۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
پایان هفته سبز بورس

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد شش هزار ۵۱۷ واحدی به سطح یک میلیون ۴۹۰ هزار ۵۱ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد یک هزار ۵۳۷ واحدی در سطح ۴۰۷ هزار ۱۲ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بازار امروز شاخص کل به سطح یک میلیون ۴۹۰ هزار واحد رسید. ارزش معاملات در محدوده سه هزار میلیارد تومان بود و نسبت به روز گذشته بهبود یافت. حجم معاملات در محدوده ۵ میلیارد برگه سهم بود که نسبت به روز گذشته کمی کاهش داشت. شاخص در مقابل خود در هفته آینده سطح مقاومتی یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد را دارد. نمادهای گروه پالایشی؛ شپنا، شبندر، شتران و شبریز بیشترین میزان تأثیر مثبت را بر روی شاخص داشتند، پالایش یکم از صندوق‌های سرمایه گذاری نیز روند مثبتی را داشت.

خودرو خساپا در گروه خودرویی روند مثبتی داشتند و به ترتیب رشد ۱.۳ و ۱.۴ درصدی را تجربه کردند. گروه بانکی نیز مثبت بود و دی رشد ۱.۵ درصد را تجربه کرد. گروه خدمات مالی روند مثبتی داشتند، خگستر ۲.۴، ورنا ۳، وبانک ۲.۸، اریان ۳، خبهمن ۴.۲، برکت شش و شستا ۱.۲ درصد رشد کردند در این بیت وساخت منفی بود و افت شش درصدی را تجربه کرد. تفارس رشد ۲.۵ درصدی داشت و ثفارس شد سه درصدی داشته و در گروه دارویی دامین ۶ درصد رشد کرد.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد شش هزار ۵۱۷ واحدی به سطح یک میلیون ۴۹۰ هزار ۵۱ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد یک هزار ۵۳۷ واحدی در سطح ۴۰۷ هزار ۱۲ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۱۷

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۵۷

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۱۱۰ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۸۰۹ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۵۹

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۱۲

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۰ هزار ۴۳۲ و ۱۶۶ هزار ۵۵۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۹۹۶ و دو میلیارد ۵۵۹ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. شپنا

۳. افران

۴. شبندر

۵. پالایش

بیشترین حجم معامله

۱. کمند

۲. شپنا

۳. خساپا

۴. شستا

۵. وساخت

بیشترین افزایش قیمت

۱. کالا

۲. برکت

۳. تکمبا

۴. وایران

۵. رکیشح

بیشترین کاهش قیمت

۱. وساخت

۲. خاهن

۳. بالبر

۴. لخزر

۵. لسرما

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

پایان هفته سبز بورس

حمایت: محدوده یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد.

پیش بینی: حرکت تا محدوده مقاومتی یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد.

شاوان و یک گزارش خیره کننده در سه ماهه

پایان هفته سبز بورس

پالایش نفت لاوان در عملکرد سه ماهه توانسته است به ازای هر سهم ۲۰۳ تومان محقق کند. سهم در سال مالی گذشته به ترتیب از فصل ابتدایی ۹۸، ۱۱۵، ۵۴ و ۹۱ تومان به ازای هر سهم گزارش کرده بود. سود سه ماهه رشد ۱۰۸ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد. این شرکت در سه ماهه امسال فروش ۱۳,۲۲۳ میلیاردی تومانی را داشته است. در دوره مشابه سال گذشته توانسته بود ۶,۵۲۳ میلیارد فروش بزند. فروش دو سال مالی گذشته شرکت بر اعداد ۳۲,۶۷۲ و ۱۳,۹۲۸ میلیارد استوار بوده است. در سال مالی ۱۴۰۰ حاشیه سود شاوان برابر ۱۰ درصد بوده که در سه ماهه امسال برابر ۱۷ درصد است. این پالایشگاه در سه ماهه سود عملیاتی ۲,۱۹۰ میلیارد تومانی را گزارش کرده است که در کل سال مالی قبل سود عملیاتی شرکت به ترتیب از فصل اول برابر ۱,۰۳۵، ۱,۱۸۷، ۵۸۱ و ۳۹۹ میلیارد تومان ثبت شده بود.

تداوم تولید بالا کزغال در خرداد

در سومین ماه سال مالی زغال سنگ پروده طبس توانسته است فروشی برابر ۲۱۸ میلیارد تومان داشته باشد. فروش سه ماهه امسال رشد ۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در ماه جاری مقدار فروش محصولات شرکت ۵۳ هزارتن ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی گذشته عدد ۳۷ هزارتن بوده است.

کزغال در این ماه نیز تولید ۵۸ هزارتن محصول را گزارش کرده است. با تکرار تولید خوب ماه گذشته، می‌توان اورهال کزغال را کاملاً تمام شده دانست و به تولید بالای کزغال در سال ۱۴۰۱ امیدوار بود. نرخ فروش شرکت در ماه مورد گزارش برابر ۴۱,۰۵۰ ریال است. با توجه به نرخ شمش فخوز، ضریب قیمتی کنسانتره در این ماه ۲۷.۳ درصد نسبت به شمش محاسبه شده است.

قیمت کالاها در بازار آتی چین

قیمت‌ها در بازار نقدی و آتی چین در هفته‌ای که گذشت نزولی بود. ضعف تقاضا و فضای نزولی حاکم بر بازار آتی دلیل افت قیمت‌ها در بازار نقدی بوده است. افت قیمت محصولات فولادی در حالی رخ داده است که موجودی انبار در بنادر کلیدی چین در اواخر ژوئن ۱۶.۹ میلیون تن بوده که افت ماهانه ۱۷.۴ درصدی داشته است. متوسط تولید فولاد خام چین ۲.۰۹ میلیون تن بوده که افت ماهانه ۷ درصدی داشته است. به نظر می‌رسد برخی تولیدکنندگان با توجه به کاهش حاشیه سود در نتیجه افت قیمت‌ها، تولیدشان را کاهش داده‌اند.

نفت

ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۰ تیرماه ۸.۲ میلیون تن افزایش پیدا کرد و به ۴۲۳.۸ میلیون تن رسید. ذخایر نفت آمریکا حدود ۱۰ درصد زیر متوسط پنج سال اخیر قرار دارد. موجودی انبار بنزین ۲.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و هشت درصد زیر متوسط پنج سال اخیر قرار دارد. ترس از رکود اقتصادی در هفته‌ای که گذشت منجر به افت قابل توجه قیمت نفت شد. محدودیت‌های جدید کرونایی در چین و چشم‌انداز سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی دنیا، افت تقاضا برای نفت را به همراه داشته است. قیمت نفت در معاملات روز جاری نیز با افت چهار دلاری قیمت مواجه شده است.

موجودی انبار سنگ آهن و فولاد در بنادر چین

موجودی انبار فولاد در هفته گذشته با کاهش حدود ۶۰۰ هزار تنی به ۱۷.۲ میلیون تن رسید. موجودی انبار سنگ آهن در محدوده ۱۲۲ میلیون تن بدون تغییر باقی ماند. کاهش موجودی انبار در حالی رخ داده است که تقاضا همچنان ضعیف است. افت تولید فولاد سازان چینی دلیل کاهش موجودی انبار بوده است. حاشیه سود فولادسازان چینی به دلیل افت قیمت‌ها کاهش پیدا کرده که افت تولید را به همراه داشته است.

عرضه اولیه جدید در بورس

بر اساس اعلام شرکت بورس قرار است اپراتور تلفن همراه ایرانسل وارد بورس شود.

ایرانسل در تاریخ ۲۱ اردیبهشت، ثبت و روند پذیرش و ورود این اپراتور به بازار سهام را آغاز کرد. ایرانسل در بخش دیگری از توضیحات خود درباره جریان ورود به بورس، اعلام کرد با انتخاب کارگزاری بورس به‌گزین، مدارک خود را تکمیل می‌کند

رشد ۱۴ برابری سود در «تجلی»

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات صورت‌های مالی سه ماهه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۱ حسابرسی نشده را منتشر کرد.

تجلی سه ماهه ۳۱ ریال به ازای هر سهم و ۱,۹۴۰ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است

مجمع ستران

بیش از ۷۰ درصد محصول شرکت به صورت فله به فروش می‌رسد که بیانگر کیفیت خوب شرکت است. ۲۷ قلم از تجهیزات را بومی سازی کردیم تا بتوانیم قیمت تمام شده را کنترل کنیم و از نوسانات دلار در امان بمانیم، بیش از ۱۷ و نیم‎ میلیون تن باطله داریم و قصد داریم از اینها نیز بهره ببریم که این اتفاق می‌تواند در عملکرد و سودآوری شرکت مؤثر باشد. برای عرضه سهام سیمان نهاوند و پیوند گلستان در بورس نیز کار پذیرش تمام شده و صرفاً برخی تکالیف معین شده و امید است امسال در فرابورس عرضه شوند، در خرداد ماه محدودیت برق داشتیم و روند تولید کمی نزولی شد اما در نهایت تولید افزایشی داشتیم.

یکی از اقدامات مهم ما رساندن خطوط ۸ و ۹ به ظرفیت اسمی است، قصد داریم برای واحد ۹ سنگ شکن اختصاصی داشته باشیم تا حداقل ۵۰۰ تن به تولید کلینکر اضافه کنیم. امسال آسیای فکی را در سیمان تهران راه اندازی خواهیم کرد که می‌تواند در قیمت تمام شده اثر چشمگیری داشته باشد. تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری رسایت جمهوری انجام شده است. پروژه rdf به صورت جدی پیگیری خواهد شد زیرا با این قیمت گاز حضور در این قیمت برای شرکت توجیه دارد. همچنین به دنبال تجدید ارزیابی دارایی‌ها هستیم.

سود عملیاتی شرکت رشد ۱۱۲ درصدی داشته است، سود خالص نیز افزایش ۸۲ درصدی داشته، درامد شرکت افزایش ۷۷ درصدی داشته است، فروش سیمان هگمتان ۵۷ درصد افزایش داشته است، سیمان سبز رکورد تولید کلینکر را در ده سال گذشته خود شکسته است، شرکت پریفاب ۴۶۷ درصد در فروش رشد داشته است. اجازه استفاده از مازوت را به دلیل الودگی هوا به ما نمی‌دهند.

هدف داریم درسال ۱۴۰۱ در مقدار تولید کلینکر به ۳ میلیون تن برسیم البته باید محدودیت‌های قطع برق و گاز را نیز در نظر گرفت، در خصوص تجدید ارزیابی، قرار شد تا بعد از سند مشاع تجدید ارزیابی انجام شود و نامه نگاری‌ها در این زمینه انجام شده و در حال پیگیری است، در انتهای مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان تهران تقسیم سود ۲۵۷ تومانی به ازای هر سهم تصویب شد.

نقشه بازار

پایان هفته سبز بورس

کد خبر 588023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.