پایتخت، در حاکمیت پارلمان ششم

توجه به گردشگری، تغییر نام معابر، بازآفرینی محله نفرآباد، مناسب‌سازی معابر برای جانبازان، بودجه پیش‌بینی شده حمل‌ونقل، پیگیری کارت بلیط الکترونیکی خبرنگاران بخشی از مهم‌ترین عملکردهای شورای ششم شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مهمترین ابزارها در تصمیم گیری‌های کلان، طراحی و تدوین یک برنامه استراتژیک است؛ برای مدیریت هر چه بهتر شهرها و ترسیم آینده روشن و قابل اعتماد برای مدیریت آنها، نگارش اینگونه برنامه‌ها با نگاه تخصصی، توسط نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهرها ضروری است.

از سوی دیگر پیگیری مطالبات شهروندان و اعتبارات تخصیصی از دولت، ایجاد زمینه مشارکت شهروندان در اداره شهرها، پاسخگو بودن در قبال رأی مردم، موظف کردن شهرداری به حل مشکلات و مسائل، برخورد با متخلفان شهری، بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی، اخلاق مداری و تکریم ارباب رجوع، تصمیم‌گیری عادلانه برای پلاک‌های‌ثبتی، شایسته‌سالاری و احترام به متخصصان و نخبگان و ایجاد مدیریت یکپارچه شهری از اموری است که توجه به آنها باعث تحول، پویایی و رشد همه جانبه شهرها می‌شود.

۲۱ عضو شورای ششم تهران، نیز مدعی اداره بزرگترین شهر کشور و دومین کلانشهر خاورمیانه بر مبنای این اصول هستند.

ضرورت توجه به گردشگری در تهران

برخی از اقدامات به ظاهر ساده و معمولی، موجب رونق گردشگری می‌شود و می‌تواند افراد زیادی را برای بازدید از مناطق گوناگون تشویق کند. به طور مثال شهرداری بروکسل، ساختمان قدیمی شورای شهر را که متروکه شده بود، با برگزاری نمایشگاه گل که اقدامی ساده بود، به محلی برای جذب توریست تبدیل کرد، همچنین توسعه گردشگری می‌تواند زمینه‌ساز درآمد پایدار برای شهر شود، در این راستا مدیریت شهری تهران نیز اقداماتی انجام داده است.

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در این مورد اظهار کرده بود باید اصلاح و نگاه اقتصادی و صنعتی به این موضوع داشته باشیم. رسیدن به اهداف تعیین شده و سیاست‌های شورای اسلامی شهر در حوزه گردشگری، تنها با تشکیل سازمان یا معاونت گردشگری در شهرداری تهران محقق می‌شود.

سیداحمد علوی تاکید کرده بود بدون اصلاح دیدگاه خود درباره موضوع گردشگری، به موفقیت دست نمی‌یابیم، نگاه فراغتی به گردشگری باید اصلاح شود و نگاه اقتصادی و صنعتی به این موضوع داشته باشیم تا وقتی نگاهمان به حوزه گردشگری اصلاح نشود، نمی‌توان اقدامات مؤثری را انجام داد.

همچنین پروژه‌هایی مانند باغ موزه دفاع مقدس را در شهر می‌سازیم، اما کارکرد آن در حد سرمایه‌گذاری که شده است نیست، نوع نگاه نادرست به حوزه گردشگری و کارکرد فضاهای ساخته شده، سبب شده تاکنون در فضاهایی مانند باغ کتاب تهران، کاسبی بر کار گردشگری و فرهنگ کتابخوانی پیشی بگیرد و کارکرد خود را از دست بدهد.

بررسی اعتراض فرمانداری به بودجه ۱۴۰۱ در شورای شهر

لایحه بودجه و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران با رقم ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان به اتفاق آرا به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید، در شورای اسلامی شهر تهران بودجه سال آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد و رسیدگی به پلاک‌های ثبتی املاک نیز دنبال می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این موضوع در خبرها اظهار کرده بود اصلاح ساختار معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شهرداری تهران در شورای اسلامی شهر بررسی می‌شود.

علیرضا نادعلی گفته بود بررسی نامه فرمانداری تهران برای اعتراض هیئت تطبیق به مصوبه «بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» است، بررسی چندین پلاک ثبتی از حیث باغ یا غیرباغ بودن نیز در دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر قرار دارد.

تغییر نام معابر در راستای آشنایی با فرهیختگان

نرگس معدنی‌پور، عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرده بود در نامگذاری‌ها باید روند کار از مناطق تا کمیسیون به درستی انجام شود و مستندات به صورت کامل در اختیار شورای اسلامی شهر قرار گیرد در غیر این صورت تصمیم‌گیری در مورد نامگذاری‌ها سخت خواهد شد، لذا کمیته‌های نامگذاری مناطق باید بر اساس آئین‌نامه مصوب شورای اسلامی شهر اقدام و شاخص‌ها را رعایت کنند و مستندات مد نظر کمیسیون را به صورت کامل جمع‌آوری و پس از آن به مرکز ارتباطات شهرداری تهران به عنوان دبیرخانه کمیسیون نامگذاری ارسال کنند.

وی اظهار کرده بود پرونده‌های دارای مستندات ناقص به منطقه بازگردانده خواهد شد، توقع اعضای شورای اسلامی شهر در کمیسیون نامگذاری این است که علاوه‌بر دقت در امر نامگذاری سرعت کار نیز مد نظر قرار گیرد تا درخواست‌های ارسالی به موقع بررسی شود. حضور تمام اعضای کمیته نامگذاری مناطق بر اساس آئین‌نامه نامگذاری معابر در جلسات ضروری است، همچنین در تغییر نام معابر شهری باید به تاریخچه و پیشینه آنها توجه شود.

صدور اوراق مشارکت بازآفرینی محله نفرآباد

مجوز انتشار اوراق مشارکت بازآفرینی محله نفرآباد برای تغییرات اساسی و رفع محرومیت صادر شد. هفته اول اسفندماه سال گذشته بود که عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در مورد عملیاتی شدن این موضوع در صفحه توئیتر خود نوشته بود.

جعفر شریبانی گفته بود که بعد از پیگیری‌های مکرر و همکاری‌های شهرداری تهران، مجوز انتشار هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت بازآفرینی محله نفرآباد صادر شد تا محله نفرآباد بعد از سال‌ها تحمل سختی و محرومیت شاهد تغییرات اساسی باشد.

ضرورت مناسب‌سازی معابر برای جانبازان و معلولان

معلولان و جانبازان مانند تمام شهروندان حق دارند که به راحتی در فضاهای شهری به ویژه معابر و پیاده‌روها تردد کنند و با مشکل و مانعی مواجه نباشند، اما در بیشتر شهرهای کشور رعایت نکردن قوانین مناسب‌سازی و موانع معماری در سطح شهر مشکلات بسیاری را برای معلولان و جانبازان به وجود آورده است و در این شرایط آنها نمی‌توانند به راحتی در خیابان‌ها رفت‌وآمد کنند؛ لذا مدیریت شهری باید در رفع موانع برای جانبازان و معلولان تلاش ویژه‌ای داشته باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرده بود شهدا و جانبازان از مکتب کربلا درس گرفتند و در انتخاب راه خود از مکتب حسینی بهره بردند، لذا یاد و خاطره آنها باید گرامی داشته شود. موضوع مناسب‌سازی معابر برای جانبازان و معلولان از جمله اقداماتی است که مدیریت شهری تهران به صورت جدی به دنبال آن است تا خدمت‌رسانی به جانبازان در شرایط مطلوب انجام شود.

علیرضا نادعلی تاکید کرده بود مشکلات آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان شهید بهشتی باید رفع شود و در این راستا لازم است شهرداری همکاری لازم را داشته باشد؛ لذا مقرر شد امکانات لازم برای این آسایشگاه فراهم شود.

بودجه پیش‌بینی شده حمل‌ونقل در حد تعمیر و نگهداشت

رقم‌ها در خصوص بودجه پیش‌بینی شده برای موضوع حمل‌ونقل خوب است؛ اما آنچه که مسلم است این است که با این اعداد و ارقام مشکلات حمل‌ونقل و ترافیک شهری حتی به نسبت دوره‌های قبلی که دوران طلایی حمل‌ونقل بود، رفع نمی‌شود، لذا عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مورد اظهار کرده بود با بودجه پیش‌بینی شده می‌توان نگهداشت شبکه‌های معابر شهری را انجام داد و هیچ توسعه‌ای را با این بودجه نمی‌توان انجام داد.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی گفته بود در خصوص حمل‌ونقل عمومی این بودجه‌ها تنها در حد تعمیر و نگهداشت مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی خواهد بود و نمی‌تواند جنبه توسعه‌ای داشته باشد. پیش از این پیشنهاد خرید خدمات از سوی شهرداری را داشتیم، اما همین موضوع نیز بازگشت سرمایه دارد و باید پیش‌بینی‌های لازم برای بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار نیز انجام شود.

وی تاکید کرده بود بودجه پیش‌بینی شده حمل‌ونقل تنها در حد تعمیر و نگهداشت مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی است، گفت: هیچ توسعه‌ای را با این بودجه نمی‌توان انجام داد. در هر بخشی که بتوانیم برون‌سپاری کنیم، استقبال خواهیم کرد، این موضوع نباید منجر به افزایش هزینه‌های شهروندان شود و باید شهرداری تهران بتواند مابه‌التفاوت را به بخش خصوصی پرداخت کند.

اختصاص کارت بلیط الکترونیکی رایگان به خبرنگاران تهران

خبرنگاران و اصحاب رسانه با ساعات کاری طولانی، درآمد متوسط در حرفه پر استرس خبر مشغول به فعالیت هستند که مدیریت قبلی شهری تهران مصوبه‌ای در بهمن ۱۳۹۷ داشته که بر اساس آن به شهرداری تهران اجازه داده شده است به خبرنگارانی که خودرو ندارند، کارت بلیط الکترونیک رایگان یک ساله جهت استفاده از وسایل نقلیه عمومی اختصاص دهد.

هفته سوم دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح این سوال که چرا باید یک تسهیلات ناچیز از سبد قشر زحمتکش و با درآمد سطح پایین مانند اهالی رسانه کسر شود، لذا در صفحه مجازی اینستاگرام خود نوشته بود اعطای چنین تسهیلاتی می‌تواند کمک اندکی در جهت قدردانی از زحمات خبرنگاران باشد.

سوده نجفی گفته بود اما این موضوع گویا لغو شده و بر اساس گزارش‌ها و مراجعاتی برخی خبرنگاران و اصحاب رسانه دیگر اجرا نمی‌شود. در همین راستا در جلسه علنی شورای اسلامی شهر از شهردار تهران خواسته شد تا نسبت به اختصاص کارت بلیت الکترونیکی رایگان به خبرنگاران و اصحاب رسانه اقدام کنند.

بارگذاری جمعیت منطقه ۲۲ بر اساس طرح تفضیلی

بارگذاری جمعیت و ساخت‌وساز در منطقه ۲۲ خارج از طرح تفصیلی این منطقه نخواهد بود، نیمه اول بهمن ماه سال قبل بود که عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در مورد لایحه الحاق پرونده‌های توافقات بدون پروانه ساختمانی منطقه ۲۲ تهران که برای بررسی بیشتر به کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران برگشت داده شد، اعلام کرده بود تعدادی پرونده توافق شده در شهرداری منطقه ۲۲ تهران مربوط به مصوبه‌های شورای پنجم است.

جعفر شربیانی اظهار کرده بود تعدادی از اعضای شورا پنجم نیز عضو کمیته بررسی و اجرای این مصوبه بودند، با توجه به اینکه با گذشت زمان توافقات نهایی برای صدور پروانه ساخت حاصل نشده، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران آن را در قالب لایحه‌ای در صحن شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد تعداد ۲۲۵ پرونده توافق شده در این زمینه وجود دارد که مربوط به انبوه‌سازی و شرکت‌های تعاونی در منطقه ۲۲ تهران است.

وی تاکید کرده بود برای اینکه حقوق عمومی شهرداری و مالکان در این خصوص استیفا شود، این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون شهرسازی و معماری ارجاع داده شد تا بررسی‌های کامل روی آن انجام شود. در جریان این توافقات از سوی مالکان میزان پرداخت بالایی به شهرداری تهران انجام شده است، این پرونده‌ها در مرحله توافقات اولیه باقی مانده و هنوز پروانه ساخت برای انجام عملیات عمرانی برای آنها صادر نشده است. آنچه در کمیسیون شهرسازی و معماری در بررسی این لایحه مورد توجه قرار گرفت، این است که تمام ساخت‌وسازها و بارگذاری‌های جمعیتی خارج از طرح تفصیلی منطقه ۲۲ انجام نشود.

کد خبر 587141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.