بورس در روند نزولی باقی ماند/احتمال افت تا ۱,۴۵۰ هزار واحد

بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۱ هزار ۷۵۷ و ۷۳۲ هزار ۴۴۳ میلیارد ریال بود. بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۸۱۳ و سه میلیارد ۸۱۹ برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص ۱۱ هزار واحد ریزش کرد. ۲۶۲ نماد در بورس و ۲۲۶ نماد در فرابورس منفی بود. حمایت یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد از دست رفت، ارزش معاملات نسبت به روز گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان بهتر شد. دارا یکم سه و پالایش یک درصد کاهش یافت. در سرمایه گذاری ها وساپا شش، اریان ۲.۸، واذر ۴.۱ درصد رشد کردند، شستا، برکت، خگستر، شستا، وغدیر و تاپیکو منفی بودند.

گروه بانکی به جز نمادها سامان و ونوین روند منفی داشتند، این دو نماد به ترتیب سه و دو درصد رشد کردند. گروه پالایشی یکپارچه منفی بودند، شبریز بیش از سایرین افت کرد. در سیمانی‌ها سکرد پرتقاضا بود و رشد ۴.۹ درصد را تجربه کرد. در داروی ها دتوزیع و دلر پرتقاضا بودند و رشدهای ۲.۸ و ۳.۴ درصد را تجربه کردند.

فولاد منفی ۰.۸ درصد و فملی مثبت ۰.۵ درصد بود. گروه خودرو و قطعات وابسته، کانی‌های فلزی، شیمیایی، و فلزات گرانبها روند منفی داشتند. بازار خسته کننده و فرسایشی شده است و فعالین بازار نسبت به این وضعیت معترض‌اند.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۱۱ هزار ۶۱۱ واحدی به سطح یک میلیون ۴۶۸ هزار ۴۳۹ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت سه هزار ۱۸۸ واحدی در سطح ۴۰۲ هزار ۳۸۸ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۸۶

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۶۳

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۱۳۰ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۶۲۰ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۹۴

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۲۲۷

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۱ هزار ۷۵۷ و ۷۳۲ هزار ۴۴۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۸۱۳ و سه میلیارد ۸۱۹ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. شپنا

۳. شبندر

۴. وساپا

۵. فملی

بیشترین حجم معامله

۱. شپنا

۲. وساپا

۳. خگستر

۴. شستا

۵. وتجارت

بیشترین افزایش قیمت

۱. وساپا

۲. دلر

۳. کسعدی

۴. دابور

۵. شلعاب

بیشترین کاهش قیمت

۱. پکویر

۲. غپینو

۳. ثمسکن

۴. رکیشح

۵. کفراح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

بورس در روند نزولی باقی ماند/احتمال افت تا ۱,۴۵۰ هزار واحد

حمایت: محدوده یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۴۹۰ هزار واحد.

پیش بینی: پیش بینی تداوم روند اصلاحی تا سطح یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد را خواهیم داشت، احتمال افت تا سطح یک میلیون ۴۳۰ هزار واحد یعنی سطح ۱۶۱.۸ نیز وجود خواهد داشت.

طرح تنظیم بازار کالاهای بورسی باید به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با دخالت دولتی و رفتار تنظیم‌گری در بازار سرمایه کاملاً مخالف هستیم، اظهار کرد: طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول عرضه در بورس کالا باید به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود؛ این طرح به دلیل ماهیت محتوایی آن ارتباط کاملاً موضوعی با مأموریت‌های کمیسیون اقتصادی دارد، بنابراین به ریاست مجلس نامه نوشتیم که این طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود تا همه جوانب آن کاملاً در نظر گرفته شود.

تحلیل بازار جهانی پلی اتیلن

قیمت پلی اتیلن (PE) چین در هفته گذشته روندی نزولی داشت، زیرا تقاضای چین هیچ نشانه‌ای از بهبود را نشان نداد و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده بازار با مازاد عرضه روبرو شود. تقاضای واردات هند به دلیل کاهش شدید اخیر ارزش روپیه هند در برابر دلار آمریکا، نوسانات ارزش نفت خام و روند نزولی قیمت پلیمرها در سراسر آسیا با مشکل مواجه شد.

قیمت پلی اتیلن ترکیه در این هفته در میان فعالیت بسیار محدود به دلیل تعطیلات رسمی ثابت بود. اکثر فعالین این هفته از بازار خارج بودند و برخی از آنها برای هفته بعد نیز خارج از بازار خواهند بود. فعالیت احتمالاً در پایان ماه جولای دوباره افزایش می‌یابد.تقاضای پلی اتیلن در حوزه‌ی خلیج فارس نیز عمدتاً به دلیل احساسات نزولی ناشی از کمبود تقاضا در بازارهای آسیایی و به دنبال ضعف اخیر در ارزش نفت خام ضعیف بود.

تحلیل جهانی آلومینیوم

نرخ آلومینیوم در هفته‌ی جاری با ۱۰۸ دلار کاهش به ۲،۳۴۴ دلار در هر تن رسیده است.

قیمت آلومینیوم در کوارتر اول سال به دلیل جنگ روسیه و اوکراین روند صعودی را طی کرده است. در کوارتر دوم با توجه به حاشیه سود خوب در تولید آلومینیوم ظرفیت تولید در چین بالا رفت، اما در ادامه با شروع مجدد کرونا و قرنطینه در این کشور تقاضا کاهش یافت که منجر به شکل گیری روند نزولی در این محصول شد.

در کشور چین با وجود تقاضای کم به دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا، سطح تولیدات آلومینیوم در ماه جاری به دلیل کنترل‌های اندک روی برق حدوداً ۳ درصد افزایش یافته است و به ۳.۳۹ میلیون تن رسیده است. همچنین تولیدات شش ماه ابتدای سال با ۰.۷ درصد افزایش به ۱۹.۶۸ میلیون تن رسیده است. قیمت در LME حدود ۱۰۸ دلار کاهش یافته است. اما چین هنوز هم به دلیل کنترل قیمت فلز آلومینیوم صادرات را کاهش داده است تا طرف عرضه را کنترل نماید.

اوره

در هفته‌ای که گذشت، قیمت‌ها در اکثر بازارهای دنیا با شیب ملایمی کاهشی بود. از نظر حجمی نیز بازار هفته آرامی را سپری کرد زیرا فعالین بازار منتظر سیگنال‌های واضح‌تر برای مشخص شدن جهت بازار بودند.

شپدیس، شیراز و کرمانشاه قیمت اوره گرانوله را بین ۵۲۰ دلار در هر تن فوب برای ترکیه و ۵۴۰ دلار در هر تن فوب برای بازارهای برزیل و اروپا در هفته جاری اعلام کردند. پتروشیمی مسجد سلیمان دو محموله ۳۰ و ۶۰ هزار تنی به قیمت ۵۰۲ دلار بر هر تن فوب به ترکیه فروخت. پتروشیمی خراسان نیز قصد فروش محموله‌ای به قیمت ۵۱۰ دلاری را داشت که موفق به فروش نشد. پتروشیمی کرمانشاه ۳۰۰۰۰ تن اوره گرانول را برای ارسال در ماه اوت به اروپا، با درخواست مناقصه بر اساس فرمول (آخرین قیمت اوره گرانوله آرگوس مصر اروپا منهای آلفا) عرضه کرد. آخرین مهلت پیشنهادات ۱۹ جولای است.

در مصر تولیدکنندگان اوره گرانوله را با قیمت ۷۵۰ دلار در هر تن فوب عرضه کردند، اما علاقه خرید محدود بود و قیمت مدنظر خریداران در حدود ۷۲۰ دلار بود.

قیمت‌های اوره پریل و اوره گرانوله در برزیل نیز کاهشی بود. یک محموله روسی اوره پریل با قیمت ۵۷۰ دلار در تن Cfr معامله شد. قیمت اوره گرانوله نیز در پایان هفته تا ۵۸۰ دلار در تن کاهش یافت.

در چین عدم اطمینان در مورد سیاست صادرات تا حد زیادی صادرات را متوقف کرده است. محموله‌های با حجم پایین برای پوشش تقاضای منطقه‌ای عرضه می‌شوند، اما به نظر می‌رسد ریسک محدودی برای حمل محموله‌های بزرگ‌تر وجود دارد. چندین تأمین کننده نیز گزارش دادند که درخواست بازرسی‌های گمرکی برای تأیید صادرات را متوقف کرده اند و در عوض تناژ خود را به بازار داخلی هدایت می‌کنند. اوره پریل بین ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار در هر تن فوب ارزیابی شد.

قیمت گاز طبیعی در اروپا همچنان تهدیدی برای عرضه نیتروژن محسوب می‌شود، زیرا امروزه تعداد کمی از محصولات کود شیمیایی می‌توانند با قیمت‌های فعای گاز طبیعی به صورت سودآور تولید شوند. برخی از کارخانه‌ها غیر فعال هستند و برخی دیگر قیمت‌ها را با بیشترین سرعت ممکن افزایش می‌دهند، اما با توجه به اینکه تقاضا در این زمان از سال به پایین‌ترین حد خود رسیده است، تقاضا پایین است.

نفت

قیمت نفت خام در هفته‌ای که گذشت با افت حدود پنج درصدی مواجه شد و به ۱۰۱ دلار رسید. تقاضای چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان کاهش پیدا کرده که در کنار نگرانی از رکود اقتصاد جهانی، ریزش قیمت نفت را رقم زده است. در ژوئن سال ۲۰۲۰، واردات نفت خام چین به حدود ۱۳ میلیون بشکه رسید. از آن زمان تاکنون میزان واردات در زیر ۱۲ میلیون بشکه بوده و در ماه ژوئن سال جاری با کاهش قابل توجه به حدود ۸.۵ میلیون بشکه رسیده که افت ۱۹ درصدی نسبت به ماه گذشته داشته است.

عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در خاورمیانه با توجه به بهبود حاشیه‌های سود پالایشگاه‌ها، ظرفیت تولید کامل آرامکو را به خریداران آسیایی اختصاص داده است. تخصیص ظرفیت تولید کامل آرامکو در راستای افزایش سهمیه تولید کشورهای اوپک در ماه اگوست بوده است.

ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته با افزایش ۳.۳ میلیون بشکه‌ای به ۴۲۷ میلیون بشکه سید که پنج درصد زیر متوسط پنج سال اخیر قرار دارد. واردات آمریکا در هفته گذشته به طور متوسط ۶.۷ میلیون بشکه بوده که نسبت به هفته ماقبل ۰.۲ میلیون بشکه کاهش داشته است. در طول ۴ هفته اخیر، واردات نفت خام به طور متوسط ۶.۴ میلیون بشکه بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱.۲ درصد بالاتر بوده است.

نقشه بازار

بورس در روند نزولی باقی ماند/احتمال افت تا ۱,۴۵۰ هزار واحد

کد خبر 588856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.