۰ به زیر ۱۰۰۰ دلار در هر تن سقوط کرد، زمانی که بازارهای سراسر آسیا در جهان برای محدود کردن گسترش COVID-۱۹ در قرنطینه بودند. قیمت با کاهش ۵۰ دلاری نسبت به هفته گذشته به ۹۵۰ دلار در هر تن رسید. تقاضای پایین در داخل، موجب شده که تولیدکنندگان چینی در تلاش باشند تا با صادرات محصولات خود، موجودی‌های انبار خود را کاهش دهند.

در هندنیز، PVC با کاهش ۵۰ دلاری، به ۱۱۵۰ دلار در هر تن رسید که پایین‌ترین سطح از اکتبر ۲۰۲۰ است. هجوم پیشنهادهای مختلف چینی و پایین بودن تقاضا موجب کاهش بیشتر قیمت شده است.

قیمت PVC اروپا نیز این هفته روندی نزولی داشت. ادامه روند ضعف تقاضا و کاهش پیشنهادات تأمین کنندگان خارج از کشور و همچنین کاهش قیمت اتیلن خوراک موجب کاهش قیمت‌ها شده است.

آلکیل بنزن خطی در بازارهای جهانی

بازار آلکیل بنزن خطی در هفته گذشته با توجه به محدودیت عرضه با ثبات بود. خاموشی یک کارخانه در شمال شرق آسیا در هفته‌های اخیر به کاهش عرضه در منطقه کمک کرد. در شمال شرق آسیا، به دنبال خریدهای مناسب از بازار داخلی چین و بهبود تمایل به خرید از طرف مصرف کنندگان کره جنوبی، بحث کمبود عرضه در چین داغ‌تر بود. فعالین بازار با توجه به اینکه محموله‌های چینی که با قیمت رقابتی معامله شدند، کاهش پیدا کردند، انتظار دارند بازار آسیا پتانسیل صعود بیشتری داشته باشد. در بازار بالادستی قیمت‌های فوب کره جنوبی به حداقل دو ماه اخیر رسید. قیمت‌های پیشنهادی چین با کاهش موجودی انبار می‌تواند افزایش پیدا کند اما تقاضا در بازار هند با شروع فصل باران‌های موسمی ممکن است کاهش پیدا کند.

تحلیل بازار جهانی سنگ آهن

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین در هفته گذشته با کاهش شدید قیمت رو به رو و با قیمت ۹۶ دلار معامله شد.

در اکثر بازارها، سرمایه گذاران منتظر کاهش محدودیت‌های کرونا در چین بودند که بر خلاف انتظارات این اتفاق نیفتاد و عاملی برای تضعیف چشم‌انداز تقاضا شد. لذا، در بازارهای آتی، شاهد خروج سرمایه گذاران از موقعیت‌های خرید بودیم که باعث کاهش قیمت این ماده معدنی شد. نکته قابل توجه دیگر، انتشار گزارش عملکرد اقتصادی کشور چین بود که دور از انتظارات بود. رشد اقتصادی حدود چهار درصد گزارش شده (سه ماهه دوم) در حالی که بازار انتظار یک درصد رشد را داشت که محقق نشده و انتظار کاهش تقاضای محصولات فلزی بسیار بالا خواهد بود و احتمالاً شاهد مازاد عرضه محصولات فولادی خواهیم بود. دولت چین طرح‌های حمایتی برای ایجاد تقاضا در بازار املاک و مستقلات مصوب کرده که استقبال بسیار کمی از این طرح‌ها شده که قطعاً بازار فولاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد و متعاقباً تقاضا برای سنگ آهن را کاهش خواهد داد.

بازار جهانی طلا

قیمت طلا پنجمین هفته منفی را ثبت کرد و طولانی‌ترین رالی نزولی در هفت سال اخیر در بازار این کالا ثبت شد. اگرچه تورم همچنان در حال افزایش است و ریسک رکود اقتصادی وجود دارد اما قیمت طلا تحت تأثیر چشم‌انداز سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، از محدوده ۲۰۶۶ دلار به ۱۷۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است. نرخ تورم سالانه اقتصاد آمریکا در روز چهارشنبه در حالی که انتظار می‌رفت ۸.۸ درصد منتشر شود، به ۹.۱ درصد رسید. بعد از انتشار داده‌های تورمی اقتصاد آمریکا، در ابتدا از دید بازار شانس افزایش ۱ درصدی نرخ بهره به ۸۰ درصد رسید اما روز جمعه مجدداً انتظارات نرخ بهره‌ای بازار به ۰.۷۵ درصد تعدیل شد. ذخایر طلا اس پی در آر گلدتراست به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا، از ماه آوریل تاکنون روند نزولی داشته است. روند کوتاه مدت قیمت طلا همچنان نزولی دیده می‌شود. با توجه به اینکه شاخص دلار در محدوده اشباع خرید و طلا در منطقه اشباع فروش قرار دارد، در هفته پیشرو اصلاح قیمتی در بازارها دور از انتظار نیست.

بازار جهانی فولاد

قیمت بیلت چین در هفته گذشته به دلیل کاهش شدید قیمت میلگرد در معاملات آتی همچنان نزولی می‌باشد. قیمت بیلت ایران به طور میانگین در هفته‌ی گذشته ۵۰۴ دلار به ازای هر تن گزارش شده است. میزان تولیدات فولاد در چین از ماه ژانویه تا می کاهش چشمگیری داشته است. با وجود کاهش تقاضای فولاد و شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع مجدد ویروس کرونا به نظر می‌رسد دولت چین حمایت‌های خود را مبنی بر تحریک سمت تقاضا برای بلند مدت اعمال کند. موجودی انبار چین با کاهش دو درصدی نسبت به هفته‌ی گذاشته به ۱۳.۳۷ میلیون تن رسیده است. این در حالیست که موجودی ورق گرم و سرد افزایش و موجودی میلگرد و مفتول کاهش چشمگیری داشته است. در بازار ترکیه، خریداران ترجیح می‌دهند محموله‌های کوچک و ارزان قیمت روسیه را خریداری کنند. اصلاح قیمتی محصولات آهن اسفنجی و بیلت موجب کاهش قیمت میلگرد شده است. بازار واردات جنوب شرق آسیا هم به دلیل تقاضای اندک روند نزولی را پیش گرفته است.

نقشه بازار

پیش بینی تداوم روند اصلاحی تا سطح ۱,۴۵۰ واحد

کد خبر 589319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.