۳ روز در هفته برق نداریم/ امکان راه‌اندازی ژنراتور وجود ندارد

یک فعال اقتصادی گفت: علاوه بر تحریم‌های خارجی هر روز مشکلات جدیدی به تولید اضافه می‌شود، به طوری که می‌گوئیم چقدر شرایط قبلی بهتر بود.

امیر کشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان درگیر مشکلات خارجی تولید از جمله دشواری در تبادل حواله‌های بانکی، حمل و نقل کالا، دستگاه و مواد اولیه است.

وی افزود: علاوه بر مشکلات خارجی، تولید کنندگان با مشکلات داخلی تولید شامل تحریم‌های داخلی که روز به روز زیادتر شده و اجازه بهبود فضای کسب و کار را نمی‌دهد دست و پنجه نرم می‌کنند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: پایین بودن GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور و دستمزدها نه در شأن ایران و نه درشان یک جامعه اسلامی است که ناشی از تصمیم گیری افرادی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی که صلاحیت ندارند، است.

کشانی ادامه داد: دولت ما یکی از بزرگترین دولت‌های جهان را از لحاظ تعداد نیروی انسانی محسوب می‌شود در صورتی که هزینه‌های این تشکیلات از بخش خصوصی و مالیات تأمین می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به صادرات کمک کرده است یا خیر؟ گفت: حذف این ارز نمی‌تواند به صادرات کمک کند چون صادرات در صورتی رشد می‌کند که اول نرخ ارز بالا برود و دوم ارتباطات تجاری با کشورهای هدف بهبود یابد. حتی با کشور عراق هم امکان صادرات به خوبی وجود ندارد چون نمی‌توانیم کانتینرهایمان را به داخل خاک عراق ببریم و برای صادرات باید کنار مرز ماشین را تخلیه کنیم تا ماشین عراقی بارگیری کند؛ حتی حداقل‌های تجارت بین‌الملل بین ایران و عراق وجود ندارد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که بازار کدام کشورها برای صادرات مناسب است گفت: در بازارهای مختلف صادرات متفاوت است برای مثال محصولات پتروشیمی بیشتر به ترکیه و میوه و صیفی‌جات بیشتر به روسیه صادر می‌شود.

سه روز در هفته برق نداریم

وی خاطر نشان کرد: قطع برق برخی کارخانه‌ها یک روز در هفته نیست و بعدازظهر سه روز در هفته برق ندارند؛ شرکتی که سه روز در هفته برق ندارد برای تولید باید چکار کند؟ به ما می‌گویند ژنراتور نصب کنید، آیا نباید گاز یا گازوئیل به صنایع بدهند؟ خرید و فروش گازوئیل که به خاطر قاچاق بودن، ممنوع است، علاوه بر این همه دستگاه‌ها را با ژنراتور نمی‌توان روشن کرد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: هر روز مشکلات جدیدی به تولید اضافه می‌شود، به طوری که می‌گوئیم چقدر شرایط قبلی بهتر بود. فقط برای اضافه کردن دستگاهی که قرار است چند کارگر جدید مشغول به کار شوند، از ادارات مختلف باید مجوز بگیریم در صورتی که این کار در کشورهای دیگر ظرف چند ساعت انجام می‌شود.

کشانی افزود: درحال‌حاضر برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، حداقل سه سال از وقت یک نفر تلف می‌شود در صورتی که می‌توان به سرمایه‌گذار گفت امکان گرفتن مجوز را داری یا نه تا وی اینقدر درگیر گرفتن یک مجوز ساده نشود. مجوزها وقتی نباید داده شود، صادر می‌شود؛ در همین شهر اصفهان هنوز به صنایع آب‌بر و آلاینده مجوز داده می‌شود.

وی تاکید کرد: ناگفته نماند که صدور مجوز در درگاه ملی مجوزهای کشور قدم رو به جلویی است که اگر به طور کامل اجرا شود کمک قابل توجهی به کسب‌وکار می‌کند.

این فعال اقتصادی در پایان گفت: هرکس در هر فعالیت اقتصادی که قصد فعالیت دارد، باید آزاد باشد مگر اینکه در مخالف جهت منافع کشور قصد حرکت داشته باشد، اینکه درگاه‌های اقتصاد فقط برای عده‌ای باز گذاشته شود، خلاف عقل، منطق و قانون است. درواقع همه مردم باید حق ورود به فضای کسب و کار را داشته باشند.

کد خبر 588576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.