هیچ راهی جز کنترل مصرف برق نیست

یک استاد دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان گفت: وقتی که تولید نداشته باشیم، طبیعی است که باید مصرف را کنترل کنیم و هیچ راه دیگری وجود ندارد.

پیمان معلم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در کشور به اندازه کافی برای رشد تولید برق سرمایه‌گذاری نمی‌شود، زیرا دولت بودجه کافی برای این کار را ندارد؛ از طرفی بخش خصوصی پولی که بابت تولید برق دریافت می‌کند کمتر از استانداردهای جهانی است.

وی افزود: شبکه توزیع برق کشور به اصطلاح پرت زیادی دارد، حتی اگر میزان افت ۱۰ درصد هم باشد، وقتی روی کل میزان تولیدی در نظر گرفته شود عدد بسیار بزرگی خواهد بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: افت و نشت توان در شبکه توزیع برق یکسان نیست و باید به صورت علمی بر رفع این مشکل سرمایه‌گذاری شود.

معلم گفت: علاوه بر افت شبکه توزیع، صنایع بزرگی را در کشور داریم که از ابتدا برمبنای انرژی تقریباً رایگان کار کرده‌اند که باید مصرف برق این صنایع کنترل و بهینه‌سازی شود.

وی خاطرنشان کرد: بسته‌های تشویقی یا تغییر ساعت کاری ادارات که برای کاهش مصرف برق در بخش خانگی تعیین شده مشکل زیادی را حل نمی‌کند، چون با این میزان درآمد و مخارج خانوار، افراد تا حد ممکن الگوی مصرف را رعایت می‌کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، راه‌اندازی نیروگاه جدید توسط بخش خصوصی زمانی به صرفه بود، درحال‌حاضر بسته‌های تشویقی دولت در این حوزه بازگشت سرمایه را به نحوی کند می‌کند که فرد ترجیح می‌دهد سرمایه‌اش را در ارز و طلا هزینه کنه تا اینکه در تولید برق وارد کند.

معلم افزود: دولت برای حمایت از تولید برق یا باید سوبسید قابل توجهی به بخش خصوصی بدهد یا تعرفه قبوض را واقعی کند که اولی در توان دولت و دومی در توان جامعه نیست، بنابراین تنها راهی که می‌ماند اصلاح شبکه توزیع و بهینه کردن مصرف صنایع بزرگ است.

کد خبر 587348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.