درختان شرق اصفهان درحال خشکیدن است/ آبیاری با فاضلاب مستقیما انجام نمی‌شود

عضو هئیت‌مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: بسیاری از درختان شرق اصفهان درحال خشکیدن است؛ کشاورزان این مطالبه را دارند که آب رودخانه زاینده‌رود برای شرق اصفهان نیز جاری شود، اما متأسفانه هنوز توافقی در این خصوص انجام نگرفته است.

حسین وحیدا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اعلام خبر بازگشایی زاینده‌رود برای باغات غرب استان، اظهار کرد: از بامداد امروز _یکشنبه بیست‌وششم تیرماه_ خروجی سد زاینده‌رود برای آبیاری باغات غرب استان افزایش یافت.

وی افزود: بسیاری از درختان شرق اصفهان درحال خشکیدن است؛ کشاورزان این مطالبه را دارند که آب رودخانه زاینده‌رود برای شرق اصفهان نیز جاری شود، اما متأسفانه هنوز توافقی در این خصوص انجام نگرفته است.

آبیاری با فاضلاب تخلف است

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان، درخصوص استفاده از فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی در شرق اصفهان نیز گفت: فاضلاب از منطقه آبشار از رودخانه عبور می‌کند و ممکن است برخی از چاه‌های منطقه از این فاضلاب پر شده باشد اما در آبیاری محصولات کشاورزی به‌طورمستقیم از فاضلاب استفاده نمی‌شود.

وحیدا اضافه کرد: اگر کشاورزی اقدام به استفاده از فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی کند، صنف کشاورزی با وی برخورد خواهد کرد. تخلف یک کشاورز می‌تواند سلامت محصولات همه استان را زیر سوال ببرد بنابراین با قاطعیت با متخلفان برخورد خواهد شد.

به گزارش ایمنا، از بامداد امروز بیست‌وششم تیرماه، خروجی آب از سد زاینده‌رود براساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم‌آبی با حجم محدودی فقط برای حفظ درختان باغات غرب استان افزایش یافت. ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۰) تا بیست‌وچهارم تیرماه درمجموع ۸۹۰ میلیون مترمکعب بوده است، درحالی‌که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۶۹۸ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۲ ساله) یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

ذخیره سد زاینده‌رود امروز به ۳۲۳ میلیون مترمکعب رسیده، حجم آب ورودی به سد هم‌اکنون ۱۷ مترمکعب بر ثانیه است. آب رها شده صرفاً برای نوبت چهارم آبیاری باغات غرب به مدت ۹ روز افزایش یافته و در محدوده‌ی شهر اصفهان جریان نخواهد یافت.

کد خبر 588768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.