گزارش اجرای طرح نهضت ملی مسکن اعلام شد

وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرد: تا تیرماه ۱۴۰۱ عملیات ساخت یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد آغاز شده که از این تعداد، ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و ساخت قرار دارد و تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد نیز کلنگ‌زنی شده است.

به گزارش ایمنا، وزارت راه‌وشهرسازی، عملکرد حوزه مسکن و ساختمان در دولت سیزدهم، حوزه اجرای طرح نهضت ملی مسکن همراه با پیش‌نیاز اجرای آن از جمله تأمین اراضی، تأمین مالی، تأمین مصالح ساختمانی، تأمین خدمات و سایر موارد را اعلام کرد.

براساس اطلاعات طرح جامع مسکن، طی پنج سال گذشته باید سالانه حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته و تأمین می‌شد. این در شرایطی است که براساس اطلاعات منتشر شده طی سال‌های مذکور صرفاً به میزان ۵۰ درصد این میزان، تولید مسکن در کشور صورت پذیرفته است و بازار مسکن در شرایط فعلی با عدم تعادل شدید بین عرضه و تقاضا مواجه شده است.

همچنین متأثر از بی‌ثباتی‌های روی داده در شرایط کلان اقتصادی طی سال‌های گذشته، قیمت مسکن و اجاره‌بها به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است به‌نحوی‌که طول دوره انتظار در سه دهک اول اقتصادی کشور به بیش از ۱۲۰ سال و سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در این سه دهک به حدود ۴۳ درصد افزایش یافته است.

مجموعه این شرایط، عموم خانوار به خصوص خانوار موجود در دهک‌های پایین درآمدی را در تأمین مسکن با مشکل مواجه ساخته است؛ بنابراین ضروری است دولت در چارچوب قوانین و مقررات موجود به خصوص قانون جهش تولید مسکن و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با ارائه انواع امکانات و مشوق‌ها از جمله ارائه زمین ارزان قیمت زمین تأمین مسکن را برای خانوارهای فاقد مسکن واجد شرایط ایجاد کند.

ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح

در بخش ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح نیز برآورد میزان نیاز چهار ساله مسکن کشور به تفکیک استان و شهر و ابلاغ آن به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و استانداران سراسر کشور جهت تأمین اراضی و سایر اقدامات مورد نیاز، تدوین برنامه تولید مسکن در حوزه‌های تأمین زمین، تأمین منابع مالی، تأمین خدمات موردنیاز با رویکرد برخورداری و تخصیص هوشمند مشوق‌ها و یارانه‌های به دهک‌های مختلف درآمدی، ایجاد سامانه ثبت‌نام از متقاضیان مسکن و پایش پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن و ثبت‌نام حدود ۵.۵ میلیون متقاضی در تمام استان‌های کشور انجام شد.

افزایش سقف تسهیلات ساخت

در بخش تأمین مالی نیز اقداماتی که انجام شد شامل تعیین سهمیه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به میزان ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و ابلاغ آن به تمام بانک‌ها جهت پرداخت بود؛ همچنین افزایش سقف تسهیلات ساخت به ۴۵۰ میلیون تومان در شهر تهران، ۴۰۰ میلیون تومان در سایر کلان‌شهرها، ۳۵۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها، ۳۰۰ میلیون تومان در سایر شهرها و ۲۵۰ میلیون تومان در مناطق روستایی کشور و افزایش طول دوره بازپرداخت این تسهیلات به ۲۰ سال در بخش تأمین مالی برنامه‌ریزی و انجام شد.

راه‌اندازی سامانه برخط ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و امکان ثبت‌نام تمام سازندگان در این سامانه جهت دریافت تسهیلات ساخت مسکن از دیگر اقدامات در این بخش بود.

تأمین اراضی ساخت یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۷۶ واحد مسکونی

در بخش تأمین زمین، بانک اطلاعات زمین جهت ثبت اطلاعات زمین‌های تأمین و شناسایی شده در تمامی شهرهای کشور برای اجرای برنامه‌های حوزه مسکن ایجاد شد. همچنین تأمین زمین به استعداد یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۷۶ واحد مسکونی تا دوازدهم تیرماه ۱۴۰۱، در ۱۳۰۰ شهر کشور پیگیری و تأمین مابقی اراضی موردنیاز از طریق ایجاد شهرک‌ها یا شهر جدید، الحاق زمین به محدوده شهرها، تغییر کاربری اراضی مستعد و استفاده از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی و … انجام شد. درعین‌حال، پیش‌بینی زیرساخت‌های موردنیاز در زمین‌های تأمین شده هم‌زمان با دوره احداث واحدهای مسکونی نیز انجام شد.

توافق برای تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن

در بخش تأمین مصالح ساختمانی، برآورد مکانی و زمانی میزان مصالح موردنیاز برای احداث چهار میلیون واحد مسکونی و انجام اقدامات لازم توسط وزارت صمت برای تأمین این مصالح انجام شد.

در بخش تأمین خدمات نیز انجام هماهنگی‌های لازم برای اعمال تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه و تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن توسط شهرداری‌های کشور، تفاهم با سازمان نظام‌مهندسی کشور جهت اعمال سیاست‌های تشویقی برای مهندسان داوطلب به ارائه خدمات فنی مهندسی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن انجام شد.

وزارت راه و شهرسازی تا تیرماه ۱۴۰۱ عملیات ساخت یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ را آغاز کرده است که از این تعداد، ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ هزار واحد در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و ساخت‌وساز قرار دارند و تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

ایجاد میلیونی شغل با اجرای طرح نهضت ملی مسکن

ابعاد مالی طرح و ایجاد اشتغال نشان می‌دهد که در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، جهت ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی (جمعاً چهار میلیون در چهار سال آتی)، می‌بایست به مساحت تقریبی ۵۲۰ میلیون مترمربع عملیاتی ساختمانی اجرا شود. برای اجرای این میزان عملیات ساختمانی، حدود ۳,۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم صورت می‌پذیرد که حدود نیمی از این منابع از محل منابع بانکی و مابقی از محل آورده نقدی متقاضیان در طول دوره ساخت، تأمین می‌شود. لازم به ذکر است با انجام این سرمایه‌گذاری با لحاظ ضریب انتشار ۱.۹، به میزان ۵,۸۹۶ هزار میلیارد تومان ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود.

همچنین این میزان از ساخت‌وساز درمجموع به میزان بالغ بر هفت میلیون نفر اشتغال مستقیم و ۵.۲ میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم (جمعاً ۱۲.۲ میلیون نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم) در طول دوره اجرای طرح ایجاد می‌شود. یادآوری اینکه این حجم مربوط به طول دوره ساخت خواهد بود و با توجه به انجام این طرح در دو دوره ساخت، اشتغال‌زایی مستقیم و مستمر بر این اساس اتفاق خواهد افتاد.

علاوه بر این برای تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی در زمین‌های تخصیص یافته به طرح، نیز باید سرمایه‌گذاری زیادی از محل منابع دستگاه‌های خدمات‌رسان و بودجه عمومی و سایر روش‌های پیش‌بینی شده صورت پذیرد که این سرمایه‌گذاری نیز منجربه افزایش قابل‌توجه تولید ناخالص داخلی، اشتغال و مالیات شود.

انجام هماهنگی‌های لازم برای اعمال تخفیف در هزینه و تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن توسط شهرداری‌های کشور، تفاهم با سازمان نظام‌مهندسی کشور جهت اعمال سیاست‌های تشویقی برای مهندسان داوطلب به ارائه خدمات فنی مهندسی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن و پیگیری از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تسهیل در امور بیمه و کاهش هزینه‌های پروژه‌های ساختمانی طرح‌های حمایتی مسکن بخش دیگری از اقدامات معاونت مسکن و ساختمان در طی دولت سیزدهم است.

کد خبر 587583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.