از دریافت تسهیلات ازدواج برای دهه شصتی‌ها تا آمار طلاق در شهرهای کوچک

دهه شصتی‌ها تسهیلات ویژه ازدواج دریافت می‌کنند، ۵۰ درصد طلاق‌های کشور در ۱۰۰ شهر کوچک اتفاق می‌افتد، ابطال پروانه کار در انتظار پزشکان خاطی سقط‌جنین، مهریه مناسب از دیدگاه مردم ۹۴ سکه است، تصویب بسته پیشنهادی بهزیستی برای پوشش بیمه‌ای مشاوره ازدواج را دربسته خبری زنان و خانواده ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی در صفحه توئیتر خود با اشاره به هفته ملی ازدواج، نوشت: به مناسبت هفته ازدواج، مشکلات جوانان دهه شصتی را در هیئت دولت مطرح نمودم و ریاست محترم جمهور دستور دادند که تسهیلات ویژه برای زوجین دهه شصتی، علاوه بر وام ازدواج همگانی، در نظر گرفته شود.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ این وام با همکاری معاونت روستایی، تنها خاص روستاییان بود.»

نگاه ویژه به حوزه زنان در وزارت ورزش و جوانان

سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در مراسم بزرگداشت هفته ازدواج (جشن وصال) که با حضور رئیس‌جمهور در تالار وحدت تهران برگزار شد، اظهار کرد: پیگیری امور جوانان فرا سازمانی است و فقط به عهده وزارت ورزش و جوانان نیست. بخش مهمی از کار معاونت امور جوانان، برنامه‌ریزی، رصد، پیگیری و مطالبه حقوقی است که در امور جوانان تعریف‌شده است.

وی با بیان اینکه در دوره جدید وزارت ورزش و جوانان نگاه ویژه‌ای به بانوان چه در حوزه ورزش و چه در حوزه جوانان داریم، افزود: به همین منظور هم ارتباط و همکاری زیادی با انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده‌داریم که از توجه و حمایت‌های ایشان در تمام برنامه‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و موضوعات مهم این حوزه قدردانی می‌کنم.

۵۰ درصد طلاق‌های کشور در ۱۰۰ شهر کوچک اتفاق می‌افتد

حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان اظهار کرد: شورای عالی جوانان و ستاد ساماندهی، برای بررسی مسائل و موانع امور جوانان در حوزه‌های مختلف است و فلسفه اینکه دستگاه‌های مختلف عضو این ستاد هستند، هم‌افزایی برای رفع مشکلات، موانع و مسائل جوانان است.

وی بابیان اینکه از سال ۹۲ تا ۹۸ نرخ ازدواج در کشور به‌شدت کاهش پیدا کرد و در دو سال اخیر شاهد رشد واقعه ازدواج بوده‌ایم، افزود: کمترین ازدواج در استان‌های برخوردار شکل می‌گیرد و استان‌هایی که محرومیت بیشتری دارند، ازدواج در آن‌ها بیشتر است به‌عنوان نمونه در ۱۵ سال گذشته در هیچ استانی به‌جز سیستان و بلوچستان شاهد افزایش ازدواج نبودیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: ارزیابی استان‌ها به‌واسطه نرخ مقطعی کار درستی نیست و باید ارزیابی را در فرآیند بررسی کرد یعنی ببینیم در ۱۰ سال گذشته چه اتفاقی افتاده است. بر اساس بررسی‌ها، ۵۰ درصد طلاق‌های کشور در ۱۰۰ شهر کوچک اتفاق می‌افتد و اگر بتوانیم شهرستان‌ها را در بحث آموزش‌ها و کارگاه‌ها حمایت کنیم، این وضعیت بهتر می‌شود.

ابطال پروانه کار در انتظار پزشکان خاطی سقط‌جنین

محسن رضایی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در حاشیه دومین کارگاه آموزشی نجات فرزندان سقط اظهار کرد: بر اساس قانون تعالی خانواده و جوانان جمعیت که سال قبل از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد فراهم کردن شرایط و ابزار سقط‌جنین حتی برای یک‌بار سبب ابطال پروانه کار پزشک خاطی می‌شود.

وی بابیان اینکه سالانه در کشور بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار جنین سقط می‌شود، افزود: از این میزان فقط ۱۰ هزار سقط قانونی بوده است.

مهریه مناسب از دیدگاه مردم ۹۴ سکه است

مؤسسه افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به افکارسنجی پیرامون مهریه و نظر مردم درباره مداخله قانون در آن پرداخت. در این گزارش آمده: مؤسسه افکارسنجی ملت، نظرسنجی حاضر را در بازه زمانی سی و یکم اردیبهشت‌ماه تا چهارم خردادماه سال ۱۴۰۱ انجام داده است. جامعه آماری پیمایش، همه افراد ۱۸ سال و بالاتر در کل کشور بوده‌اند. در این پیمایش تعداد یک هزار و ۲۰ پرسشنامه به روش تلفنی از این جامعه آماری گردآوری‌شده است.

در ادامه این گزارش به مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی اشاره‌شده و آمده: ۵۷.۹ درصد مهریه را در زندگی زناشویی مهم نمی‌دانند. همچنین ۶۳.۴ درصد معتقدند مردان در زمان تعیین مهریه، مقدار آن را چندان جدی نمی‌گیرند. بر اساس این نظرسنجی تعداد مناسبِ سکه برای مهریه از دیدگاه مردم به‌طور میانگین ۹۴ سکه است.

در ادامه این گزارش آمده: ۵۶.۲ درصد گفته‌اند مهریه سنگین هیچ تأثیری در استحکام زندگی زناشویی ندارد. ازنظر ۶۵.۸ درصد، خانواده‌ها در تعیین مقدار مهریه، چندان با مشکل مواجه نیستند. ازنظر ۵۰.۳ درصد از مردم، تقسیم دارایی و ثروت در آغاز زندگی زناشویی بیشتر به نفع زنان است. همچنین ۲۳.۹ درصد شروط ضمن عقد و ۱۲ درصد مهریه سنگین را بیشتر به نفع زنان می‌دانند. ازنظر ۶۱ درصد از مردم، مهریه برای زنان به‌عنوان پشتوانه مالی محسوب می‌شود.

در این گزارش بیان‌شده: ازنظر ۶۷.۹ درصد از مردم، بخشیدن مهریه در زمان طلاق می‌تواند به زنان درگرفتن حق نگهداری از فرزندان کمک کند. همچنین ۷۵.۸ درصد از مردم معتقدند بخشیدن مهریه می‌تواند به زنان کمک کند تا راحت‌تر طلاق بگیرند. ۴۸.۲ درصد معتقدند مردان به خاطر مهریه، تحت‌فشار خواسته‌های همسران خود قرار دارند. ۷۱.۹ درصد پاسخگویان معتقدند زنان در طول زندگی یا در زمان طلاق برای گرفتن مهریه خود با مشکل مواجه هستند. همچنین ۸۳.۷ درصد از مردم به نحوی با زندانی شدن مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند، مخالف هستند.

در این گزارش ذکرشده: ۸۱.۹ درصد معتقدند برای گرفتن مهریه، قانون باید به زنان کمک کند. ۳۹.۸ درصد از مردم، مؤثرترین اقدام دولت برای کاهش میزان مهریه را تعیین سقف قانونی برای آن می‌دانند. ۲۶.۲ درصد گفته‌اند دولت هیچ اقدامی نکند، ۱۶.۸ درصد نیز دریافت مالیات پلکانی و ۵.۵ درصد دریافت مالیات با نرخ ثابت را برای کاهش میزان مهریه مؤثر می‌دانند.

دولت درپی برداشتن موانع مسیر ازدواج است

انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نقش مکمل حاکمیت و جامعه در کنار هم برای بهبود آمار ازدواج اظهار کرد: بخشی از مسائل مربوط به ازدواج، فرهنگی است، برخی دیگر اجتماعی هستند و گروهی به اقتصاد بستگی دارند و حاکمیت می‌تواند در همه آن‌ها دخالت و تأثیر داشته باشد؛ اما علیرغم همه تأثیرگذاری حاکمیت، بخش مهمی از مسائل فرهنگی را عامه مردم خواهند ساخت.

وی افزود: آنچه حاکمیت در حال حاضر در بخش اهداف کلان اعمال می‌کند مربوط به بخش اقتصادی می‌شود. در روز اول هفته ازدواج، حجت‌الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور کشور روی مسائلی تأکید داشتند که به جهت اقتصادی بر رشد آمار ازدواج اثرگذار خواهد بود. تسهیلات موردنیاز در آغاز ازدواج، تأمین مسکن و برگزاری مراسم و سنت‌هایی که گاهی روند ازدواج را با موانعی مواجه می‌کند مواردی بودند که رئیس‌جمهور بر آن‌ها تأکید کردند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه بنا بر تحلیل‌ها، یکی از علت‌های افزایش آمار ازدواج در دو سال کرونا این بود که برخی از مراسم‌ها و تشریفات حذف شدند، تصریح کرد: دولت در پی آن است تا هرچه بیشتر موانع مسیر ازدواج را بردارند که اکثریت این موانع، اقتصادی و مادی هستند اما در کنار این موضوعات برطرف کردن برخی موانع فکری و فرهنگی نیز اهمیت بسیار دارد که باید توسط متصدیان امر در این حوزه نیز سرمایه‌گذاری شود.

وی در خصوص تمرکز بر روی اعمال سیاست‌های مؤثر بر فرهنگ ازدواج جامعه تصریح کرد: یکی از مسائل مهم و تأکیدات ریاست‌جمهور، مردمی بودن حرکت‌های مختلف و مشارکت دادن جامعه است، به‌نحوی‌که از پایین به بالا نظرات مردم دریافت شود و در سطح بالا نیز، اعمال و اقدام توسط مردم باشد، در غیر این صورت ابلاغ صرف در چنین مسائلی که جنبه قوی فرهنگی و اجتماعی دارد، بی‌اثر خواهد بود.

خزعلی اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که بر آن در مسئله خانواده و جوانان تأکید داریم این است که جوانان و خیرین مشارکت کنند و پیشنهادها خود را به دست دولت برسانند. این رویکرد تا امروز نیز مدنظر قرارگرفته است، آن چنانکه مشکلات دهه شصتی‌ها به‌عنوان موضوعی که نیاز به مطالعات ویژه دارد توسط مردم به دولت منتقل شد. روز گذشته نیز در هیئت دولت مسئله دهه شصتی‌ها و مطالبات مردم در این زمینه مطرح شد و رئیس‌جمهور دستور داد تسهیلات ویژه‌ای برای ازدواج دهه شصتی‌ها در نظر گرفته شود.

وی اظهار کرد: این‌ها مواردی هستند که دولت از برخورد و ارتباط با مردم دریافت می‌کند و برای راهکارها نیز به سراغ خود مردم می‌رود. نتیجه سفرهای استانی رئیس‌جمهور و تعامل با اقشار مختلف مردم، شنیدن درد و دل‌های مردم و نظرات نخبگان است. چنین تعاملاتی در آینده به‌صورت لوایحی از سوی دولت برای اصلاح قانون ارائه می‌شود. یکی از این موارد گلایه جوانان از طولانی بودن پروسه اعطای وام بو که رئیس‌جمهور دستور داد بانک‌ها ظرف دو هفته به این موضوع رسیدگی کنند. این موضوع ابلاغ‌شده و از جانب وزیر مربوطه مورد پیگیری قرارگرفته است.

تصویب بسته پیشنهادی بهزیستی برای پوشش بیمه‌ای مشاوره ازدواج

فاطمه عباسی معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کشور در حاشیه برگزاری نشست علمی کاربردی فرماندهان پایگاه‌های بسیج بهزیستی استان‌ها، اظهار کرد: جمعیت همیاران سلامت روانی اجتماعی و مؤسسات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور بر روی موضوع خشونت کار می‌کنند و صدها کارگاه و دوره‌ی آموزشی تخصصی برای گروه‌های هدف بخصوص اقشار حاشیه‌نشین که بیشترین خشونت را تجربه می‌کنند برگزارشده است.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از خشونت دیدگان، در معاونت اجتماعی بهزیستی به‌صورت تخصصی و هدفمند دنبال می‌شود، افزود: باید اعتبارات حوزه پیشگیری در این زمینه افزایش قابل‌توجه داشته باشد تا بتوانیم بر روی موضوع پیشگیری از خشونت، برنامه‌ریزی دقیق‌تر و جامع‌تری داشته باشیم.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کشور در زمینهٔ مشاوره قبل از ازدواج که به گفته‌ی او یکی از مؤثرترین روش‌ها برای پیشگیری از مشکلات زوجین هست گفت: این خدمات در سراسر کشور در حال حاضر انجام می‌شود و علاوه بر کلینیک‌های مددکاری و مراکز روان‌شناختی عمومی، مراکز مشاوره ازدواج و خانواده هم از بهزیستی مجوز فعالیت گرفته و در حال تلاش برای پوشش بیمه‌ای این خدمات هستیم.

وی از تصویب بسته پیشنهادی سازمان بهزیستی در زمینه بیمه مشاوره ازدواج و خانواده در شورای عالی بیمه سلامت خبر داد و گفت: متأسفانه عدم وجود منابع، مانع اجرای این برنامه شده است.

عباسی گفت: که ضرورت مکلف سازی سازمان‌های بیمه‌گر در بعد سلامت اجتماعی و مشاوره، به وزیر هم منتقل‌شده و منتظر هستیم که در نشست‌های تخصصی وزارت با شورای عالی بیمه، این مسائل به‌صورت قانونمند به تصویب برسد و استانداردهای اعلامی سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی سلامت اجتماعی، ملاک عمل قرار گیرد.

وی در زمینه عوائد حاصل از بیمه شخص ثالث برای پیشگیری از معلولیت، اظهار کرد: رایزنی‌هایی در حال انجام است و پس از نهایی شدن طرح در سازمان، موضوع را با بیمه مرکزی مطرح می‌کنیم و اگر لازم باشد از طریق تهیه لایحه و ارسال به دولت، موضوع پیگیری خواهد شد.

کد خبر 586495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.